Inlägg från: Tvåönskarblifler |Visa alla inlägg
  • Tvåönskarblifler

~* Juni Bebisar 2013 *~

Hej på er. Läst lite här ett tag, men aldrig tagit mig för att skriva. Haft en jobbig graviditet både psykiskt och fysiskt då jag gick igenom nästan hela förra gången, men förlorade lillgrabben i åttonde månaden i somras. Nog om det, ska inte skriva mer om det, finns andra trådar just för sånt. Vi är beräknade till 29/6. Har nu börjat kika på vagn.. förra gången beställde vi en Emmaljunga city cross, tänkte att vi ville ha en ganska rejäl eftersom vi kommer försöka få i alla fall ett till barn. Hämtade dock aldrig ut den, och tur var väl det, fick pengarna tillbaka på förlossningsgarantin. Nu när vi tittade tyckte jag att crossen kändes klumpig, så vi är istället inne på en brio smile, just för att den har lufthjul + låsbara hjul i fram samt fullt liggläge. Sen är ju brios babyskydd hyfsat billigt också och det är smidigt att kunna klicka fast det på vagnen. Eller är det en onödig grej? Någon annan som kikat på smilen? Rena rama djungeln detta :)

• Tvåönskarblifler

e1977: Ja, jag läste också det där med att den enda nackdelen just är om man får ett långt barn. Go'en ska tydligen vara längre, men jag har fått för mig att Go'en inte går att ha fullt liggläge till samt att det inte är lufthjul. Och där tar jag då hellre en vagn som smilen då. Den kändes som solklar, tyckte både jag och mannen när vi såg den. Vi köpte babyskydd (tidigt än, men det var kampanj på den + isofixen) och då klämde vi ytterligare på vagnen. Svårt att ändra sig när man fastnat för nåt så :)

• Tvåönskarblifler

Baby Lei: Tack! Det går väldigt mycket upp och ner, men det blir helt klart lättare för varje dag som går. Vissa dagar gråter jag, hemma eller vid graven, andra känner jag mig glad och att hoppet ändå finns där för att det ska gå bra den här gången. Jag är bara väldigt trött på att vara gravid nu, blir två års graviditet till sommarn utan något gott slut hittils. Jag fick tidigt missfall innan också så nu får det bannemig gå bra den här gången tycker jag! Skönt att jag har lätt för att bli gravid i alla fall, man får tänka så. Och ja, det där med vagnen.. känns som att det får bli ett test med första också vet man bättre till andra. Alla har ju så olika mål och förutsättningar, huvudsaken är väl att barnet har något att åka i :)

• Tvåönskarblifler

Madelen21: Ang Angelsound, jag har den som dem säljer på Teknikmagasinet och den har fungerat och fungerar bra för mig. Jag använde den nån gång i veckan innan jag började känna knodden själv, och då kanske bara någon minut varje gång. Nu blir det väldigt sällan, när jag ändå känner. Men det är skönt att veta att den finns där, om oron skulle krypa fram.

• Tvåönskarblifler

Baby Lei: Japp, vi vet orsaken, men vill inte skriva här då det kan skrämma så många. Det var i alla fall extrem otur, men de har ändå gått igenom bådas DNA för att utesluta att vi har något som vi kan föra vidare (sånt kan ju vara orsak med), men de är 99% säkra på vad som var bekymret nu så vi litar på dem. Så vi kände att vi ändå ville och vågade försöka igen, längtan efter ett levande barn är ju starkare än oron :) Vi kommer att gå på extra UL i v 28, 32 och 36 samt göra Ctg, bara så att vi ska känna oss lite lugna i alla fall. Usch, om ändå allt kunde gå bra för alla jämt, samtidigt så är det ju skönt att kroppen känner av när det är något fel och det leder till missfall, hellre tidigt missfall då än att man går tiden ut och det då visar sig vara ett sjukt barn.

• Tvåönskarblifler

Tessss: Nej, den har vi inte sett. Tror inte de har Kronan alls på Babyproffsen, finns tyvärr inga fler butiker med vagnar här i stan. Får man kanske beställa i så fall, undrar hur det fungerar med förlossningsgarantin då? Ska i alla fall kolla kolla in den vagnen, tack för tipset! :)

• Tvåönskarblifler

Vi har försäkring via Länsförsäkringar, den som kostar. Fungerade bra i somras då vi behövde ersättning, fick bara hem ett papper att fylla i kontonummer på och sen ordnade de med läkarintyg själva via kvinnokliniken så vi slapp göra något. Några dagar senare var pengarna inne på kontot. Tror det är ett av dem billigare också.

