Inlägg från: marla333 |Visa alla inlägg
  • marla333

Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.

Bra tråd! Kämpar också med amningen. Vågar inte amma utan amningsnapp. Använder även pump. Med dålig viktuppgång och massa kräkningar gör jag inget annat än ammar och pumpar känns det som...

• marla333
    Marina80 skrev 2012-11-04 07:13:06 följande:
    Amningsnapp är en jättebra hjälp. Har aldrig använt mig av den själv. De som jag känner som har använt den har alltid fasat ut den när amningen kommit igång. Vet inte riktigt varför men den kanske är lite "kluddig" att använda och att det bara känns som merjobb när bebisen är äldre? Men mitt amatörmässiga tyckande är att om man känner att man vill använda amningsnapp för att amningen skall funka så är det bara bra att använda den. Kräkningar kan vara en orsak till att barnet inte går upp. Men om man ammar så stämmer inte riktigt kurvorna för viktuppgången som BVC har. Min BVC- tant som har jobbat i 100 år med små barn sa att egentligen borde man ha två kurvor en för ersättning/delamning och en för bara amning. Hon sa att bara bebisen går upp i vikt, verkar nöjd och glad och inte är någon mager stackare så skall man inte bekymra sig gör mycket om den inte följer tillväxtkurvan. Vet inte om det stämmer men det kan ju vara något att ha i bakhuvudet kanske.

Vågar inte amma utan amningsnapp! Visst är det bökigt, vill inte amma nån annanstans än hemma eller nånstans där jag kan vara ifred. Det är så lätt att bara ta på den och så amma. Innan så var det ännu mer bökigt med att se till att liten fick rätt tag. Kunde ta en bra stund, och ingen av oss hadetålamod... Har aldrig hört att det kan vara olika kurvor på ersättning och amning! Fast det verkar ju mer logiskt... Ser ju hur snabbt det går att ge mjölken i flaskan, tar några minuter och tar ju ganska lång tid att pumpa ur. Att ge ersättning verkar så lätt och enkelt, men jag tror att amning är lite bättre. Hoppas det i alla fall, därför vi kämpar ;)
  • marla333
    Julibebisen12 skrev 2012-11-05 09:39:23 följande:
    marina jag har tyvärr ingen bra rutin än så hon lägger... somnar låter bättre mellan 21-23. har försökt lägga henne tidigare men då vaknar hon vid 21 igen så vet inte hur jag ska göra för att få en bra kvällsrutin för ingen dag här är den andra lik här ja hon har lite problem med att komma till ro. några nätter har hon även skrikit när hon somnat. jag vet faktiskt inte varför hon släpper men antagit att det inte kommer tillräckligt fort/ mycket. men kanske kan ge henne flaska när hon gör så? har ju fryst in mjölk som hon kan få

Det jag gör är att på natten när min tjej är hungrig, får hon äta på ena bröstet tills hon somnar. Sen pumpar jag ur på det andra och har i kylen. Den mjölken är perfekt för oss att använda på kvällen. Först ammas hon så mkt hon vill. Sedan när hon läggs i sängen, vaknar hon alltid, och då får hon den mjölken som jag pumpat ur i flaska. Ofta är hon mätt och påväg att somna. Så med lite mjölk i flaskan somnar hon oftast, och får i sig mer mat än vad hon hade fått om hon ammas. Och förfoppningsvis sover några timmar på det...
  • marla333
    Julibebisen12 skrev 2012-11-06 23:24:53 följande:
    lägger jag henne 18-19 sover hon typ bara till 21 :/ sen är hon vaken produktionen verkar inte heller öka då det är samma sak var kväll :/ blir nog att ringa bvc imorgon och se om man kan testa något läkemedel för jag kan inte fortsätta såhär... blir frustrerad och arg och grymt stressad! och med tanke på att hon hela tiden vill vara uppe kan jag inte äta annat än flingor :/ vilket med påverkar mängden att rinna till hon sover även mindre på dagarna, typ 30-50 min på dagen om ens det :/

Inte ladda kylen med matlådor eller frysen med färdigmat? Jag försöker dricka mkt vatten och te, i hop om att kroppen ska få tillräckligt med vätska och ge mer mjölk.
  • marla333
    Idaped skrev 2012-11-08 22:55:47 följande:
    Hallå på er! Hoppas amningen går för er. Här kärvar det igen :( A. är så svårammad med folk omkring så jag vet inte vad jag ska ta mig till. En fråga till er andra här inne, syns era barns fontaneller mycket, som vid exempelvis när dem lekt mycket, suttit upp eller legat på mage?

