• Pimey

löpande katt smet ut

Våran lilla tös lyckades smita ut vid löpdags och kom hem igen efter någon dag och nu undrar jag hur stor sannolikheten är att hon lyckats blivit på tjocken? Kan tillägga att hon är innekatt. Har sett en del katter i området men vet såklart ej om de är kastrerade. Vill även tillägga att kommentarer utanför min fråga ej kommer besvaras utan

• Svar på tråden löpande katt smet ut
  • Philippa

Skulle tro att sannolikheten är ca 100 %.....

• IceJossan

Tyvärr är risken enorm att hon hann bli parad. Är hon avelskatt med stamtavla? Om inte så är det bäst att du redan imorgon ringer och bokar kastreringstid för henne, så hon slipper gå igenom riskerna med dräktighet, det slipper födas fler ungar till en värld där ca 100 000 katter redan är hemlösa och behöver få förtur till hemmen som finns, och inte minst för att eventuella ungar riskerar att ärva diverse dolda sjukdomar av mamma och/eller pappa, tex HCM, PKD, FIV, FelV osv. Mycket dumt att chansa på att hon inte hann bli påsatt :/

• ForReal

Din fråga går inte att svara på, ingen kan ha en aning mer än att det är sannolikt. Du svarar ju inte på andra frågor (?) men du kan ju förhindra en kull ungar trots ev. dräktighet genom att kastrera katten. Tror inte så många vet att man kan göra så. 

• Blåbäret0

det är nog en vääääldans jätterisk att hon är dräktig tror jag... om hon löpte gör dem ju i princip vad somhelst för att få lite karl i sig, Hehe

Min söta katt var borta i fem dygn, och skapade senare de fem sötaste misstagen någonsin! Kunde tyvärr inte behålla dem, men jag sålde dem för en skaplig peng och fick lite mer pengar i kassan =)

om du vill abortera så går det att göra hos veterinären! De ska ha dagen-efter-piller vad jag förstått.

annars grattis =)

• Birmafröken

Risken att hon är dräktig är väldigt stor. Det enda vettiga är att kastrera henne så snart som möjligt.

• Pimey

Tack för era svar! Hon är "raskatt" men utan stamtavla alltså räknas hon som huskatt men har två föräldrar med stamtavla varför kullen ej blev reggad vet jag ej men det är nog som ni säger att hon är de. Då hon varit på löp förut så har det tagit bra lång tid innan hon slutat nu tog de någon dag sedan var det som vanligt igen. Och hon ska kastreras men den dumma anledningen till att de inte blivit än är väl för att jag förlita mig på att hon aldrig skulle smita ut. Dumt jag vet!

• Dr Mupp

100% chans. Ta henne till veterinären och kastrera henne direkt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • nemo1

Låt mig gissa att det inte kommer att kastreras.
    Lite less faktiskt på att läsa alla dessa trådar om
    "oj, min okastrerade katt råka smita ut" Har man okastrerad katt så lär det vara för att man vill ha "små söta kattungar" Och dessutom försöka tjäna lite pengar på det eftersom det är 22% perser 22% skogskatt 22% birma 22% siames osv....

• mfe
    nemo1 skrev 2012-10-09 21:56:48 följande:
    Låt mig gissa att det inte kommer att kastreras.

Lite less faktiskt på att läsa alla dessa trådar om

"oj, min okastrerade katt råka smita ut" Har man okastrerad katt så lär det vara för att man vill ha "små söta kattungar" Och dessutom försöka tjäna lite pengar på det eftersom det är 22% perser 22% skogskatt 22% birma 22% siames osv....

Du vet väl hur lätt det är att en katt smiter ut va? De är himla snabba, vet inte hur.många gånger vår katt legat gömd och jag inte sett henne och när jag går ut med vagnen så smiter hon ut. En gång fick jag springa omkring med barnvagnen typ en timme för att försöka få tag på katten som inte får va ute pga hur vi bor!
  • staar

Min katt gjorde likadant, var borta ett par timmar och sedan fick vi kattungar så risken är nog väldigt stor

• IceJossan
    Pimey skrev 2012-10-09 21:42:36 följande:
    Tack för era svar! Hon är "raskatt" men utan stamtavla alltså räknas hon som huskatt men har två föräldrar med stamtavla varför kullen ej blev reggad vet jag ej men det är nog som ni säger att hon är de. Då hon varit på löp förut så har det tagit bra lång tid innan hon slutat nu tog de någon dag sedan var det som vanligt igen. Och hon ska kastreras men den dumma anledningen till att de inte blivit än är väl för att jag förlita mig på att hon aldrig skulle smita ut. Dumt jag vet!

