Inlägg från: Happymom |Visa alla inlägg
  • Happymom

~* Juni Bebisar 2013 *~

Kul med en juni-tråd Jag trodde jag väntade ett sent maj-barn, men på UL blev vi flyttade till mitten av juni(!) Har inte så mycket att säa, mer än att jag oroar mig inför förlissningen, hur det ska gå att bli tvåbarns-mor och att jag väntar en pojke denna gång.

• Happymom

Kul o prata sparkar

När jag väntade dottern kände jag henne väldigt lite. Lite "pickande" någon gång då och då. När barnmorskan försökte ta hjärtljud (ökade) på henne blev hon tydligen stressad och drog sig undan, men sparkade inte. När hon var en "stor" bebis i magen rörde hon sig aldrig, enda sättet för mig att märka om hon levde var att trycka på hennes fot. då tryckte hon ifrån. När hon kom ut var hon världens vildaste unge. Sprattlade värre än en groda, så ingen orkade hålla i henne särskilt länge.

Pojken jag väntar nu är väldigt livlig. Noterade varje gång jag kände sparkar när jag var i v.18. En gång i timmen blev det. Nu känner(och ser) jag honom även utanpå när han kickboxar (v.21).

Har hört att bebisar som är livliga i magen blir lugna utanför och vice versa. Känske stämmer

• Happymom

Det bästa gravidplagget jag har är ett par gravidstrumpbyxor. Har flera leggings, men man känner sig inte lika fin i dom, tycker jag.

Kan inte använda mer än ett enda par gravidbyxor från mn förra graviditet. Min höfter är mycket bredare den här gången Så har fått köpa två par nya. Det ska nog räcka.

• Happymom

Cj2,
    Jag gick upp massor vid min förra graviditet och har tyvärr gått upp alltför mycket även denna gånd. Då är jag ändå bara i v21!

Jag blev remitterad till dietist av BM tidigt i graviditeten (berättade om förra och hur rädd jag var att det ska bli samma sak nu). Tyvärr kan jag inte påstå att det hjälpt något vidare. Hon sa däremot till mig att det kan vara skönt att veta att mycket är vätska och det försvinner ju av sig självt efter graviditeten. Inget man måstr kämpa med åtminstone.

Man känner sig inte vacker precis, men försök tänka att det bara är tillfälligt.

Några tips mot svullnaden kan du få.
    1. Bada på kvällen, innan du lägger dig.
    2. Om du har ett stillasittande arbete. Rör på dig någon gång i timmen.
    3. Undvik alltför mycket kolhydrater, särskilt godis och sådant.
    4. Undvik salt (tänk på att det finns massor i keso, färdigmat, korv o.s.v och låt bli att salta i pasta och potatis).
    5. Stödströmpor eller ännu bättre, gravidstrumpbyxor.
    6. Motionera i vatten
    7. Sitt, ligg och sov högt med benen.

• Happymom

Får man dricka Blutsaft när man är gravid? Har för mig att vi fick info vid förra graviditeten att man skulle undvika den sortens järntillskott som kommer från Hälsokost, bl a Blutsaft. Därför att det kan innehålla andra ännen som inte är bra.

Juice med tillsatt järn är ju bra annars. Mitt järnvärde är bra överlag, men tar tillskott ändå för att inte tömma depåerna. BM sa att det är ovanligt att ha så bra järnvärde som jag, särskilt vid andra graviditeten eftersom depåerna brukar tömmas vid första. Antar det beror på att jag älskar rödvin i vanliga fall och dricker gärna ett par glas i veckan (inte nu när jag är gravid såklart!)

• Happymom

Vad det gäller amning,
    fick ingen info alls förra gången. Letade själv upp info på Amningshjälpen. Blev hemskickad från BB trots att det inte funkade. De hade skrivit i journalerna att det funkade, ändå så var de tvugna att sitta med mig och truga i dottern utpumpad mjölk med kopp, som hon inte heller ville ta. Mina bröst var stora som meloner och alldeles stenhårda. Ringde även amningshjälpen och de försökte hjälpa så gott de kunde, men det var svårt via telefon Det var först när min mamma kom upp efter en vecka och kunde hjälpa mig som amningen blev något lättare (pumpade bara och gav flaska innan. Dottern vägrade suga.). T.ex visade hon hur jag kunde massera och värma mjölkgångarna för att få mjölken att rinna till och sen hur man kunde trycka alla fingrarna runt bröstvårtan innan man gav bröstet (då blev området lite mjukare), så hon kunde ta tag. Hade det inte varit för henne hade jag nog fått ge upp amningen. BVC och BB gav urdålig hjälp. De verkade faktiskt lika handfallna som jag själv.

Denna gången tror jag det blir lättare eftersom jag vet mer. Hoppas det i alla fall.

• Happymom

Ja, jag var väldigt besviken på vården när det gällde amningen (men även andra saker). Det kändes mest som att de tyckte jag var en jobbig patient, för att det inte fungerade. De verkade inte bry sig särskilt mycket. De tyckte väl att jag kunde ge ersättning istället, men det får de ju inte säga.

Mest förvånad var jag nog över att de hade skrivit i journalen att det fungerade med amningen. Hur i all världen och varför skrev de det liksom?!

Aja, är väl en annan diskussion egentligen.

Madelene21,
    Usch vilken gemsk BM? Om hon nu verkligen inte hade tid så kunde hon ju vett att få ringa upp dig.

Min BM är underbar. Hon ringde t.o.m upp mig innan jul, då hon skulle på semester för att se så att allt var okej (hade haft lite problem, som vi pratat om för ett par veckor sedan via tel). Det är sån skillnad mot min förra, som var helt känslokall.

• Happymom

Det där med Blutsaften. Vad bra! Och jag som slängde nästan en hel sådan när jag fick veta att jag var gravid >:(

• Happymom

Natan, jag fick smärtsamma sammandragningar i samband med magsjuka. Då skulle jag tydligen ha ringt BM, för det är inte normalt så tidigt. Om det är varje dag så ska man ringa. Om det däremot är vid tunga lyft, ansträngning o.s.v så är det normalt, men undvik det. Risken finns att tappen mjukas upp och att man föder för tidigt. Så sa min BM till mig.

Ring om du är orolig.

• Happymom

Regnskogen,
    Oj, fick du åka in?
    Jag hade jätte ont under mina revben under hela förra graviditeten, men det kollades inte upp alls, trots att jag pratade med både barnmorska och sjukgymnasten om det. Skönt ändå att få det kollat. Jag var väldigt orolig eftersom jag hade hört att det kunde vara ett av tecknen vid havandeskapsförgifting.

Nu tror jag att det kanske berodde på att mina revben töjdes så mycket, hade bara 55 cm i omkrets innan och har ganska kort överkropp.

Hoppas det går över snart!
    Kram

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~