• Ankmor

Tårttråden del 18

VÄLKOMMEN! 
                   I denna tråden hälsar vi alla välkomna; amatörer & proffs, nybörjare och icke nybörjare.  

(Samtliga bilder är klickbara länkar!) 

Bra tips och idéer hittar du bland annat bland JFLs bloggar här på FL och hos Sockerrus,
    här finns det recept, knep och trix, bra-att-veta och lite annat matnyttigt kring tårtor och cupcakes.

Sockerrus

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden. 

(Bildtråd som inte är speciellt aktiv, 
                                                         men här kan man leta inspiration!)

För mer inspiration :

Googels bildsök
    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska. Cakes + ”ämnesord”,
    men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

TÅRTBITSUTRÄKNARE   
    Finns hos Linda Runn alias Missy Cat,
    Lindas blogg är väl värd att besöka!

TÅRTBLOGGAR    ***********************************************   MITT BÄSTA TÅRTTIPS
    Bloggarna är FL-medlemmar.  ****************************   icke aktiv tråd med bra tips och knep!

TÅRTFYLLNINGAR  ******************************************  HÄR BOR VI *********** 
    här samlar vi recept på fyllningar & frostings                   Tårttrådens "här-bor-vi"-tråd

Tårttråd nr 1 
    (startades 2006)

Tårttråd nr 17 

OCH TILL SIST LITE "ALVAR"
    __________________________________________________ __________________________

- OBS! -

Prata inte beställningar och betalning i tråden. Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.

Hotlänkning till bilder är inte tillåten. Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här. Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.

Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten. Länkning till egen FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________

• Svar på tråden Tårttråden del 18
  • Ankmor
    citronträd skrev 2013-08-08 09:35:16 följande:
    Jag ska göra en tårta till min mamma.
    Hon älskar godiset pimpim och hennes önskemål är att en av fyllningarna ska vara pimpimfluff.
    Vad passar bra som andra fyllning, någon som har tips? :) 

Glasskräm (vispad grädde & vaniljkräm i lagom kombination)
    och
    chokladfluff på mörk choklad 
    Jag har lagt ner tron på att APPen någonsin kommer att funka bra!
  • Bambusa
    snuurran skrev 2013-08-07 21:15:46 följande:
    Swagger: tack för tipsen :) vad är gott till gelehallon?

choklad och vanilj passar bra tycker ja, dom har ju gjprt plopp gelehallon,så nån mer tycker nog om kombon av gelehallon och choklad :)
  • Bambusa
    snuurran skrev 2013-08-09 00:04:11 följande:
    Tack bambusa :) de kan nog bli gott!

ja, man är ju sockerberoende så.. hehe.. allra mest beroende av choklad..  men numera i mindre doser än förr...
  • Thamaleia

Hej! Jag fyller 18 år om ungefär en månad och ska laga en supergod tårta till dess hade jag tänkt. 

På en tårta gillar jag mest fyllningen och minst bottnarna. Jag tänkte då.. kan man kanske göra en vanlig botten (sockerkaka eller "lika delar") och kanske sedan skilja lagren med en skiva suparpaste alternativt marsipan, istället för tårtbotten?

Jag har en himla massa ideér om fyllningar. Funderade på den här mjukglassen man kan köpa på tetra- kanske man kan använda den, uppvispad och ofryst, istället för vaniljkräm? JAg älskar mjukglass. Hade tänkt köpa hem en förpackning i morgon och se hur den blir.

Annars funderade jag på resten av lagren.. Vad sägs om bananmousse/mjukglass/syrlig hallonmousse och toppat med lemoncurdgrädde? Sen marsipan mellan fyllningslagren...  och en tårtbotten underst då. 

Är det så att marsipanen.. blöter upp sig av moussen, tro? Fungerar det bättre med sugarpaste då?  

• Juppepuppe

Både marsipan och sugarpaste riskerar att smälta om de lägg på fyllning. Och i mina öron låter det inte så gott heller... Men det låter som om du egentligen vill ha en moussetårta. 

Då kan du ha en botten och två mousser ovanpå varandra. De måste stelna en åt gången dock.  

• Ankmor
    Thamaleia skrev 2013-08-18 21:13:15 följande:
    Hej! Jag fyller 18 år om ungefär en månad och ska laga en supergod tårta till dess hade jag tänkt. 

På en tårta gillar jag mest fyllningen och minst bottnarna. Jag tänkte då.. kan man kanske göra en vanlig botten (sockerkaka eller "lika delar") och kanske sedan skilja lagren med en skiva suparpaste alternativt marsipan, istället för tårtbotten?

Jag har en himla massa ideér om fyllningar. Funderade på den här mjukglassen man kan köpa på tetra- kanske man kan använda den, uppvispad och ofryst, istället för vaniljkräm? JAg älskar mjukglass. Hade tänkt köpa hem en förpackning i morgon och se hur den blir.

Annars funderade jag på resten av lagren.. Vad sägs om bananmousse/mjukglass/syrlig hallonmousse och toppat med lemoncurdgrädde? Sen marsipan mellan fyllningslagren...  och en tårtbotten underst då. 

Är det så att marsipanen.. blöter upp sig av moussen, tro? Fungerar det bättre med sugarpaste då?  

Ett tips är att du gör 3-lika-botten och delar upp smeten i 4-6 formar, funkar finfint med de runda aluminiumformarna man kan köpa i matbutiken! Då får du inte så tjocka bottnar och du kan ha hur mycket fyllning som helst mellan! :D Vill du inte ha fler än 3 bottnar och 2 fyllningar så kan du ju alltid frysa in de bottnar du inte använder.

Lycka till och grattis i förskott! 
  • Bambusa
    Ankmor skrev 2013-08-19 22:24:47 följande:

Ett tips är att du gör 3-lika-botten och delar upp smeten i 4-6 formar, funkar finfint med de runda aluminiumformarna man kan köpa i matbutiken! Då får du inte så tjocka bottnar och du kan ha hur mycket fyllning som helst mellan! :D Vill du inte ha fler än 3 bottnar och 2 fyllningar så kan du ju alltid frysa in de bottnar du inte använder.

Lycka till och grattis i förskott! 

då jag med ska göra bottnar snart och aldrig lyckats helt, funderar ja på hur länge man ska ha dom inne om man delar upp smeten så de blir en botten i taget?? mina blir alltid lite som tjockpankaka :(
  • Ankmor
    Bambusa skrev 2013-08-20 09:27:29 följande:

då jag med ska göra bottnar snart och aldrig lyckats helt, funderar ja på hur länge man ska ha dom inne om man delar upp smeten så de blir en botten i taget?? mina blir alltid lite som tjockpankaka :(

Hej!
    Ursäkta det sena svaret, jag kom hem nyss...

När vi gör 3-lika-botten och delar upp i 6 delar så brukar vi grädda i den större modellen av rund aluminium form/pajform som finns på ICA. Vi vispar äggsmeten extra länge för att få den så fluffig som möjligt, siktar mjölblandningen och vänder ner det försiktigt i äggsmeten och gräddar i ca 15 minuter - 3 formar åt gången.
    Det brukar bli bra, bottnarna blir ca 1,5-2 cm höga, lagom alltså...

Om du ska färga smeten exempelvis till en regnbåge så rekommenderar jag att du rör mycket försiktigt i skålarna så att smeten inte förlorar allt för mycket luft. 

Lycka till!    

Svar på tråden Tårttråden del 18