Om föräldrarna har stamtavla men att kullen inte reggades kan bero på att ägarna inte brydde sig om det pga att de bara ville ha en kull och inget mer.

Men det kan även bero på att någon av föräldrarna har avelsförbud pga någon sjukdom/något fel som gör den olämplig att avla på. Tar man kull på dem ändå, vilket man inte får, så reggas inte ungarna.

• Pimey

Ursäkta men anklaga du mig för att medveten skaffa kattungar?? Alla våra andra djur är kastrerade pga av detta även våra andra två katter som går ute. Så döm inte i förväg

nemo1 skrev 2012-10-09 21:56:48 följande:
    Låt mig gissa att det inte kommer att kastreras. Lite less faktiskt på att läsa alla dessa trådar om "oj, min okastrerade katt råka smita ut" Har man okastrerad katt så lär det vara för att man vill ha "små söta kattungar" Och dessutom försöka tjäna lite pengar på det eftersom det är 22% perser 22% skogskatt 22% birma 22% siames osv....

• Pimey

Tanken har slagit mig med men övrigt är hon frisk men som sagt man vet aldrig med ärftliga sjukdomar. Skulle egentligen sett förbi den kullen men hon var så förbannat underbar att jag bara måste ha henne .

IceJossan skrev 2012-10-09 22:43:05 följande:
    Om föräldrarna har stamtavla men att kullen inte reggades kan bero på att ägarna inte brydde sig om det pga att de bara ville ha en kull och inget mer.   Men det kan även bero på att någon av föräldrarna har avelsförbud pga någon sjukdom/något fel som gör den olämplig att avla på. Tar man kull på dem ändå, vilket man inte får, så reggas inte ungarna.

• nemo1

En fertil katt lider av att löpa ständigt och jämt så din anledning att hon bara är inne är dålig. Tar för givet att du redan bokat tid för kastrering nu då eftersom du inte hållit henne fertil pga av avel. Ju längre du väntar desto tuffare operation för din katt.

• viseversa
    Philippa skrev 2012-10-07 22:00:19 följande:
    Skulle tro att sannolikheten är ca 100 %.....
    Håller med!
  • Pimey

Mden hon köper inte jämt? Våran andra hona gjorde de och hon mådde dåligt, gick ner i vikt osv hon kastrerade vi. Denna hona och den andra löper/löpte någon gång om året och varade allt från några dagar till en vecka så ate du säger att hon Mår dåligt de gör hon inte tvärtom! Ja de må vara en usel anledning men eftersom hon endast är inne och ej mår dåligt så har jag inte brytt mig i kastrering ja dumt de behöver jag ingen som läxar upp mig med men så är det och nu står vi här med en möjligt gravid kisse ofrivilligt och inte med flit som några tror

• Pimey

Oj förlåt kanske ska skriva de att vi har tid på tisdag då de ha fullt upp så fick vi inte komma förän då men de ja mena att anledningen till vi inte gjort de tidigare var de ja skrev i förra inlägget [quote=67079178][quote-nick]nemo1 skrev 2012-10-12 20:38:25 följande:[/quote.en har du inte bokat tidu för kastrering?????[/

• IceJossan
    Pimey skrev 2012-10-12 20:48:56 följande:
    Oj förlåt kanske ska skriva de att vi har tid på tisdag då de ha fullt upp så fick vi inte komma förän då men de ja mena att anledningen till vi inte gjort de tidigare var de ja skrev i förra inlägget [quote=67079178][quote-nick]nemo1 skrev 2012-10-12 20:38:25 följande:[/quote.en har du inte bokat tidu för kastrering?????[/
    Skönt att höra, helt rätt :)
Svar på tråden löpande katt smet ut