• Hallonmaja

4,5-åring som kissar på sig och inte vill gå på toa =( Vill ha råd!

Vår dotter är 4,5 år och slutade med blöja strax innan 3 år. Funkade väl ganska bra första tiden, men nu har vi länge haft problem med att hon kissar på sig flera gånger per dag. Hon kissar inte allting, men ändå så att trosorna och byxorna blir blöta och måste bytas. Hon säger aldrig till att hon är blöt, utan går med det blöta tills vi märker det och ber henne byta. Hon går nästan aldrig på toa självmant, bara när hon ska bajsa.

Eftersom hon aldrig går på toa själv, så försöker vi påminna henne när vi förstår att hon måste vara kissnödig. Ibland går hon men oftast vill hon inte utan det blir tjat och ibland bråk. Vi har också provat att inte säga nånting i perioder, men det blir inte bättre, hon kissar bara ner sig ännu mer. Har provat att ha äggklocka som ringer med jämna mellan rum och det funkar nån dag, sen vill hon inte gå då heller. Hon är mycket bestämd och envis. På natten har hon förstås blöja och den är jätteblöt på morgonen, så det har vi inte ens provat än.

I övrigt är hon mogen och förståndig på alla sätt och vis. På förskolan kissar hon också ner sig nästan varje dag, ibland har vi 2-3 påsar med blöta kläder. På helgerna kan det bli 5-6 ombyten på en dag. På bvc säger de bara att de inte gör något förrän hon fyller 5 år?! Då börjar hon ju snart skolan. Vill inte att hon ska bli retad heller... Känns som vi provat allt o börjar bli desperata.... TACKSAM för alla råd, tips och erfarenheter!!

• Svar på tråden 4,5-åring som kissar på sig och inte vill gå på toa =( Vill ha råd!
  • Baralillajag

Vi hade det precis lika dant men han bajsade på sig i stället. Och jag kan inte riktigt säga vad det var som hjälpte en dag så la han bara av

• Hallonmaja
    Baralillajag skrev 2012-10-06 16:38:53 följande:
    Vi hade det precis lika dant men han bajsade på sig i stället. Och jag kan inte riktigt säga vad det var som hjälpte en dag så la han bara av
    Vilken ålder slutade han då?
  • Rocket Mania

Har ni testat att börja om med blöjan dagtid? Min ena unge slutade rätt tidigt, var torr en hel sommar, och började sedan kissa ner sig igen. Till slut tröttnade vi och köpte blöjor igen. Efter nästan ett års tjat och gnat tog det inte mer än 1-2 veckor så var ungen torr!

Vår unge hade inget emot blöjan, om han hade känt sig ledsen och kränkt hade det inte varit ett alternativ 

• cosinus

Båda mina killar har strulat mycket med småskvättande.

Äldsta sonen hade till han fyllde 5 i snitt 2 kisspåsar per dag från dagis. För han hängde det ihop med att han inte ville bajsa, blev förstoppad och ju mer bajsnödig desto mer skvätt. När han sen väl bajsat rejält någon gång kunde han ibland klara en dag utan skvätt. Så sent som i somras (han är nu drygt 6) fick han byta kalsonger vissa dagar för att han hade skvätt och sista året på dagis hade han nog iaf 2 påsar i veckan i snitt. Han har dock inte kissat ner sig än på skolan. Han är sängvätare och kissar 1-2 ggr per natt (det vet vi för han vägrar blöja så det märks).

Minsta sonen är 4.5 och slutade liksom storebror med blöja ganska precis vid 3 år. Han hade hela förra året en massa kisspåsar från dagis men har nu bättrat sig och ligger kanske på 2 i veckan. Även för han har det delvis hängt ihop med ovilja att bajsa (framförallt på dagis) men även att han inte velat gå för det är roligare att leka.

Så sent som i förra veckan var vi hos "kiss-sjuksköterskan" på barnmottagningen och äldsta sonen fick kissa i en specialtoa som mätte flöde. Den kurvan var fulare än den han kissade i våras och när hon började lirka med honom visade det sig att han gärna håller sig hela dagarna på skolan för att det är äckliga toaletter. Än är det ingen fara men hon förklarade att en uttänjd blåsa (som man får om man håller sig) klarar a) inte av att tömma sig effektivt så det blir kissrester kvar som kan orsaka UVI och b) inte av att styra riktigt när den släpper på kiss så då blir det småskvättande. Så för att undvika att han hamnar där igen så ska skolan se till att kissar minst till lunch och helst också till mellis. Det senare är dock inte helt kritiskt för han hämtas 15 så vi kan vakta det själva om han verkligen inte vill på skolan.

