Inlägg från: sijm |Visa alla inlägg
  • sijm

~* Juni Bebisar 2013 *~

Baby Lei skrev 2012-11-02 13:52:43 följande:
    Jag går in i v 10 idag. Så 9+0 alltså. Den 12 har vi inskrivning hos BM, då tar hon KUB blodproven samtidigt. Jag har inte fått datum för KUB ultraljudet ännu. Vet du när man brukar göra det?

Ja, det är ju helt sjukt att du skulle behöva överdriva dina smärtor för att få den hjälpen du faktiskt behöver!

Då är jag en dag efter dig, går in i v. 10 i morgon men har inskrivning samma datum! :) Jag tror att blodproven ska tas åtminstone en vecka innan själva UL.

Dock är jag lite orolig då jag fick en mörk, lite kraftigare, flytning när jag gick in i v. 9 (8+0) men den avtog efter några timmar. Fast igår och idag har jag haft lite färgade flytningar igen, fast extremt lite... Men ingen smärta eller så, så jag hoppas att det bara är helt ofarligt... Men jisses vad jag önskar att tiden skulle gå lite fortare!
  • sijm
    AlexandraViberg skrev 2012-11-02 15:17:39 följande:
    Sijm: hoppas det bara är pga sköra slemhinnor som man kan få! Plus att små blodkärl kan brista. Håller tummarna för dig!
    Tack! Jag tror ju inte att något är fel egentligen, så länge det inte kommer rikligt, färskt blod eller smärta men nån orolig sida inom mig är ju smått hysterisk samtidigt :P

Vill bara komma iväg på KUB och se att allt är precis som det ska!
  • sijm

A-fil har hjälpt mig enormt med magen! En skål med fil & flingor varje morgon har hållt magen igång! :)

• sijm
    Ålder på dig och din partner: 
    Jag har precis fyllt 25 och min sambo är 27.

Var det en planerad graviditet?

På sätt och vis, hade slutat med skydd men vi hade ju inte riktigt trott att det skulle gå så fort (hann bara ha en mens innan +) för nästan alla i vår vänkrets har fått kämpa ganska länge för ett +

Hur fick du reda på att du var gravid?

Hade mina misstankar eftersom jag visste att chansen fanns men tog ett test på BIM-1, den 28/9.

Hur reagerade du?

Jätteglad, grät och väldigt chockad.

Har du barn sen innan?

Nej, detta blir vårt första.

Är du i ett förhållande och i så fall, hur ser det ut? (sambo, gift osv)

Vi är sambos sen förra sommaren och har vart tillsammans i ca 2½ år.

Hur bor du?

I villa med 4 r.o.k.

Vilken vecka är du i?

12 (11+5)

Har du några cravings?

Nej inte direkt, åt väldigt mycket satsumas/clementiner för några veckor sedan.

Hur mår du?

Jag har mått bra, inget illamående eller så. Haft lite problem med magen, varit fruktansvärt trött och så en del huvudvärk men allt som oftast oförskämt bra.

Är den här graviditeten lik dina tidigare?/ Känns det som du trodde att vara gravid?

Nja, jag hade ju befarat att jag skulle må mycket sämre! Kanske att det skulle kännas mer? Eftersom jag har en del övervikt så syns det inget direkt heller så.

Har du gjort något ultraljud ännu?

Nej men ska göra KUB på måndag (12+2). Sen blir det väl RUL i Januari skulle jag tro men får tid för det på måndag också.

När är bebisen beräknad?

8 juni, fast jag hoppas på 7:e eller 13:e, haha, är lite siffernörd...

Ska ni ta reda på om det är en flicka eller pojke? 

Vi har inte bestämt oss, har inte pratat så jättemycket om det heller. Kanske är vi så nyfikna att vi inte kan låta bli. Dock har jag redan börjat köpa lite kläder och har bara köpt unisex. Vilket jag också tänkt försöka med senare även ifall vi vet vad det blir.

Hur vill du föda?

Vet inte riktigt... Från början tänkte jag all smärtlindring som går att få¨men börjar bli mer och mer tveksam. Måste läsa på lite mer innan jag bestämmer mig.

• sijm

Jag har redan börjat handla lite kläder och hört mig lite för bland släkt (babyskydd å säng fixad) ifall de har grejer som dom vill bli av med/låna ut. Jag är i v. 16 nu och känner att om det nu skulle hända nåt så kommer vi ju ändå att vilja ha barn i framtiden så jag är inte ett dugg nojig över att handla redan. Tvärtom, jag vill handla lite pö om pö eftersom jag studerar och därmed kommer ekonomin knappast bli bättre så lika bra att köpa lite då och då istället för ALLT på bara ett par månader. Så tänker iaf jag kring detta. :)

• sijm
    mysmamman2 skrev 2013-01-03 17:40:41 följande:
    Idag var vi på inskrivning enligt barnmorskan går ja in i v 18 på lördag men jag går nog på min egen räkning v 18 på tis :) hoppas på ul ganska snart :)

Någon som testat eller har haft crescent classic??? Tycker den verkar bra!

