Inlägg från: Isa82 |Visa alla inlägg
  • Isa82

~* Juni Bebisar 2013 *~

Hej, tänkte hänga på här om det går bra. Ni är så flitiga i denna tråden på att skriva och det tycker jag är roligt. Själv är jag idag på v.6  5+2, BF 25/6 och mår mkt bättre denna graviditeten än förra. Bara svagt illamående emellanåt främst på em och kvällen. Har växtvärk runt livmodern som kommer och går. Dock har jag fått tillbaka min tröga mage som förra gången. Så jag skall till apoteket idag för det är stop. Sen tidigare har jag en dotter född -11 i feb som det tog 11 månader innan hon blev till. Nu tog det 4 månader, så jag hoppas att pyret vill stanna. Men man känner sig nog lite säkrare när man sett att det verkligen bor någon där inne. Dock är det så i mitt landsting att man gör RUL i  v.18 så jag skall försöka tigga mig till ett tidigare.

• Isa82
    Sandraa L skrev 2012-10-26 09:38:50 följande:
    Grattis och välkommen hit! :)

Är själv i v.6 (5+0) idag så då har vi ungefär bf samtidigt, kul! :)

Gällande UL så har jag Vul nästa vecka något som jag har fått via gynmottagningen, finns det ingen möjlighet för fdig tt boka tid där alternativt höra med bm och se vad hon säger? man är ju så nyfiken och orkar ju inte vänta till rul ;D i alla fall inte jag ;) 
    Tänkte ringa på mån till BM för att få lite inskrivningstid m.m och kolla då om det finns någon möjlighet. Annars kanske det blir privat. Kul att vi ska ha nästan samtidigt!
  • Isa82

PANIK!!!
    Mina föräldrar tänker komma på besök och min mamma tyckte vi kunde dela en flaska rött ikväll. Aaahhhhh!!!! Så nu ska jag till systemet och handla alkoholfritt då jag lyckats övertalka mamma om att jag har en öppnad bag in box som vi kan ta av.  Shit vad krångligt det ska vara att smyga. Tycker det är lite tidigt att säga något ännu. Vi vill gärna vänta till efter v.12. Någon mer som skall smyga i helgen?

• Isa82

Jag har överlevt och skall nu börja jobba som skådis. Alkoholfritt vin i kastrullskåpet och mamma o pappa har fått riktigt. Ingen har märkt något. Så nu skall jag sova gott.

God natt!

• Isa82
    Madelen21 skrev 2012-10-28 08:57:30 följande:
    är det någon som vet om man kan äta kallrökt lax när man är gravid?
    fick reklam idag å blev genast sugen på det...

nu pratar någon här om knäckebröd... å nu blev ja sugen på det...

hårdmacka me falukorv å senap!! åååå :) måste nog handla lit...

eller en toast me skagen röra å kallrökt lax åååå :)

min frukost blev ägg å sen efterrätt: choklad :P haha 
    Vad jag vet så skall man inte äta mat som inte är varmt tillagad. Varmrökt lax går bra men ej kallrökt. Gå in på livsmedelsverket.se där finns råd om mat för gravida.
  • Isa82
    Hur gammal är du? 
    Jag är 30

Har du en pojkvän/partner/man/sambo? Hur länge har ni varit tillsammans?    
    Sambo och vi har varit tillsammans i 14 år.

Har du barn sen innan?    
    En dotter född feb -11

Var bor du?  
    Utanför Falkenberg 

Hur bor du? (lägenhet/hus osv)   
    En liten gård på landet.

Kommer bebisen få ett eget rum?  
    Inte så länge jag ammar, sen får bebisen eget rum.

Har du bil - och kommer du behöva byta bil?    
    Har en Volvo V50, får kolla om en tvillingvagn går in, hoppas Förvånad

Vad jobbar du med? Trivs du med ditt jobb?  
    Jag jobbar som sjuksköterska på en akutmottagning. Jag trivs kanon med mitt jobb.

Kommer du vilja vara mammaledig? Hur länge? 
    Minst 1 år, sen får vi se.

Kommer din partner vilja vara föräldraledig? Hur länge?   
    Han tar f-ledigt när han ska ha semester då han har 2 egna företag. Han kan dock bestämma ganska bra över sin arbetstid.