• Tvåönskarblifler

hea: Kom på en annan grej ang försäkringar. En del tycker att det är smidigt att ha via ett företag som har ett kontor där man bor, så man kan prata med handläggaren öga mot öga. Kanske underlättar ibland, men jag vet inte, en smaksak :) slippa telefonköer etc. Bara ett tips!

• Tvåönskarblifler

Meoow: Svar ja, eftersom du ska vara hemma från jobbet måste arbetsgivaren få veta i tid för att ha en chans att hinna ta in ersättare.

• Tvåönskarblifler

Madelen21: Allt står inte i det brevet :) Så enkla vill inte FK vara, haha. Hade alla mina papper sparade från förra gången (kopior), är ju så mycket som ska in. Jag har skickat in intyg och fått tillbaka brevet. Har lämnat in alla papper som ska till arbetsgivaren och de skulle hon ha klara senast fredag och sen skickar jag in allt nästa vecka :) Eftersom jag söker för 60 dagar så får jag vara ute i väldigt god tid, de har väl ungefär en månads handläggningstid för gravpenning så.

• Tvåönskarblifler

Madelene21: Det du kan förbereda innan är att skriva ut blanketten; Ansökan om graviditetspenning på FK's hemsida. Allt annat som ska med står skrivet i det brevet, har jag för mig. När skickade du in intyget?

• Tvåönskarblifler

Madelen21: Har varit olika svar om man ska skicka in eller inte. Jag fick som svar att även om du blir gravid inom 18 månader (är visst någon tidsgräns de lagt för att underlätta för dem som skaffar tätt och kanske inte jobbar emellan) efter förra barnet så ska alla papper skickas in igen. Medan någon annan sa att det inte behövs. Därför har jag inte ens brytt mig om att ifrågasätta så jag skickar in allt igen :)

• Tvåönskarblifler

Sonaten: Jag är väldigt varm om fötterna, så jag kan inte ha bomull. Har köpt i nylon från Apoteket och de funkar kanon! Kliar inget och då använder jag varje dag. De är ju som strumpbyxor bara så jag kan till och med ha ett par tunna strumpor på utan att det blir för varmt. Svullnar inte så mycket än, men vill verkligen göra allt för att undvika åderbråck :)

• Tvåönskarblifler

Pernilla74: Jag skulle säga att ett normalt blodsockervärde ligger mellan 4-7, om man inte är diabetiker. Sen ligger jag ibland lägre, men hellre det än tvärtom. Kolla på 1177.se om du är osäker, den sidan brukar jag ha stor nytta av som sjuksköterska :)

• Tvåönskarblifler

Nu är vagn beställd, blev en Brio Smile med svart sittdel och lila liggvagn. Sen "råkade" en skip hop duo deluxe (svart) åka med i beställningen också ;) Blev en svart, då min man ska kunna ha med sig den också utan att skämmas ;) Babyskydd har vi redan köpt, blev en Brio primo, som kan fästas på vagnen. Köpte även isofix till, sen går ju förstås babyskyddet att fästas med bälte om man nu vill det. Jag har läst att bälte är allra säkrast, om man fäster det rätt vill säga (vilket inte alls är svårt), men jag tycker isofixen verkar smidigast. Totalt hamnade vi på 8500 kr med allt som jag räknat upp. Nu blir det inga fler köp förrän efter vårt TUL i v 28, den 8 april, vill se att hon växer som hon ska där inne innan jag vågar ge mig ut på shopping igen :)

• Tvåönskarblifler

Uuuh, vilken seg natt! Har sovit riktigt dåligt, vaknat ett par gånger, varit så trött men inte kunnat somna. Nervös inför TUL i dag kl 10.30. Skönt att det är på förmiddagen i alla fall så man slipper vänta hela dagen. Hoppas det går bra nu så kanske jag kan sova lite efteråt. V 28+1 förresten :)

• Tvåönskarblifler

Cindy03: Som sagt, har din BM någon plan för detta? Under min förra graviditet planade min kurva ut, men enl BM var det ändå inom normala gränser. Detta följdes inte upp. Den gången slutade det inte lyckligt, vilket ju givetvis är väldigt ovanligt. Men jag tycker absolut att detta bör kollas upp med tillväxtultraljud, hade jag vart i din sits så hade jag krävt det, även om det är väldigt ovanligt att något ska gå snett så är det ju skönt att det kollas. På tillväxtultraljudet kan de ju se flödet i navelsträngen och därmed se om det exempelvis beror på syrebrist osv. Kan ju även vara att barnet ändrat läge, att det har sjunkit mm mm, men man vill ju gärna ha en förklaring så man slipper oroa sig.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~