• Anonym (Arver jag?)

Arvstvist, hjälp!

Jag behöver råd och hjälp av någon kunnig.
    Så här är det. Min pappa har avlidit. Jag är hans enda barn. Han är omgift med en thailändska som numera inte har uppehållstillstånd i Sverige. Hon har varit i Sverige sen sommaren 2010. Ärendet ligger hos migrationsverket. Pappa hade en del pengar, bostadsrätt, landställe. Det finns ett äktenskapsförord att landet och bostaden är hans enskilda egendom. 6 månader efter att äktenskapsförordet skrevs så skrev dom även ett testamente som är korrekt skrivet (med vittnen osv) där det står
    "fri förfoganderätt få hela den avlidnes kvarlåtenskap". Betyder det att jag inte ärver bostaden eller landet trots äktenskapsförordet? Hur är med med övriga tillgångar såsom bil, inventarier osv?
    Vore tacksam om någon kan hjälpa mig reda ut dessa begrepp... :) 

• Svar på tråden Arvstvist, hjälp!
  • mammis76

Varför inte ta in en jurist som fixar detta ?

• Anonym (Arver jag?)
    mammis76 skrev 2012-10-08 08:36:58 följande:
    Varför inte ta in en jurist som fixar detta ?
    redan försökt med det. Han var inte klok i huvudet. Det mötet på 45 minuter kostade mig 3000kr ur egen ficka. Han tog en timpenning utöver dessa 3000kr bara han skrev ett brev. Jag har inte råd med det.
  • mammis76

Det kostar 8000-11000 kr att anlita en jurist i såna här fall men klart värt det om det är på ditt sätt , dessa pengar tas ju ur dödsboet

• fjonkelina

Kan du vända dig till din banks jurist eller begravningsbyrån kanske?

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • Anonym
    Anonym (Arver jag?) skrev 2012-10-08 08:41:33 följande:
    redan försökt med det. Han var inte klok i huvudet. Det mötet på 45 minuter kostade mig 3000kr ur egen ficka. Han tog en timpenning utöver dessa 3000kr bara han skrev ett brev. Jag har inte råd med det.

Men då blev du lurad. Ring din bank och boka tid hos deras jurist. Googla runt lite så hittar du nr där man kan få gratis hjälp i upp till en timme. Alltså, lite förslagen får du väl vara!
  • Kjell2

Att hans fru inte är svensk medborgare eller inte har uppehållstillstånd påverkar inte arvet och bodelning. DEt kan trassla till en del kring det praktiska.

Det som påverkar är:
    Hur länge det varit ett par
    Testamentet
    Äktenskapsförord
    Bröstarvingar

Då det verkar röra sig om en hel del pengar och en uppblossande konflikt skulle jag ändå rekommndera att du anlitar en jurist. Även om det kostar ett antal tusenlappar kan du få tillbaka pengarna, och mer därtill, om du har ett proffs som representerar dig.

• Solei69

Som särkullbarn har du alltid rätt till din laglott dvs hälften av din arvslott. Den delen kan inte testamenteras bort.  
    Du kan klandra testamentet eller begära jämkning men utgången är beroende av de förutsättningar som finns.

Du kan få rättshjälp om du har hemförsäkring för detta och då betalar du ca 20%.     

Svar på tråden Arvstvist, hjälp!