• hoppsa

´Vaken HELA natten. Hjälp...

Vårt lille troll har varit vaken hela natten. Igår kväll skulle min kille söva när han vaknat upp en stund efter han somnat för att vi försöker minska på nattamningen. Liten var vansínnig och skrek och grät. Ammade tillslut efter ca en timmes bärande och skrikande och lillen blev lugn. Men vaken.
    Har varit vaken men ganska nöjd och glad hela natten.

han är snart 8 mån och en väldigt glad kille men aningen överaktiv som är väldigt tidig med det allra mesta, ffa motoriskt. Han rör sig väldigt obehindrat, kryper och står själv. Han har, fram till igår, alltid sovit någotsånär hela nätterna ca 20-06 med ett eller två uppvak med amning. Somnar oftast om vid bröstet och ibland har vi fått bära honom till sömns, men har aldrig varit svår.
    Nu har han krypit runt i vår säng och klättrat på oss och pillat med sitt. Blir sur om han måste vara i spjälsängen. 

Vi är så trötta så vi dör, hjälp.... 

• Svar på tråden ´Vaken HELA natten. Hjälp...
  • hoppsa
    hon mot strömmen skrev 2012-10-07 07:15:28 följande:
    Hur sover han på dagen?
    igår helt som vanligt, dvs fm-lur mellan ca 10-11, em-lur ca 14-15.30.

• lövet2

8 månader är ingen bra tid för förändringar. I den åldern brukar babyn få en period av otrygghet, ängslighet, mammighet och gnällighet. Dessutom sover de flesta barn riktigt riktigt dåligt då. Vänta med förändringar i några veckor till, för annars lär den här natten bara vara den första i en lång rad av sömnlösa nätter ...

(Googla Separationsfasen för mer info om 8-månadersbarn!)

• hon mot strömmen
    lövet2 skrev 2012-10-07 07:22:00 följande:
    8 månader är ingen bra tid för förändringar. I den åldern brukar babyn få en period av otrygghet, ängslighet, mammighet och gnällighet. Dessutom sover de flesta barn riktigt riktigt dåligt då. Vänta med förändringar i några veckor till, för annars lär den här natten bara vara den första i en lång rad av sömnlösa nätter ...

Samtidigt så tror jag att er son sover för mycket på dagen, testa att han sover bara en gång om dagen ca 1,5 timme typ kl12-13,30.
  • hoppsa
    lövet2 skrev 2012-10-07 07:22:00 följande:

tack! låter ganska bekant, ska googla
  • hoppsa
    hon mot strömmen skrev 2012-10-07 07:24:11 följande:
    Samtidigt så tror jag att er son sover för mycket på dagen, testa att han sover bara en gång om dagen ca 1,5 timme typ kl12-13,30.
    bli svårt på em, han blir för trött då, har testat...
  • hon mot strömmen
    hoppsa skrev 2012-10-07 07:25:52 följande:
    bli svårt på em, han blir för trött då, har testat...
    Låt han lite längre då eller lite senare på dagen.  
  • mylittleponny

Våran lilla var krånglig för jag ammade fritt tills hon var 1år, när jag bestämde mig för att sluta amma och börja få sova vart det enklare. Jag köpte boken somna utan gråt. Sen ändrade jag rutinerna lite. Min lilla sover numera- går upp kring 06:00. Sen sover hon förmiddag 09:30- 12:00 sen är hon vaken ända fram tills 18:00 då har hon redan badat på med nattkläder, sen är det välling sen sover hon hela natten. Innan vaknade hon varje timme och amma. Så stor skillnaad. Viktigt med mellanmål och mat på fasta tider, läggdags vid samma tid och förmiddagsluren tidigt. Och fördelen är att jag och sambon har från klockan 18 att se film, mysa eller bara lägga oss tidigt. Man får mycket partner tid på det sättet oxå.

• hoppsa

Lillen har varit ovanligt mammig de senaste dagarna och blir nästan ledsen om han är hos pappa. Vill till mig alltid. Går däremot utmärkt att lämna till mer eller mindre främmande, tex när jag rider (då jag är inom syn- och hörhåll). Trivs jättebra med sin mormor och jag kan lämna honom där nån timme eller tre om jag har viktiga ärenden tex och han är glad hela tiden men blir såklart glad när jag kommer tillbaka.

• hoppsa

nu har han somnat i min famn. jag ska fan sova med.

några tips på hur jag går tillväga idag, för att det inte ska gå åt skogen inatt med?

Svar på tråden ´Vaken HELA natten. Hjälp...