Jag orkar inte amma om det är folk omkring. Familjen är ok, men är det någon jag typ halvkänner eller vid större träffar, går jag alltid undan. Kan inte jonglera med amningsnapp, bebis, kuddar, filtar och så vara diskret. Blir stressad ändå. Att amma ute har jag aldrig gjort. Ska vi nånstans ser jag till att pumpa ur och ha med i flaska. Blir inga länga turer utanför dörren här. Tycker du är modig Som kan amma med folk omkring dig! Det hör med fontanellen, är det en myt att man kan känna på den och se om bebisen är uttorkad eller får i sig tillräckligt? Att om man drar över huvet ochmkänner en grop, då har bebisen fått i sig för lite. Och när man inte känner den så har bebisen ätit tillräckligt? Nån som vet? För den lilla gropen ändrar sig från dag till dag på min tje.j.
  • marla333
    Julibebisen12 skrev 2012-11-14 21:42:50 följande:
    känner hur det stömmar till ibland så de är skönt!!

jag har även varit duktig och druckit mer, minst en liter om dagen!!
    det är mycket för att vara mej :)

försöker även äta oftare och nu när maxi haft kampanj på frukt har jag laddat med frukt :)

pumpade ut ca 50 ml innan så hoppas man får igång det igen

väntar med att amma om hon strular men då måste jag hålla henne :/

blir stressigt nästa vecka :/ hennes pappa ska komma "hem" fre-ons och det är ett stressmoment för mej. men för amningens skull har jag beslutat att han får komma hit istället för att träffas någonstans
    snälla säg att det är rätt beslut för känns skitelakt /:

-------
    jag anser att man ska amma, men om man inte kan eller vill så respekterar jag det utan att ifrågasätta. ibland är man nästan avis för att det verkar så lätt att ge flaska
    tycker inte att man ger upp om man väljer bort amningen
    ni väljer det som passar er bäst och barnen mår minst lika bra som på bröstmjölk!
    har märkt att när jag pumpar och masserar/ trycker på bröstet så kommer det mer mjölk. då kan jag få upp knölarna också =)

är oxå avis på de som väljer flaska. håller med om att det är så mycket lättare! mitt mål är att amma till 6 månader, sedan får jag se. barnens pappa har eksem, allergier och liknande och har massor med salvor och går flera gånger i veckan på behandning. så därför kämpar jag på med amningen, just för att amning kan minska sånt.

tycker verkligen inte det är elakt att välja att vara hemma istället! så gör jag med alla vänner och de flesta släktingar. vill de träffas så får de komma till mig. jag vill inte trassla med att ta mig nån annanstans där jag inte är trygg att amma och vill sitta bekvämt och inte oroa mig att någon tittar. stå på dig!  
  • marla333
    Maria07 skrev 2012-11-16 19:34:07 följande:
    Har märkt att det är många som pumpar och ger i flaska eller ger tillägg i flaska. Min fundering är hur det går med amningen då? Är lite rädd för att ge flaskan då jag tror han kommer bli för lat för att suga ordentligt på amningsnappen (hade det problemet med min dotter) men det vore skönt att kunna lite utpumpad mjölk ibland. Alla dessa val man ska göra som förälder...

Min dotter har inga problem med att växla mellan amningsnapp, nappflaska och även vanlig napp. Hade även den där calma i början, men just den ville hon inte ha. Men de vanliga medelanapparna funkar.
  • marla333

Fattar intehur man kan veta när den feta mjölken kommer? Jag kan inte se skillnad eller märker det...

• marla333
    Frida Li skrev 2012-11-17 23:00:47 följande:
    Om barnet ökar bra i vikt så vet man att barnet får i sig den feta mjölken

Har just det problemet. Vikten går sakta upp, ibland inte alls. Vi kämpar på. Fick faktiskt öppna den första ersättningen idag. Varit massor med kräk och tror inte mycket fått stanna kvar i magen på min tjej :( är helt slut av att amma och pumpat hela dagen, med en ledsen bebis. Riktigt nervös att vi ska bli för bekväma av oss, att det blir mer ersättning och amningen gårmåt skogen....
  • marla333
    Frida Li skrev 2012-11-18 22:25:32 följande:
    Marla333 Hur gammal är ditt barn?

2månader. Så är inte alls klar med amningen. På torsdag ska vi till läkaren för de här med kräkningarna och vikten. Se vad som kan göras. Hur går de för er andra?
  • marla333
    Mirali skrev 2012-11-21 15:29:44 följande:
    Känns som jag äntligen börjar få ordning på det nu efter 4,5 mån. Har inte flaskmatat sedan i torsdags, bara gett bröstet och ett par teskedar gröt någon gång.  Ammade på bussen för första gången idag också  Kändes skitläskigt, har alltid haft flaska när vi är ute annars, men nu var det 40 min bussresa med hungrig bebis och ville ju inte bryta det fina mönstret bara för att jag kände mig blyg liksom...  Det gick ju superbra, hon åt mycket bättre än hon brukar göra hemma. Antar att skakningarna och ljudströmmen fungerade lugnande på henne.  