Kissa på schema är lösningen på det mesta (eller iaf det första man får prova) även när man får hjälp och det kan ni ju göra själv hemma. 6 ggr per dag ska de kissa enligt vården och det är i princip då morgon, fm, lunch, em, middag, kvällstid. De får kissa oftare om de vill.

• Hallonmaja
    Rocket Mania skrev 2012-10-06 18:08:39 följande:
    Har ni testat att börja om med blöjan dagtid? Min ena unge slutade rätt tidigt, var torr en hel sommar, och började sedan kissa ner sig igen. Till slut tröttnade vi och köpte blöjor igen. Efter nästan ett års tjat och gnat tog det inte mer än 1-2 veckor så var ungen torr!

Vår unge hade inget emot blöjan, om han hade känt sig ledsen och kränkt hade det inte varit ett alternativ 
    Hon vill absolut inte ha blöja så det känns inte bra. Hon lär ju bara ta av sig den dessutom. Men man kanske skulle prova och se hur det går...
    cosinus skrev 2012-10-06 18:28:10 följande:
    Båda mina killar har strulat mycket med småskvättande.

Äldsta sonen hade till han fyllde 5 i snitt 2 kisspåsar per dag från dagis. För han hängde det ihop med att han inte ville bajsa, blev förstoppad och ju mer bajsnödig desto mer skvätt. När han sen väl bajsat rejält någon gång kunde han ibland klara en dag utan skvätt. Så sent som i somras (han är nu drygt 6) fick han byta kalsonger vissa dagar för att han hade skvätt och sista året på dagis hade han nog iaf 2 påsar i veckan i snitt. Han har dock inte kissat ner sig än på skolan. Han är sängvätare och kissar 1-2 ggr per natt (det vet vi för han vägrar blöja så det märks).

Minsta sonen är 4.5 och slutade liksom storebror med blöja ganska precis vid 3 år. Han hade hela förra året en massa kisspåsar från dagis men har nu bättrat sig och ligger kanske på 2 i veckan. Även för han har det delvis hängt ihop med ovilja att bajsa (framförallt på dagis) men även att han inte velat gå för det är roligare att leka.

Så sent som i förra veckan var vi hos "kiss-sjuksköterskan" på barnmottagningen och äldsta sonen fick kissa i en specialtoa som mätte flöde. Den kurvan var fulare än den han kissade i våras och när hon började lirka med honom visade det sig att han gärna håller sig hela dagarna på skolan för att det är äckliga toaletter. Än är det ingen fara men hon förklarade att en uttänjd blåsa (som man får om man håller sig) klarar a) inte av att tömma sig effektivt så det blir kissrester kvar som kan orsaka UVI och b) inte av att styra riktigt när den släpper på kiss så då blir det småskvättande. Så för att undvika att han hamnar där igen så ska skolan se till att kissar minst till lunch och helst också till mellis. Det senare är dock inte helt kritiskt för han hämtas 15 så vi kan vakta det själva om han verkligen inte vill på skolan.

Kissa på schema är lösningen på det mesta (eller iaf det första man får prova) även när man får hjälp och det kan ni ju göra själv hemma. 6 ggr per dag ska de kissa enligt vården och det är i princip då morgon, fm, lunch, em, middag, kvällstid. De får kissa oftare om de vill.
    Tack för bra svar! Det känns skönt att veta att man inte är ensam med barn som kissar på sig, fast det känns så ibland. Jag antar att hon går och håller sig väldigt ofta och att det kanske då blir svårare för henne att tömma blåsan ordentligt. T.ex. när vi var på gympa i veckan så kissade vi innan vi åkte och sen precis innan det började. Ändå hade hon kissat så att det var en fläcka på byxorna (som dessutom syns ganska väl). Är det normalt?

Vad är det för "kiss-sjuksköterska" du menar? Skulle vilja prata med nån expert, mer än bvc. Vet inte var jag ska vända mig.

Vi får försöka införa bättre rutiner på kissandet här hemma. Ska prova det!

• Clis

Min dotter  fick också nån sån där period i somras. Då bajsade hon ner sig, och anledningen till varför hon inte gick på toa i tid var "jag orkade inte", "jag hade inte tid, leken var så rolig" m.m..
    Så jag gissade att det var någon form av trots, då hon inte har haft problem tidigare och hon är snart 6 år.

Så jag var lite små elak och plockade bort alla hennes leggings (hon totalvägrar byxor) och hennes nyaste trosor från garderoben, och sa att hon får tillbaka dom när hon har bestämt sig för att bajsa på toan igen. Anledningen var ju såklart att jag inte ville att alla hennes finaste kläder skulle bli förstörda.
    Som sagt så vägrar hon använda byxor, så hon gick i princip bara trosor i ungefär 3 dagar.
    Efter att jag hade plockat bort leggingsarna ur garderoben så hände det ingen olycka mera.
    Så det var alltså som jag trodde, rent trots.

