• indiemorsa

När flyttade era bebisar in till ett eget rum?

Ja, som frågan lyder, vid vilken ålder flyttade era barn in i egna rum? Anledningen till varför jag frågar är för att min 4,5 mån bebis sover väldigt oroligt om nätterna. Jag vet att det är olika språng och att bebisar har en orolig sömn men jag misstänker även att vår bebis skulle vakna mindre om det inte vore för min sambos snarkningar och andra ljud som stör.
    Så min fråga är: när flyttade era bebisar? Ammades de fortfarande, eller vad hände med nattmatningarna efter att de hade flyttat till eget rum?
    Tips, råd? Hjälp mig! 

• Svar på tråden När flyttade era bebisar in till ett eget rum?
  • Natulcien

Vår son fick eget rum när han var 13,5 månader eftersom vi flyttade till större då.
    Men då hade han sovit hela nätter sen han var 2-3 månader.

Och jag skulle inte lägga en bebis som fortfarande nattäter eller vaknar på natten i eget rum. Och oavsett, så skulle jag inte lägga en bebis under 1 år i eget rum. Men det är ju bara mina egna åsikter.

Kanske sambon kan sova i ett annat rum några nätter så märker ni om det är han som stör bebisen, eller om hon vaknar ändå?

• La Lola

Alma var 9 år (hon fick epilepsianfall på nätterna så jag vågade inte ha henne i eget sovrum) och Hedda kommer vara minst 4-5 år.

Känn totalt främmande för mig att lägga en bebis i eget rum.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lawendel

4 mån! Han blev störd på nätterna så vi provade att flytta honom till eget rum och det blev mycket bättre! Rummen ligger precis bredvid varandra så man vaknade ändå lätt om han skrek. Idag är han ett år och har inte behövt sova hos oss en natt utan sover jättebra om nätterna!

• Tallen

Dagen efter vi kom hem från sjukhuset, jag sov i hans rum i 6 veckor därefter sov han själv. När han vaknade gick jag in och ammade och gick sedan tillbaka till min egen säng och sov vidare- han ammades då en gång på natten.

Vi resonerade så att genom att jag sov i sonens rum så fick alla en bättre nattsömn då bara sonen och jag vaknade vid amning samt att när jag sedan flyttade tillbaka in i vårt sovrum så var det egentligen ingen förändring för sonen då han låg kvar i sin säng i sitt rum.

• Ramborg
    lawendel skrev 2012-10-07 09:40:12 följande:
    4 mån! Han blev störd på nätterna så vi provade att flytta honom till eget rum och det blev mycket bättre! Rummen ligger precis bredvid varandra så man vaknade ändå lätt om han skrek. Idag är han ett år och har inte behövt sova hos oss en natt utan sover jättebra om nätterna!

Samma hos oss. Minns inte exakt när, men det var tidigt, och vi sover bättre alla tre när dottern har eget rum.
    42.
  • Cloudyberry

Tycker att det låter helt sjukt att låta en bebis sova helt ensam i eget rum men jag förstår att det finns en viss föräldratyp som gör så.

• lawendel

Haha en viss föräldratyp? Det kanske inte passar dig och ditt barn men det är ju olika för alla. Det finns ju en viss föräldratyp med som tror att deras sätt är det enda rätta och ser ner på alla som inte gör likadant...

• Ramborg
    Cloudyberry skrev 2012-10-07 10:00:15 följande:
    Tycker att det låter helt sjukt att låta en bebis sova helt ensam i eget rum men jag förstår att det finns en viss föräldratyp som gör så.

Jag tycker det låter helt sjukt att sova tillsammans med barn tills de är flera år gamla, men...

Nä förresten. Jag tycker inte det låter sjukt. Jag skulle inte göra det själv, men jag tänker att om den familjen mår bra av det så är det väl bra.

Däremot tycker jag det är ganska patetiskt att försöka trycka ner andra för att de inte gör som man själv. Mår du bättre av det, Cloudberry?
    42.
  • Cloudyberry
    Ramborg skrev 2012-10-07 10:06:11 följande:

Jag tycker det låter helt sjukt att sova tillsammans med barn tills de är flera år gamla, men...

Nä förresten. Jag tycker inte det låter sjukt. Jag skulle inte göra det själv, men jag tänker att om den familjen mår bra av det så är det väl bra.

Däremot tycker jag det är ganska patetiskt att försöka trycka ner andra för att de inte gör som man själv. Mår du bättre av det, Cloudberry?
    Jag skrev inte så för att trycka dit någon, jag tycker verkligen att det verkar helt sjukt att frivilligt låta den bebis särskilt som är under 6 månader sova helt själv utan närhet och utan att föräldern har koll. En sådan liten behöver verkligen all kroppskontakt den kan få.
Svar på tråden När flyttade era bebisar in till ett eget rum?