Inlägg från: hea |Visa alla inlägg
  • hea

~* Juni Bebisar 2013 *~

Jag vågar inte köpa något ännu, får vänta tills april. sedan har vi det trångt innan vi får flyttat till vårt hus och det hinner vi nog inte innan den lille kommer. Så det blir bara det nödvändigaste till och börja med.

Till listan, jag vill inte veta utan få en överraskning vad som växer där inne. Någon gissning har jag inte.

• hea

Jag tycker det är jätte viktigt med släktnamn. Funderar på farmors pappas namn om vi får en son. Om vi får en dotter skall hon döpas efter min syster, (som inte finns med oss längre) hennes andranamn. Det är dock inte bestämt om det kommer bli tilltalsnamn. Andranamnen är sedan helt utefter släktens namn. Att tilltalsnamnen kanske blir släktnamn är ju för att vi letat namn, vi har jätte svårt för att hitta ett namn till en son som vi är överens om.

• hea

Jag har svårt att somna, när jag lägger mig blir jag klarvaken, sedan vaknar jag varannan till varje timme. Än så länge går jag på toa en gång per natt.

• hea
    Suey skrev 2013-02-25 09:31:20 följande:
    Vi har valt en Kronan Duo S, olivgrön, ville eg. ha marinblå men den var i begränsad upplaga (undrar varför de gör så) men vi föll pladask för modellen båda två Glad Får hoppas det blir bra!

Är det någon här som har erfarenhet av graviditetsdepression? Det går upp och ner för mig, men igår och idag så har jag bara varit ledsen utan egentlig anledning. Vill inte titta mig i spegeln, har svårt att förhålla mig till min kropp och magen som sticker ut. Kan känna en äckelkänsla ibland, när jag är bland folk, kan inte förklara det. Ont i ryggen konstant (sittande kontorsjobb), kan inte ha sex pga svamp, uvi, m.m. och oroar mig för framtiden. Skulle vilja ha en tid till psykologen på MVC men känner inte att jag kan gå iväg från jobb så mycket. Igår bara grät jag och till min sambos förtvivlan så kunde jag inte sätta ord på vad det var. 
    Tvivlar dock inte på bebisen i sig och känner mig bara lycklig och full av längtan till den lille. 

Är så rädd att det här ska förstöra vår relation och kärleksliv, men har hört att det vänder efter förlossningen. Älskar min sambo så och har aldrig tvivlat på oss innan. Han är helt underbar, ställer upp, fixar och donar, vi har fin närhet med mycket pussar, gos och kramar, ändå känns det som att jag bara klagar och surar. 

Eller så är det bara brist på sol och värme efter vintern... Långt klagoinlägg, sorry! Känner mig bara uppgiven. Det finns ju så mycket som gläder mig också, allt är inte bara svart som det låter just nu :)

Jag har haft en graviditetsdepression sedan december, det var riktigt illa några veckor då jag bara låg i soffan utan att äta, sedan har det mycket sakta blivit bättre. Det har gått upp och ner som en bergochdalbana, men nu känner jag för första gången att det har vänt.

Jag kontaktade BM direkt som bad mig ringa vårdcentralen som bad mig kontakta en mödravårds psykolog. Efter tre veckor när de förstod att det var allvar fick jag tid på vårdcentralen. Jag har inte heller kunnat sätta ord på varför jag mått dåligt, mycket att göra, trött och illamående, många känslor kring graviditeten man kanske främst hormoner. Jag valde att inte ta mediciner, det finns några man kan ta när man är gravid, men jag nöjde mig med att prata med en psykolog. Fast jag inte visste vad jag skulle prata om så var det skönt att ha någon att träffa varje vecka som lyssnade på hur man mådde.

Det är som du skriver att det finns glädje också, men den kan vara svår att se och känna för det andra tar över.  Promenader i solen som äntligen tittar fram gör faktiskt lite underverk. Jag började känna mig lite dålig och efter en promenad i solen blev det bättre. Men det hjälper ju inte hela vägen tyvärr. 

