• Anonym (ts)

Skjutsa till aktiviteter VV

Min man har sin dotter VV, deras dotter har haft en fritidsaktivitet som legat mitt i mellan deras boenden. Nu har mamman anmält dottern till ett annat ställe och kräver att vi skall skjutsa dottern dom veckor hon är hos oss. Kan hon verkligen kräva det av min man ? Vi har verkligen inte råd att sitta och skjuta henne dom extra milen det blir.

• Svar på tråden Skjutsa till aktiviteter VV
  • mammis76

Det kanske är dottern som vill gå på denna aktivitet o inte mamman sim vill hon ska gå , för dotterns skull skulle jag lätt göra det !

• Anonym (ts)
    mammis76 skrev 2012-10-07 21:40:10 följande:
    Det kanske är dottern som vill gå på denna aktivitet o inte mamman sim vill hon ska gå , för dotterns skull skulle jag lätt göra det !

Det är samma sorts aktivitet fast på en annan klubb. Dottern vill gå där för dom får göra roligare saker där men som hon är långt ifrån mogen för.
  • mammis76

Hon kanske vill ha mera utmaning

• Anonym (ts)

Om vi säger så här, det handlar om hästar och hon är rädd för dom men vill rida. Jag har varit med henne i stallet och sett henne rida. Jag har 25 års erfarenhet av ridning och flera års arbete med hästar. Hon är absolut inte mogen än och hon är en ganska försiktig tjej som brukar backa vid för stora utmaningar.
    Fast egentligen handlade frågan om hennes mamma kan kräva att pappan ska skjutsa varannan vecka ?

• mammis76

Fast det är inte mamman han ska köra det är dottern

• Anonym (ts)

Ja självklart är det dottern han ska skjutsa men frågan kvarstår iaf om hon kan kräva det av honom när det är hon som väljer att sätta barnet på en annan klubb än den dom kommit överens om.

• mammis76

Det jag försöker säga är att det inte är mamman som kräver då dottern själv ville byta

• Anonym (ts)

Jo det är mamman, hon gör det dotter säger och hon vet inte bättre. Det hela handlar enbart om att dottern vill rida nu istället för att gå på hästskötarkurs och lära sig grunderna, hade hon fått ridaa där hon gick så hade hon inte velat byta. Överenskomelsen var att hon skulle gå på den första klubben då den låg mitt i mellan deras boenden och var lätt att ta sig till både med bil och senare även buss, när barnet börjar åka själv.
    Barnet kommer tids nog får rida där också men behöver först gå en kurs för att lära sig sköta om hästen och få mer hästvana.
    Mamman har kunnat tala om för barnet att dom kommit överens om vart hon ska gå istället för att bara göra som hon säger. Barnet är lite för litet för att själv kunna välja klubb.   

• mammis76

Tycker det låter som du är bitter på mamman av andra anledningar !
    Låt dottern prova det nya stället !

• Anonym (ts)
    mammis76 skrev 2012-10-07 23:10:50 följande:
    Tycker det låter som du är bitter på mamman av andra anledningar !
    Låt dottern prova det nya stället !

Jag är inte ett dugg bitter på henne, hon har inte gjort mig någonting. Jag besitter dock på en massa mer kunskap och erfarenhet än vad hon, både när det gäller barn och hästar. Jag vill att dottern ska få uppleva tjusningen med hästar och kanske kunna behålla det som intresse. Ett barn som bara är 7 år behöver inte utmaningar som blir för stora för dom för då tröttnar dom ganska snabbt. En häst kan dessutom ganska lätt skrämma ett litet barn om man inte har lite kunskaper sedan innan, går man hästskötarkurs så får man lära sig en hel del om hur hästen fungerar och varför den kanske reagerar som den gör.
    Det finns en anledning till varför det finns krav på hästskötarkurs innan ridkurs på dom flesta ridskolor, många har även ett ålderskrav. Att testa olika klubbar hur som helst har vi definitivt inte råd med heller, ingen billig sport.

Men återigen, om mamman väljer att bryta överenskomelsen, kan hon då kräva att pappan ska skjutsa ?   
Svar på tråden Skjutsa till aktiviteter VV