Inlägg från: louise1983 |Visa alla inlägg
  • louise1983

~* Juni Bebisar 2013 *~

Idag har vi fått se våran lilla plutt där inne i min mage, ett hjärta som slog å armar å ben som sprattlade :) En obeskrivlig lycka känner jag just nu, jag som så många gånger tvivlat på att det faktiskt fanns något där inne :)

Det blev en tripp till akuten idag då jag ramlade på jobbet igår, från en rullande järnvägsvagn, å landade på ryggen. Tyckte inte att jag gjorde mig illa då men idag på morgonen fick jag ont långt ner i magen så fort jag ansträngde mig. Tur nog så mår bebis bra och det är inget värre än musklerna och ligamenten jag känner av.

Nu blir det ryggläge i soffan resten av helgen :)  

• louise1983
    Madelen21 skrev 2012-12-18 08:14:32 följande:
    Gomorron allihopa
    6 dagar kvar till jul känns sjukt...
    Var å handla på willys igår och idag ska jag och mina barn baka pepparkakor och göra pepparkakshus
    V 15 idag. jag har ännu inte fått någon kallelse för rutin ultraljud.. fler i samma v som inte fått det?

Madelene, vi kommer ju att göra RUL på samma ställe och vi har inte heller fått någon tid ännu trots att remiss är skickad från BM för tre veckor sedan. Jag ringde till Falun för en vecka sedan och hon sa där att det kommer att komma tid men kanske efter nyår. Tycker att det är väldigt dålig framförhållning i det här landstinget! 
  • louise1983
    kluckis skrev 2012-12-18 19:19:37 följande:
    Jag halkade ordentligt 2ggr när jag var på stan idag.....

Fick lite sammandragningar (som gick över inom 40min) och ont i bäckenet.
    Är i vecka 16 

Har nu som stickningar i magen :S 
    Antar att det inte är någon fara så länge jag inte har sammandragningar eller börjar blöda men man tänker ju så mkt!

Någon fler som halkat?       

Jag ramlade på jobbet i fredags, kände att det gjorde ont långt ner i magen dagen efter å blev såklart nervös. Vi åkte till akuten och jag blev undersökt. Det är ingen fara sa dom till mig, bebisarna ligger så pass väl skyddade än så länge. Jag går in i v 16 imorgon. Efter undersökningen kunde vi konstatera att smärtan å ömheten jag fortfarande känner kommer från musklerna och ligamenten. Man spänner väl sig när man ramlar sådär så inte så konstigt man blir påverkad efteråt.

Nu får vi ta det försiktigare :)   

• louise1983
    AnnaHansson86 skrev 2012-12-19 10:56:41 följande:
    Vad är det främsta man ska tänka på när man köper begagnad bilbarnstol?... också gravid med första, i v. 16.

Det viktigaste är att den inte är krockad eller utsatt för större stötar! Det kan ju vara det som är svårt att få någon garanti för när man köper begagnat från okänd!
    Smidigt kan ju också se till att stolen man köper har tillhörande bas, då är den mkt smidigare att "klicka fast" i bilen å du slipper krångla med bilbältet varje gång. 

Om du vill använda babyskyddet i travelsystem, alltså att sätta på ditt vagnschassi måste du nog först ta reda på vilken vagn du ska ha och sedan köpa babyskydd därefter. Det är väldigt begränsat vilka stolar som passar till vilka vagnar, å många gånger är det bara det egna märkets babyskydd som passar. 
  • louise1983

Ja den här julen kommer kännas som en evighet... å vi har inte ens fått våran tid för RUL ännu :/ Blir så matt...

En annan sak då, om man sen skulle börja köpa något klädesplagg till bebisen vad sjutton ska man satsa på för storlek liksom?? Man vill ju att det ska passa när dom kommer :p en konstig fundering från en förstföderska :) :)

• louise1983
    Sömntutan skrev 2012-12-19 22:33:27 följande:
    louise1983: när jag väntade första sonen köpte vi en hel del 50 kläder. Men tji fick vi när han kom ut och var 54 lång. Var bara att åka ner på stan och köpa nytt. Andra sonen var 49 cm när han föddes och kunde ha kläder i storlek 50 nån vecka, men sen var det kört. Nu kommer jag satsa på 56. Det gör inget om de är lite stora i början heller, de växer ganska snabbt i dem om de inte är små när de föds vill säga.
    Tack för välbehövlig info :)
  • louise1983
    hurskadetgå skrev 2012-12-21 18:47:47 följande:
    Usch vad ni skrämmer upp varandra härinne. Jag har precis börjat känna mig lugn. Känner också lite värk ibland på sidorna, magen växer synligt. Är i v. 14 med första barnet. Om det visar att barnet är "vanskapt" på RUL hjälper inte negativa tankar nu, det kommer att ske oavsett. Bäst att bara låta saker och ting ske som det sker. Trisomi 13 och 18 är ytterst ovanligt, cirka 0,5 av 1000 födslar. Men garantier kan man tyvärr aldrig få.
    Ja jag tror nog att det är helt naturligt att oroa sig, men ingen av oss mår nog bättre av att vi triggar upp varandra!Det blir bara en ond cirkel. Nu är det snart jul och vi har små bebisar i magarna och alla anledning att njuta av den här helgen :)
  • louise1983

Håller med förgående talare, inga situps tjejer när magarna börjar växa! Kör plankan och liknande stabilitetsövningar. Det är ju trorts allt de djupa magmusklerna, de som går som en korsett runt ryggraden som ni behöver stärka för att orka med graviditeten. Ett tips är att skippa maskiner och kör funktionella övningar med tex hantlar, kettlebells istället. Då aktiveras magbusklerna hela tiden trots att det kanske är en övning på tex ben ni kör :) Det kan ju vara svårt om man inte är så insatt men tänk på att det ska finnas utbildad personal på era gym, å nu är verkligen rätt tid att vända sig till dem!

Om n iär intressserade finns hur mkt som helst att läsa på
    Sveriges absolut bästa bloggar när det kommer till gravid/mamma träning:
    http://blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/

http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~