Nu vet jag ju inte om det är så för er dotter. Men det kanske kan vara värt att prova?

Lycka till!

• Hallonmaja
    Clis skrev 2012-10-06 20:42:31 följande:
    Min dotter  fick också nån sån där period i somras. Då bajsade hon ner sig, och anledningen till varför hon inte gick på toa i tid var "jag orkade inte", "jag hade inte tid, leken var så rolig" m.m..
    Så jag gissade att det var någon form av trots, då hon inte har haft problem tidigare och hon är snart 6 år.

Så jag var lite små elak och plockade bort alla hennes leggings (hon totalvägrar byxor) och hennes nyaste trosor från garderoben, och sa att hon får tillbaka dom när hon har bestämt sig för att bajsa på toan igen. Anledningen var ju såklart att jag inte ville att alla hennes finaste kläder skulle bli förstörda.
    Som sagt så vägrar hon använda byxor, så hon gick i princip bara trosor i ungefär 3 dagar.
    Efter att jag hade plockat bort leggingsarna ur garderoben så hände det ingen olycka mera.
    Så det var alltså som jag trodde, rent trots.

Nu vet jag ju inte om det är så för er dotter. Men det kanske kan vara värt att prova?

Lycka till!
    Tack för svar! Saken är att jag tror att det ligger mycket "trots" bakom detta. Det är någonting som hon själv kan styra över och gör som hon vill med hur mycket vi än tjatar. Hon säger bara att hon inte vill gå på toa, att hon inte vill missa något i leken, orkar inte... Ibland säger hon att "jag kände inte att det kom", så jag vet inte riktigt vad jag ska tro och hur jag ska göra för att hjälpa henne med detta. Hon vill helst ha leggings eller strumpbyxor men mjukisbyxor går också bra. Det enda hon inte gillar är jeans. Kanske ska testa och ta bort resten av byxorna? Men blir nog svårt, har bara 2 par jeans och dessutom går hon ju på dagis på vardagarna, kan ju inte gå i trosorna dit
  • norrlandsflicka

Nu har jag inga såna problem med mina brn, men har ni provat att ha en potta stående där hon är? Min son har nyligen slutat med blöjor och han har en potta nära hela tiden. Flyttar pottan mellan vardagsrummet och hans rum. Toa vägrar han och när han behöver är det oftast båttom.

• cosinus
    Hallonmaja skrev 2012-10-06 20:30:07 följande:
    Hon vill absolut inte ha blöja så det känns inte bra. Hon lär ju bara ta av sig den dessutom. Men man kanske skulle prova och se hur det går...

Tack för bra svar! Det känns skönt att veta att man inte är ensam med barn som kissar på sig, fast det känns så ibland. Jag antar att hon går och håller sig väldigt ofta och att det kanske då blir svårare för henne att tömma blåsan ordentligt. T.ex. när vi var på gympa i veckan så kissade vi innan vi åkte och sen precis innan det började. Ändå hade hon kissat så att det var en fläcka på byxorna (som dessutom syns ganska väl). Är det normalt?

Vad är det för "kiss-sjuksköterska" du menar? Skulle vilja prata med nån expert, mer än bvc. Vet inte var jag ska vända mig.

Vi får försöka införa bättre rutiner på kissandet här hemma. Ska prova det!

"kiss-sjuksköterska" är mitt eget ord för hon som man får träffa på barnmottagningen när man har barn som har problem med kisseriet. Men det är 6 år på natt-besvär och något tidigare på dagbesvär men 5 år som hos er kan nog stämma. Hon mäter då flödet när barnet kissar samt gör UL före och efter för att mäta hur mycket kiss som är kvar i urinblåsan (och hur mycket den kan hålla)

Googla på irritabel blåsa, jag fick världens aha-upplevelse när jag till slut började googla på sängvätning för min son och då kom över information om irritabel blåsa (att den smådrar ihop sig och alltså småskissar) utan att barnet märker det. Det orsakas oftast av förstoppning men det kan alltså även bli så om man håller sig för mycke (och botas då med kisschema)t. Jag trodde innan att min son bara inte iddes gå på toa, att han var lat och obrydd. När jag hade läst på insåg jag att han nog faktiskt inte hade en aning om när kisset kom och eftersom det hände så ofta så var det liksom ett normaltillstånd för honom att vara blöt i kalsongerna så han slutade bry sig därför. Inte att han blev blöt i byxorna för att han inte brydde sig om kroppens signaler som jag trott.
Svar på tråden 4,5-åring som kissar på sig och inte vill gå på toa =( Vill ha råd!