• Anonym (?)

Gästvänlighet hos svenskar

Om era vänner kommer på besök till er utan att ni har bjudit hem de brukar ni bjuda på fika eller mat? jag har både svenska och invandrar vänner och när man går till vänner som är invandrare blir man alltid bjuden på fika eller mat men hos svenska vänner blir man inte alltid bjuden på fika eller mat. själv är jag invandrare och hos oss är det ett måste att bjuda på mat när vi har gäster. Jag vet att det är olika hos olika personer men det känns som de flesta svenskar inte så gästvänliga.

• Svar på tråden Gästvänlighet hos svenskar
  • Johnny Mnemonic

Det beror precis på i vilket sammanhang tycker jag. Jag tror inte du kan dra slutsatser utifrån nationalitet här, det handlar nog betydligt mer om personlig inställning. Fika tycker jag personligen är något man överlag bjuder på om man får besök som stannar en längre stund. Mat, nej inte nödvändigtvis- men lagar man maten själv så är det sällan det inte finns så det räcker till någon mer. 

Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • Cornellia

Nej det skulle jag nog inte göra. Mest för att jag troligtvis inte har något fika hemma, och inte har planerat middagen för gäster.

Dock om det visade sig bli ett lite längre besök så skulle vi väl kunna åka och handla, det handlar lixom inte om någon snålhet så.

• Johnny Mnemonic

Fika behöver väl inte nödvändigtvis innebära tilltugg, Kaffe duger iallafall i mina ögon bra som fika.

Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • Anonym (?)

Men te eller kaffe kan man bjuda på då det är något man nästan alltid har hemma

• yoyo90

Jag bor själv och handlar oftast bara mat till mig och nästan aldrig fikabröd, kex eller dylikt. Därför blir det oftast ont om tilltugg om någon kommer över, men jag bjuder alltid på det jag har, kaffe, te och om det finns något mer. Ska jag äta mat frågar jag alltid om den som är över vill ha. Jag har också varit med om snåla svenskar men för min del är det oerhört fult att inte bjuda på något. 

• Anonym

Jag tycker inte att man kan dra alla svenskar över en kam och säga att de är snålare bar försatt du stött på några lika lite som man ska dra alla invandrare över en kam. Jag håller på att gå ner i vikt och har inget hemma då jag äter soppa skulle jag vara snål då? Och nej skulle aldrig falla mig in att gå och handla mat eller tilltugg bara för att mina gäster ska äta för jag inte ska uppfattas snål om jag inte ska äta det själv

• motvallskärring

Jag bjuder på det jag har hemma, men det kan vara lite tomt i skåpen för jag handlar inte hem mer än jag själv använder. Men i vart fall så blir det alltid kaffe eller te. Frukt har jag alltid. Om det är någon som gillar whisky så kan jag bjuda på det också. 

Däremot så skulle ingen av mina vänner komma och ringa på helt oanmäld. Men det kanske inte var så du menade TS? Utan att det blir med kort varsel?  

• MadHatter

Jo, jag bjuder på något. Klassiskt svenskt är väl att alltid bjuda på en kopp kaffe - fast det kanske är på väg att försvinna? Jag är uppvuxen med att man alltid bjuder på något (läs kaffe) vid besök, jag tror att det är ganska vanligt i alla fall bakåt i tiden. Det finns ju till och med ett skrock om det kring jul: "Om man får besök kring jul utan att bjuda på något tar besöket julen med sig när h*n går."

• lövet2

Jag bor på landsbygden i norr, och här är det oerhört ohyfsat att inte bjuda på kaffe när man får besök. Man kanske inte bjuder vem som helst på mat, men kaffe och kaka bjuder man på! I södra Sverige är sederna lite annorlunda (särskilt i städerna), och där anses det mer att gästen är ohyfsad som kommer på besök utan att vara inbjuden.

• MadHatter

Däremot är det väl ganska vanligt att svenskar ogillar spontana besök.

Svar på tråden Gästvänlighet hos svenskar