Inlägg från: Lizz89 |Visa alla inlägg
  • Lizz89

~* Juni Bebisar 2013 *~

Får man hoppa in här? =) 

Väntar mitt andra barn som är beräknat enligt KUB till den 18 Juni. Har kännt den lille nu i snart 3 veckor, enbart små buffar och sparkar.. Vid förra graviditeten kände jag första sparken runt vecka 18-19 och då sparkades mkt nere vid urinblåsans håll.. Nu känns det som att det sparkar mitt på magen, aja, kanske olika de dära :)

Har en fråga till er som är i vecka 18 som mig, 17+1 (idag) hur högt sitter eran livmoder?? Min känns redan vid navlen.. Beror de på att detta är min andra graviditet eller kan jag vara längre gånget?? 

Enligt mina beräkningar så skulle ja vara i vecka 19+3 idag, men blev flyttad på kub ultraljudet.

• Lizz89
    Oreos skrev 2013-01-09 21:24:33 följande:
    Välkommen! :)
    Jag är i v.17+3 och livmodern går strax över naveln, tyckte att det var stort men det är tydligen helt normalt. Trodde ett tag att det kanske var två, men var in på en koll och det va bara en (tack och lov!). Det är min andra också..

Okej! :) Ja säger det samma, precis lagom med att vänta en bebis..  Känner du några rörelse/sparkar än? =)

• Lizz89

Någon som har blivit flyttad 8 dagar på KUB testet och sen på RUL blivit flyttad tillbaka? 

Fick missfall 3 september. Hade blödningar i ca 1-2 dagar. Plussade 2 oktober och räknade då själv ut att jag skulle varit i vecka 4+1 eller 4+0. På Kub testet blev jag flyttad 8 dagar bakåt, vilket isf innebär att jag plussade 3+0.

När jag väntade dottern så va de lika dant, fast då blev jag flyttad 11 dagar, plussade enligt RUL vecka 2+4.. Tycker det är lite underligt att plussa så tidigt. Spelar ju egentligen ingen roll men ändå :D

• Lizz89

Va på Rul igår. Hon nämde inget om vilken vecka jag är i. Hon sa bara att allt hade växt som de skulle osv =) 

Enligt kub ultraljudet så skulle ja vara i vecka 18+6 igår.. Enligt sista mens skulle ja varit i vecka 20+0. 

På ultraljudsbilden står det 20w0d. Betyder de 20 weeks 0 days? Någon som vet.. Kanske blivit tillbaka flyttad som senaste mens datumet? ;)

• Lizz89
    Valborgs skrev 2013-01-22 19:01:50 följande:
    Lizz: de får fram hur långt gången bebisen är när de mäter, oftast varierar veckorna mellan de olika ställena de mäter och just enligt det stället visade de 20+0.
    Oftast när de gör kub så brukar de inte meddela nytt bf vid RUL. På mig gjordes det ändå, då han hade så svårt att mäta på kubet. Så jag fick datum nu på RUL och då satte de datumet efter när de mätte huvudet. Det var säkrare än kroppen sa hon, då det kan handla om mm på längden på kroppen och att de kanske sträcker ut sig eller böjer sig just då.
    Okej. men kommer min barnmorska att gå efter kub datumet eller efter rul datumet på bf? =) Bra o veta så att man räknar samma som barnmorskan .
  • Lizz89

I morgon ska jag göra glukosbelastning pgr av min övervikt. Är de något ja bör undvika att äta idag som kan påverka resultatet?

Jag har ätit en hel del chips under veckorna, är i vecka 21.. Kan chips påverka detta resultat eller är det mer om man har ätit mkt sött som godis och läsk?? De är vell lite socker i chips med iofs.. 

• Lizz89
    Caroliin skrev 2013-01-24 12:23:26 följande:
    Lizz89 : nej det är inget som påverkar glukosbelastningen..
    Du får ett stort glas med sockerlösning som du ska dricka upp snabbt.

