Info. till umgägesförälder
Det enda du faktiskt har upplysningsplikt om enligt lag är flytt, allvarlig sjukdom och byte av skola. Allt annat är frivilligt.
Det enda du faktiskt har upplysningsplikt om enligt lag är flytt, allvarlig sjukdom och byte av skola. Allt annat är frivilligt.
Nu blev vi lite OT här men grundfrågan är faktiskt väldigt intressant. Om du är skyldig att göra något enligt lag men inte tillåts göra det av den andra föräldern, hur blir det då? Kan det slå tillbaka på en själv? Eller är det bara en skyldighet så länge den andra föräldern vill bli upplyst?
Det enda jag kan hitta är enbart vad informationsplikten innebär och vad man måste upplysa om. Inte nånstans kan jag hitta svaret på frågan om vad man gör när man inte får.
Jag klistar in mitt inlägg 22 igen:
lagen.nu/1949:381
Om man inte orkar bläddra sig igenom den sidan så finns det även en sammanfattning
"Den förälder som har ensam vårdnad om barnet har en så kallad upplysningsplikt mot den andra föräldern. Det innebär inte, som en del föräldrar tycks tro, att han/hon har rätt att kontakta den förälder som har ensam vårdnad om barnet varje dag och fråga vad barnen har sagt, gjort, ätit, druckit etc. En så omfattande kontakt behöver man som vårdnadsförälder inte stå ut med.
Den förälder som har ensam vårdnad ska dock upplysa den andre föräldern om var barnet bor, vilken förskola/skola barnet går i, hur barnet mår och utvecklas mm. Om det är så att föräldrarna har mycket svårt att tala med varandra torde det räcka med att man regelbundet skriver eller mailar information till den andre föräldern."