• Anonym

Info. till umgägesförälder

Men VARFÖR skicka mail när föräldren sagt att det är trakasserier?? Låt föräldren höra av sig själv om hen är intresserad..... och spara det där det står att hen ser det som trakasserier i ev framtida rättegångar. Då har dy ryggen fri....

• Anonym

skicka ett maila och skriv sakligt att från och med nu får den andre personen maila om den vill veta något om banret.
    lägg över ansvaret, den verkar ju inte intresserad.

fortsätt gärna att skriva anteckningar om barnet 

• Anonym

Det är ju trakasserier att kontakta någon som undanbett sig kontakt. Det spelar ju ingen roll hur sakliga meddelanden du än skickar om det är så att han inte vill ha kontakt med dig. 

• Anonym
    Anonym (information) skrev 2012-10-08 13:27:47 följande:
    Tyvärr antar du för mycket. Jag skriver inget om gympa tider etc. till föräldern.

Bara om veckan som gått i stora drag någon gång varannan vecka. ex. hur det går i skolan.

Föräldern vill ha film från barnets fritidsintresse men denne vill ha det ENBART från barnets konto. Jag har ingen skyldighet att skicka från barnets mail för att han vill det.

Föräldern vägrar kontakt med mig utan denne sköter sin kontakt med mig genom barnet vilket är fruktansvärt anser jag.

Så när han faktiskt vill veta något om barnet (få en film från barnets utövning av fritidsintresse) så vägrar du det eftersom han vill ha den skickad från barnets konto? För du vill ha kontakt, trots allt då? 

Så irriterande att sånt här skit ska belasta skattemedel. Staten ska sitta och reda i vuxet folks sandlådelek.  
  • Anonym
    Anonym (information) skrev 2012-10-08 13:33:09 följande:

Du har ingen aning om bakgrunden och vad mer som finns kring detta. Om det är någon som trakasserar med mail i detta fall så är det den andre föräldern som skickar dagligen hotmail och andra elakheter. Trots att vi varit skiljda i 8 år, denne har ny familj och bor utomlands sedan två år.
    Denne förälder har bara lämnat sitt barn för att göra karriär. Barnet här sörger sin förälder enormt.

Jag svarar ALDRIG på dennes elaka hotmail mail.

Det enda är att jag ville är för barnets skull att denne skulle veta hur barnet mår osv.
    Nej, det är väl klart att jag inte har. Det har jag heller inte påstått. Men om han inte vill ha kontakt med dig och du ändå kontaktar honom så är det trakasserier i juridisk mening. Om han kontaktar dig och du inte vill att han ska göra det så trakasserar ni varandra. 
  • Anonym

Jag är i samma sits som du fast med pappan till barnet i sverige (tror jag). Förut brukade jag skicka mms med foton på barnet och sms med beskrivningar på barnets liv och utveckling cirka en gång i veckan. Han mailade och sa att han inte ville ha någon som helst kontakt med oss.. Sedan dess har jag inte skickat någon info alls utan jag har sparat mailet och den dagen pappan vill ha info igen får han höra av sig.

• Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-10-10 20:40:19 följande:
    Där säger lagen annorlunda lagen.nu/1949:381 Om man inte orkar bläddra sig igenom den sidan så finns det även en sammanfattning "Den förälder som har ensam vårdnad om barnet har en så kallad upplysningsplikt mot den andra föräldern. Det innebär inte, som en del föräldrar tycks tro, att han/hon har rätt att kontakta den förälder som har ensam vårdnad om barnet varje dag och fråga vad barnen har sagt, gjort, ätit, druckit etc. En så omfattande kontakt behöver man som vårdnadsförälder inte stå ut med. Den förälder som har ensam vårdnad ska dock upplysa den andre föräldern om var barnet bor, vilken förskola/skola barnet går i, hur barnet mår och utvecklas mm. Om det är så att föräldrarna har mycket svårt att tala med varandra torde det räcka med att man regelbundet skriver eller mailar information till den andre föräldern."
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se

Men vad gör man som vårdnadshavare när den andra föräldern uttryckligen inte vill ha någon kontakt alls med vårdnadshavaren eller barnet? Gäller upplysningsplikten i alla fall?
Svar på tråden Info. till umgägesförälder