Har du köpt något till bebisen ännu? Vad? 
    Nej, vill vänta tills efter RUL.

Har du köpt något graviditetsrelaterat till dig själv ännu? Vad? 
    Gravtest x flera, vitaminer och folsyra. Skall börja spana in lite kläder på hm.se

Hur många vet att du är gravid? 
    Min bästa väninna.

Har dina matvanor förändrats sen du blev gravid? (pg. av illamående, cravings osv.) 
    Är mkt mindre hungerig, äter små portioner. Avocado, filmjölk, fisk i ugn med dillsås.

Favoritfrukost just nu?   
    Filmjölk m. havrefras, linfrö, pumpafrön, solrosfrön och en grav macka med ost.

Godaste middagen?          
    När min man tillagar något viltkött, helst älgfile, rödvinssky och hasselbackspotatis
  • Isa82
    Ann01 skrev 2012-10-30 03:59:47 följande:
    Hej på er alla blivande mammor :) Jag går in i vecks sju på fredag. Vi har försökt få barn i flera flera år.... gjort behandling efter behandling.Och nu kom äntligen vårat plus. Nu har jag dock svårt att glädjas och ta in de... tycker de är alldeles för bra för att vara sant... o h går nästan och äntar på missfall..... jag vet, de låter sjukt. Men ni som försökg länge kanske förstår vad jag menar? Huf cör ni för att slappna av och njuta av erat lilla mirakel?

Sist tyckte jag den där stressen över allt som kan gå fel i början släppte ganska mkt efter v.12 och efter man gjort RUL så kunde jag mer njuta. För oss tog det nästan 1 år innan dottern blev till och har ett missfall i bagaget. Nu tog det bara 4 mån och jag undrar fortfarande om det är sant. Jag går in i v.7 imorgon. Jag känner oxå den där lite jobbiga känslan varje dag med ev missfall, kanske oxå mer denna gången då jag mår ganska så bra. Jag har gärna mkt symtom och mår dåligt så att jag känner mig verkligen gravid. Men samtidigt skall man nog vara glad att man slipper Kul att ni nu har plussat! Hoppas du kan njuta lite mer snart, jag längatr till magen blir så där lagom stor, busfröt där inne sparkar och livet är toppen.
  • Isa82
    1000 skrev 2012-11-01 18:37:43 följande:
    Mår skräp. Tandvärken ifår har mynnat ut i nån slags inflammation i käkmusklerna typ. Öm på hela vänster ansiktshalva, från hals till öra. O tugga e omöjligt på vänster sida. Dessutom mår jag mer illa än nånsin. Urk....
    Har du ringt och fått tid hos tandläkaren? Känns som att dina besvär inte vill ge med sig.
  • Isa82

Idag är en lite sämre dag, mår mer illa och är super trött. Dessutom skall jag jobba i helgen- natt. Så jag hoppas jag kan hålla mig vaken. Min mage den står lite stilla, precis som förra graviditeten så jag fick åka och fixa laktulos igår på apoteket. Känner mig som jag är i v.20 då den är så uppspänd så nu hoppas jag att den kommer igång lite. Säkert därför man mår skit. Skall se om man kan få sova lite nu när dottern skall vila middag, hoppas Drömmer

• Isa82

Sitter nu på jobbet och mår så j-vla illa. Känns som om det snart skall komma upp. Lite jobbigt när man skall vara här till 7:15 imorgon och jobbar med människor som behöver hjälp. (jobbar som syrra på en akutmottagning) Vill inte berätta för mina arbetskompisar så här tidigt, men vad gör man om magen vänder sig ut och in, urk!!! Hoppas ni andra mår bättre eller sover gott.

• Isa82
    KarinF skrev 2012-11-06 12:54:18 följande:
    Var på VUL idag, v.7+3. Det var inte bara ett foster och ett hjärta som tickade, utan TVÅ!! Tvåäggstvillingar som det ser ut. Är fortfarande i chocktillstånd, men jätteglad såklart!

Så jäkla häftigt! Jag hade oxå varit i chock.

Själv har jag en av mina sämsta dagar, mår super illa och skall jobba i natt. Vet inte hur detta skall gå, känns som jag får åka dit och testa. Trodde illamåendet skulle lugna sig lite nu när magen är igång men näpp. Vill inte riktigt säga något på jobbet än, men vad gör man. 