Så jag tycker du skall söka hjälp. Du kan sända ett meddelande om du vill prata mera
  • hea

Suey

Min chef sa att all frånvaro jag har pga graviditeten får jag betalt för, så jag planerade in psykologbesöken i slutet av dagen satte in vikarie och fick betalt för den tiden jag var borta. Jag kan inte reglerna om de är allmänna för alla eller om avtalen ser olika ut.

• hea
    Solrosen82 skrev 2013-02-25 22:38:56 följande:

De har säkert redan nu dagar då de sover mer och dagar då de är vakna och aktiva. :)
    Själv får jag då och då sparkar mot livmodertappen och regionerna i närheten som är så obehagliga. Nån mer som känner samma?
    Ja, härligt är det inte när den lill* sparkar i de områdena. Har haft det så i några veckor nu.
  • hea
    Suey skrev 2013-02-26 09:31:08 följande:
    Halloj! I morse ringde jag mvc och ska få en remiss till deras psykolog. Hon jag pratade med sa att det är ju faktiskt så, att en graviditet inte enbart behöver vara en dans på rosor, utan kan faktiskt också vara en livskris. Vissa dagar är ju värre än andra, men det vände ganska fort igår efter att jag fått ta ett bad och plocka lite där hemma.

Lilleman där inne i magen lever ett himla liv, spec på kvällarna. Då ser man magen guppa upp och ner om jag ligger i soffan tex :) Mysigt! 
    Vilken tur att du verkar få hjälp så fort. Hoppas det blir bra.
  • hea

Jag har börjat kolla på graviditetsförsäkringar och barnförsäkringar. Vad har era barn eller var har ni tänkt teckna?
     Är det någon som har erfarenhet av något försäkringsbolag som fungerat bra?

• hea
    Madelen21 skrev 2013-03-01 08:45:35 följande:
    nån mer än jag som är sådär sjukt trött?? idag känner jag att jag vill bara sova...  men det går inte :( har ju 2 barn å ta hand om och roa... men jag måste nog lägga mig å vila en stund... är så trött så jag kan somna snart...

Jag har blivit så oerhört trött, efter jobbet äter jag lite snabbt och sedan ramlar jag ner i soffan, börjar vakna till vid 19 tiden, känner mig helt klubbad.

Tack för tipsen om försäkringar, har tänkt ta en plusförsäkring som jag sedan kan kan ändra till barnförsäkring. Sökte på Google och hittade en jämförelse på försäkringar, skall gå igenom 23 sidor och se om jag blir klokare.
  • hea
    MissMe83 skrev 2013-03-05 10:59:58 följande:
    Tack allihop för att ni tar er tid att skriva till mig.
    Jag ska till min bm på fred och har läkartid på torsd. Har faktiskt funderat på kurator men har rätt svårt att öppna mig för folk. Igår var jag så nere att jag bara grät, kände tom att jag inte ville ha pojken i magen. Hur sjukt är inte det? Efter 8 års kamp att bli gravid så känner jag så!! Idag är det lite bättre men fortfarande nere. Min man är jätte orolig och tycker det är grymt obehagligt att jag är så annorlunda, det kan jag ju förstå. Jag kan inte förklara mina känslor.
    Vi har också väntat på vårt barn om inte alls så länge som ni. Det har varit jätte jobbigt att vara nere och deppig. Jag har varit så ledsen över att jag inte kunnat glädjas åt mitt barn som växer inuti mig. Jag skall ju sprudla av glädje att vår guldklimp är på väg. Jag har haft jätte svårt att prata med psykologen särskilt när jag inte kan säga varför jag inte mår bra. antar att det är hormonerna. Men det har varit skönt att ha någon att gråta hos och som har lyssnat. Prova att gå till en kurator, så får du se hur det känns, det är ju bara att inte boka ett nytt möte om det inte känns bra. Bra att du bokat möte hos BM och läkare, hoppas de kan hjälpa dig.

Jag känner att jag bara vill ha ut min bäbis, skulle jag få så skulle jag ta ut henne/honom i morgon.

Har jobbat heltid i tre veckor nu, men blev sjukskriven på 50% i dag för jag är helt slut och jag känner att deppighten kommer krypande pga utmattningen. Fick ett sjukintyg där det står att jag är trött. Ingen ide att ens lägga pengar på frimärket för att sända det till Försäkringskassan.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~