Rocket Mania skrev 2012-10-06 18:08:39 följande:
Har ni testat att börja om med blöjan dagtid? Min ena unge slutade rätt tidigt, var torr en hel sommar, och började sedan kissa ner sig igen. Till slut tröttnade vi och köpte blöjor igen. Efter nästan ett års tjat och gnat tog det inte mer än 1-2 veckor så var ungen torr!
Vår unge hade inget emot blöjan, om han hade känt sig ledsen och kränkt hade det inte varit ett alternativ
Hon vill absolut inte ha blöja så det känns inte bra. Hon lär ju bara ta av sig den dessutom. Men man kanske skulle prova och se hur det går...
cosinus skrev 2012-10-06 18:28:10 följande:
Båda mina killar har strulat mycket med småskvättande.
Äldsta sonen hade till han fyllde 5 i snitt 2 kisspåsar per dag från dagis. För han hängde det ihop med att han inte ville bajsa, blev förstoppad och ju mer bajsnödig desto mer skvätt. När han sen väl bajsat rejält någon gång kunde han ibland klara en dag utan skvätt. Så sent som i somras (han är nu drygt 6) fick han byta kalsonger vissa dagar för att han hade skvätt och sista året på dagis hade han nog iaf 2 påsar i veckan i snitt. Han har dock inte kissat ner sig än på skolan. Han är sängvätare och kissar 1-2 ggr per natt (det vet vi för han vägrar blöja så det märks).
Minsta sonen är 4.5 och slutade liksom storebror med blöja ganska precis vid 3 år. Han hade hela förra året en massa kisspåsar från dagis men har nu bättrat sig och ligger kanske på 2 i veckan. Även för han har det delvis hängt ihop med ovilja att bajsa (framförallt på dagis) men även att han inte velat gå för det är roligare att leka.
Så sent som i förra veckan var vi hos "kiss-sjuksköterskan" på barnmottagningen och äldsta sonen fick kissa i en specialtoa som mätte flöde. Den kurvan var fulare än den han kissade i våras och när hon började lirka med honom visade det sig att han gärna håller sig hela dagarna på skolan för att det är äckliga toaletter. Än är det ingen fara men hon förklarade att en uttänjd blåsa (som man får om man håller sig) klarar a) inte av att tömma sig effektivt så det blir kissrester kvar som kan orsaka UVI och b) inte av att styra riktigt när den släpper på kiss så då blir det småskvättande. Så för att undvika att han hamnar där igen så ska skolan se till att kissar minst till lunch och helst också till mellis. Det senare är dock inte helt kritiskt för han hämtas 15 så vi kan vakta det själva om han verkligen inte vill på skolan.
Kissa på schema är lösningen på det mesta (eller iaf det första man får prova) även när man får hjälp och det kan ni ju göra själv hemma. 6 ggr per dag ska de kissa enligt vården och det är i princip då morgon, fm, lunch, em, middag, kvällstid. De får kissa oftare om de vill.
Tack för bra svar! Det känns skönt att veta att man inte är ensam med barn som kissar på sig, fast det känns så ibland. Jag antar att hon går och håller sig väldigt ofta och att det kanske då blir svårare för henne att tömma blåsan ordentligt. T.ex. när vi var på gympa i veckan så kissade vi innan vi åkte och sen precis innan det började. Ändå hade hon kissat så att det var en fläcka på byxorna (som dessutom syns ganska väl). Är det normalt?
Vad är det för "kiss-sjuksköterska" du menar? Skulle vilja prata med nån expert, mer än bvc. Vet inte var jag ska vända mig.
Vi får försöka införa bättre rutiner på kissandet här hemma. Ska prova det!