Ang att vissa tycker det är jobbigt att några oroar sig för MF/MA och att de blöder m.m så får ni jättegärna fortsätta skriva. Jag ser denna tråden som en ventil där man pratar högt och lågt om allting som är både positivt och negativt. Nu i början så har man inte talat om för så många i sin omgivning och behöver mer stöd här igenom. Det känns viktigt att vi här har en öppen dialog. Därför tycker jag det var bra att man tar en paus om man inte vill läsa om dessa sakerna just nu och komma tillbaka senare.

Så till er som tar en paus säger jag, på återseende Solig
  • Isa82

Hej tjejer!
    Är det någon mer än jag som börjat fundera på det här med barnvagn. Själv funderar jag på tvillingvagn då dottern är nästan 2,5 när nästa kommer. Någon som har erfarenhet? Har funderat och titta mkt på Teutonia Cosmo och Urban Jungel. Tips?

• Isa82

Blåbärssaft, så fruktansvärt tråkigt. Alla styrkekramar till er.

• Isa82

Själv skall jag på inskrivning idag, v 10+5. Känner mig lite nervös. (mest för de där jäkla blodproverna) Men de är ett ont måste Har börjat må mkt bättre nu sen helgen och klan äta mer som vanligt. Så nu hoppas jag att min vikt  skall komma under kontroll, ligger + 1,5 kg då jag varit tvungen att småäta hela tiden för illamåendet för att orka ta hand om dottern. Lär få backning på det idag på MVC. Nä, nu är det sängen efter att ha jobbat natt.

God natt tjejer!

• Isa82
    Ung Mamma 91 skrev 2013-01-15 18:46:32 följande:
    ååh , måste skriva lite här. 

Min foglossning blir bara värre och värre :( Vet inte vad jag ska börja göra , använder bälte men funkar inte för de , går 24/7 med värk... och nu har jag misstänkt njursten också... Suck å stön... OCh Alvedonen funkar inte de helelr , smörjer med Voltaren men de hjälper inte , badar varmt och sånt men nej , inga resultat... Börjar bli galen på detta..

Någon som kan rekomendera något annat ?  

Du skall inte smörja med Voltaren eller andra liknande NSAID-preparat. Även om det är på huden så tas det upp av kroppen och påverkar. Det ökar risken för blödningar m.m. Jag råder dig att söka hjälp hos din BM för bäst behandling om inte ditt bälte hjälper. Du kan säker oxå få hjälp av en sjukgymnast för din foglossning.

Ang din ev njurstenssmärta så hade jag lämnat ett urinprov för att kolla så det inte är en urinvägsinfektion och sen är det antingen din VC eller Akuten man får söka sig till för att få hjälp och få smärtlindring som man som gravid kan ta.

Lycka till!
  • Isa82

Var idag på rul och allt såg jättebra ut. Hon frågade när vi kom om jag känns bebisen och det har jag men så att denna är mkt lugnare än våran dotter. Skulle nog inte sagt det för sen var det fullt ös så hon fick ibland göra paus så den blev stilla. Vi har ej tagit reda på kön, så det blir några veckors väntan till. Blev dock flyttad från 25/6 till 29/6. Men enl mig är nog det korrekta datumet 27/6. Men sikt samma, ut lär den komma på ett eller annat sätt

• Isa82

Jag fattar ingenting, ingår inte blöjor på era bb? I halland finns inget sådant. Där finns blöjor, så många du behöver under din bb vistelse. Sen har de olja på pumpflaska som du använder tillsammans med varmt vatten på tvättlapp. Alla barn gör av med olika många blöjor/ dygn.

• Isa82

Grattis alla ni som fått era små! Längtar tills mitt busfrö kommer ut. Var på TUL i tors och de uppskattade bebisen att väga 3900g fast jag bara var 37+4, så de gjorde en hinnsvepning. Var då öppen 2-3cm. Ligger nu här och undrar om något är på G??? Har ganska täta sammandragningar som känns som rejäl mensvärk, behöver dock inte "andas" än. Hoppas, hoppas att den vill komma idag! Dottern säger när jag klappar magen- Bebisen kom, kom bebisen! Jag undrar om hon fattat vilken "konkurrent" om sin mamma hon önskar efter. Vi får väl se vad som händer under dagen, man har en liten skräckblandad längtan till detta.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~