-
-
Svar på tråden ost när man är gravid?
-
Vilket jag hänvisar till här ovan.pralinen86 skrev 2012-10-08 16:51:54 följande:Sen vill jag bara råda dig till att ta allt som skrivs på Familjeliv med en nypa salt. Man kan ju alltid kolla här på forumet, men vill man ha ett svar att lita på bör man kolla på t.ex. livsmedelsverkets hemsida, med barnmorskan osv.
-
Tack så hemskt mycket för alla svar
-
Min barnmorska sa att det var helt lugnt om man inte äter det varje dag! Klart man får unna sig!
-
Ojdå, då gjorde den BM fel.mp90 skrev 2012-10-08 19:30:33 följande:Min barnmorska sa att det var helt lugnt om man inte äter det varje dag! Klart man får unna sig!
Hon får inte påstå något annat än det som står i kostråden.
Finns smittan i osten spelar det ju ingen roll om man äter det en gång..... -
Från Livsmedelsverket:

-
"Unna sig", även om det innebär risk för missfall, fosterskador och ett dödfött barn. Värt det eller?mp90 skrev 2012-10-08 19:30:33 följande:Min barnmorska sa att det var helt lugnt om man inte äter det varje dag! Klart man får unna sig! -
mp90 skrev 2012-10-08 19:30:33 följande:Min barnmorska sa att det var helt lugnt om man inte äter det varje dag! Klart man får unna sig!
Fast det är ju inte mängden det handlar.om, det är ju risken att råka få i sig listeriabakterien som är problemet. Vill man gambla med sitt foster kan man förstås äta vad dom helst ibland, men vill man vara på den säkra sidan.bör man avstå. Livsmedelsverket avråder från att äta brie m fl (oavsett om den är pastöriserad eller ej) under graviditeten, kolla själv på deras hemsida. Din barnmorska bör alltså inte alls säga till dig att det är ok ibland, då gör hon fel. -
La Lola skrev 2012-10-08 16:57:00 följande:Vilket jag hänvisar till här ovan.
-
Det är klart man får unna sig. Man får unna sig att dricka alkohol när man är gravid med. Det är inte säkert att det blir skador av det heller. Men frågan är om det verkligen var värt det när det visar sig att barnet faktiskt tagit skada...
mp90 skrev 2012-10-08 16:29:02 följande:Yes :)! All ost som är pastöriserade går bra!Men mp90, först skriver du ett inlägg som att det inte alls är någon fara att äta Brie, utan någon anmärkning om att man inte bör äta det varje dag. Sen skriver du ett inlägg där du säger att man inte bör äta det varje dag, men att man kan unna sig.mp90 skrev 2012-10-08 19:30:33 följande:Min barnmorska sa att det var helt lugnt om man inte äter det varje dag! Klart man får unna sig!
När det handlar om en så viktig sak som ett fosters hälsa, och någon ber om hjälp, bör man inte svara med all viktig fakta på en gång då?
-
Jag dömer ingen men min barnmorska sa till mig att hon inte kan rekommendera att man kan äta ost , sen la hon till " men du vet väl att det flera hundra friska barn runt Medelhavet " dom frossar i ost och även lite vin varje dag.. Det är mer gambling att köra bil med bebis än att äta lite lite ost om man kollar på statistik....
Lycka till :)