Du ska sen sitta i två timmar och vänta sen tar bm ett test och ser hur bra din kropp hanterade sockerlösningen på de två timmarna.

Du ska inte dricka eller äta något alls 12 timmar innan. Men vad du äter innan dess har ingen betydelse .
    Hoppas du förstod :)
    Okej vad bra.. Har läst en del som har fått ett högt väde på testet och då har dom spekulerat i vad dom åt dagen innan osv.. tex att dom druckit coca cola, ätit godis osv.. =)
  • Lizz89

Gjorde också socker belastning idag, igen. Gjorde i vecka 21 och hade bra slutvärde. Hade 5,5 innan och 6 någonting efteråt så de va ju bra ;) hade sf mått på 27 nu i vecka 28+2. Hade 26 cm i vecka 25+2. Men de va tydligen normalt. ;) vad har ni för sf mått?

• Lizz89

Är de bara jag som inte köpt en enda grej till bebisen än?? Är mitt andra barn så har ju lite kläder hemma ifs men de är mest flicka kläder och långärmat, då ja fick dottern i april förra gången. Kanske dags att köpa lite mer sommarkläder. Säng och så har jag ju.. Vad och hur mkt kläder har ni köpt?

• Lizz89

Våran bebis ska heta antingen Albin eller Julia beroende på vad det blir ;) längtar som bara den nu är i v 31+1 idag ;)

• Lizz89

Va på extra koll hos doktorn igår pågrund av havandeskspsförgiftningen ja hade förra graviditeten. Blodtrycket såg bra ut. Skönt. Va i denna vecka ja fick förgiftningen förra gången. Doktorn mätte magen men han sa inte hur stor magen va. Han sa att de blir en större bebis denna gång. Betyder de att ja hade stort sf mått lr? Vad tror ni? Hade sf mått 27 sist ja mätte i vecka 28.

• Lizz89

När ja väntade min dotter så fick ja högt blodtryck. Va då inne på ultraljud i v 34 och då uppskattades hon väga ca 1500 g. Flödet just då i navelsträngen va normalt. Fick gå på ett till ultraljud i v 37+2 och då uppskattades hon väga 1800 g. Även där visade det sig att flödet i navelsträngen va dålig. Blev då samma dag igångsatt och hon kom ut samma dag och vägde 2270g 45 cm lång. Så på ultraljud ser dom inte exakt vad bebis väger. Oftast vad man läser så blir bebisen större. Får hoppas att det går bra för dig. Min syrra fick en liten dotter som vägde 2800 g och hennes graviditet va normal. Inget fel på hennes dotter utan hon va bara liten :)

• Lizz89

Har också haft svidande/ stickningar där nere samt lätt tryck neråt. Kissar ofta nu och igår va ja dålig i magen. Kanske fixering på gång nu då. Är i v 33+0 idag andra barnet,

• Lizz89

Uffesson: jaha okej ;) jag bor på den berömda queckfeldtsgatan hehe ;) inte vanligt att se en Nässjö bo i sånna här trådar ;)

• Lizz89

Va hos bm i dag och gjorde de vanliga. Alla prover såg bra ut som tur var. Hjärtslagen låg på 138/min och mitt sf mått va enligt min vanliga bm 30 cm medans de va med en lärling som först mätte och fick de då till bara 28 cm. Min bm kunde inte förstå hur hon bara kunde få så lite hehe.. Men om ja nu hade 30 cm som sf mått så har magen inte växt så mycket enligt mig sen vecka 28 då ja hade 27 cm. Va hos läkarn för 2 veckor sen och enligt bm idag så hade han mätt till mer än 30 cm då. Nu blir man ju så klart orolig att magen krympt eller något. Ska dit om 2 veckor igen för o se så att de inte stannat av.. Vet ju att alla mäter olika men ändå blir man nojig. Är i vecka 33+6 idag. Vet inte om de syns någon skillnad på magen men ja lägger upp 2 bilder på magen från vecka 31 och ifrån idag. vitt linne är ifrån idag.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~