Hade en city cross sist med citykorg..
    Jag och sambon var och kände lite på en Crescent Classic i mellandagarna, jag har också fastnat för den särskilt med tanke på priset! Dock känns den lite plastigare än t.ex. Brio Happy som vi också tittade på. Men verkade väldigt lätt att fälla ihop m.m. Fast vi får nog ta oss en tur till för att testköra och känna lite till innan vi bestämmer oss. :)
  • sijm
    mytol skrev 2013-01-03 19:09:13 följande:
    Vi hade crescent Classic till sonen å var hur nöjd som helst. Underbart med det svängbara styret. Min kompis som hade en brio happy avundades det ibland när vi var ute å gick å solen låg bakom å hennes var ledsen över att bli bländad. Vi har behållt den vagnen å skulle jag köpt en ny hade de blivit en likadan fast i nån av don nya färgerna men de e ju ganska onödigt....
    Så jag rekommenderar den verkligen!
    Ja det är ju det att den faktiskt har allt jag söker i en vagn.. är mest orolig över kvalitén men har iofs nära till Karlstad där återförsäljaren finns ifall det skulle hända nåt.. finns nämligen för knappt 4900:- inkl regnskydd och myggnät! Annars lutar det åt att köpa begagnat men är ju väldigt osäkert om man faktiskt kommer hitta nån man gillar.. Fats får åka och titta igen innan vi bestämmer oss! :)
  • sijm

Här (i Värmlands landsting) har jag bara hört att man får en bild vid RUL men den är gratis. Dock fick man ingen vid KUB fast då fotade vi skärmen i slutet med mobilen. Börjar också bli nervös inför RUL, det är dags den 10 så inte länge kvar nu! :)

• sijm
    regnskogen skrev 2013-01-04 23:58:05 följande:
    Någon som har berättat för utomstående än? Menar typ facebook, eller bekanta människor som ni träffar sällan.  Jag och pojkvännen funderar på att släpppa bomben på facebook, för att slippa rykten. Ack vad nervös jag är för det :/ 

Vi berättade för våra föräldrar och syskon efter KUB. Mest för att ifall det gick galet så skulle inte de också behöva känna den sorgen och för att jag hade tyckt det vart jobbigt med den typen av sympati som följer. Dock visste 2 av mina vänner och 1 av sambons. Däremot kommer jag nog inte outa på facebook överhuvudtaget, mest för att jag är ganska privat av mig.. Då menar jag inte lägga ut magbild/UL-bild förutom möjligen utan publicering. De jag vill ska veta vet ju ändå. För efter KUB fick även övriga vänner veta (de vi umgås mest med vill säga) rörigt det blev nu men, sorry :)
  • sijm
    Neenne skrev 2013-01-10 14:15:47 följande:
    Va roligt för alla er som varit på rul! Jag längtar tills måndag då vi ska få se vår lilla bebis igen, tänkte därefter kika lite på barnvagnar. Ja är sugen på en emmaljunga edge eller mondial men vad är skillnaden ? Nån som är lite mer insatt?
    Ja, designen,, Mondial sägs vara lite exklusivare i utformning/material annars väldigt lika i strlk m.m.
  • sijm
    Alicantina skrev 2013-01-10 19:44:24 följande:
    I vilken vecka brukar flygbolagen säga nej till gravida passagerare?
    Tror det är olika beroende på bolag men v. 32 är det allra senaste som jag hört! Då måste du va försäkrad och ha intyg från BM också.. Är inte helt hundra men det är vad jag hört! :)
  • sijm
    mytol skrev 2013-01-19 08:36:12 följande:
    Någon som kan hjälpa mig?! Har hittat en barnvagn på blocket som tjejen kan tänka sig skicka å som undra om jag visste de bästa å enklaste sättet. Har för mig att ni diskuterat det tidigare?! Vad kan de kosta, en liggdel, sittdel å chassi till Brio happy?

Finns nåt som heter blocket-paket tror jag, minns inte exakt vad det kostar men billigare än bussgods tror jag. Det som är bra är att köparen kan syna paketet innan man betalar och hämtar den ut så får säljaren sina pengar. Är inte helt hundra på hur det funkar men kolla upp det, har hört en hel del bra om det!
  • sijm

Den fick jag hem i lådan i dag Madelen. jag vet ju inte vad vi får men absolut passar det en liten grabb! Mysigt på sommaren också med något ljust!

• sijm

Babycenter har också listor på vad som behövs, sök på typ utrustning så kommer det nog upp.

• sijm

Jag har köpt Rennie på apoteket! Tuggtablett mot halsbränna, funkar bra tycker jag. Jag har inte så ofta men när det väl kommer så är det hemskt så då tar jag en tablett å det funkar ganska omgående!

• sijm

En vagn med teleskophandtag är väl kanske att föredra om man är lång. För oss räckte det med ett vinklingsbart handtag då jag är 1,60 och sambon 1,75.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~