Impad att du ammat på bussen! Jag blir svettig bara jag tänker på att åka buss, utan att amma ;) Idag är första dagen utan mjölk. Enligt läkaren kan de vara mjölken jag dricker som påverkar bröstmjölken och ger krångel och kräkningar. Nån mer som provat att sluta dricka mjölk?
  • marla333
    Mirali skrev 2012-11-23 10:53:33 följande:
    Du kanske också skulle prova att sluta med mjölkprodukter? Nu har jag hört från så många att det får kräkningarna att sluta så jag börjar tro att det gäller alla... Så är det förstås inte, men uppenbarligen ganska många iaf. Ett annat tips (som jag snappat upp någonstans, kanske var det i denna tråden?) är att pumpa från ett bröst medan hon äter från det andra. Då får ju barnet igång utdrivningsreflexen och mjölken komme nästan av sig själv. Funkade för mig iaf, jag hade också det problemet att jag plötsligt nästan inte fick ut någonting efter att ha tagit ut två dl på en gång innan. 

Måste fråga hur man gör när man ammar och pumpar samtidigt. Vare sig jag ammar eller pumpar, saknar jag typ en hand känns det som, skulle behöva 3 armar... Hur lyckas man att göra båda samtidigt?
  • marla333

Nu har min 3månaders börjat med nåt nytt. Hon tar några klunkar, släpper och vrider sig och tittar på mig. Som att hon ska kolla att jag är kvar. Vill hon ha ögonkontakt tro? Är väldigt frustrerande då det tar en evighet att amma henne. Vet att hon är hungrig, när hon tittat ett tag, vrider hon tillbaks och nästan hugger efter bröstet. Vad kan jag göra?

• marla333

Det här med att inte sova på rygg, hur allvarligt är det egentligen? Nu ska bebisar sova på rygg, men när jag var liten, skulle man sova på mage. Eftersom min tjej kräks mycket, får hon sova mest på sidan. När jag liggammar på natten försöker jag bara flytta mig så hon inte vaknar, och sover då på sidan. Vill inte lägga henne på rygg eftersom hon även kräks i sömnen. Har ett andningslarm som fästs i blöjan. Finns det inte larm som är som plattor som bebisen sover på? Då spelar de väl ingen roll hur barnet sover?

• marla333
    tricis skrev 2013-01-02 12:29:21 följande:
    Min son är 2,5 månad. Det började med såriga bröstvårtor, sedan tryckte min sambo på att vi skulle ta emot besök tidigt trots att jag inte kände mig redo då jag fortf kände mig osäker med amningen (speciellt inför folk), med en gång när vi började bråka om hans släkt så fick jag mjölkstockning, sedan 3 gånger till, sonen gick upp i vikt men lågsamt, efter dessa stockningar hade jag förskräckligt ont, hela tiden. Det visade sig att det var en infektion, utan att odla fick jag pencillin heracillin 1g 3st 3 ggr om dagen i tio dagar, sonen fick diarre och när jag avslutade kuren hade jag fortfarande ont, nu började sambon om besök igen trots att vi inte var varken friska eller säkra med amningen, jag gick i två veckor men hade så ont att jag bad bvc om att få ta en odling.. Det visade sig vara stafylokocker, en andra penicillinkur påbörjades och varade i 15 dagar till, och här är vi, sonen går upp långsamt i vikt men jag kämpar på, jag har gett honom ersätning efter amning men han har inte velat ga trots påtryckning från barnmorskan och MIN Mamma!, nu .. Efter att jag läst att bvc's kurva är 40 år gammal och baserad på flaskbarn så tänker jag inte ge ersättning sålänge min son är pigg och glad och växer som ha skall(han är längre än genomsnittet 62cm) och växer fint annars, han ligger två linjer under "sin kurva" viktmässigt, Oj vad långt inlägg men jag kämpar på och det jag ville säga var egentligen , lyssna inte så mycket på barnmorskan hon är en självutnämd expert och ger råd efter egen erfarenhet oftast, kolla istället kurvan för din bebbe på WHOs hemsida, där den är baserad på ammande barn! Och som sagt tidigare stress påverkar helt klart amningen! LITA PÅ DIG SJÄLV OCH ATT DU ,DIN KROPP OCH BEBIS FIXAR DETTA! Kämpa på där ute, det gör jag och tänker fortsätta göra!

Känner igen det där med amning och besök. Jag bestämde att kom det folk som jag inte var bekväm med att amma framför, gick jag i ett annat rum med bebis. Ibland fick besökande knappt se bebisen för jag ammade. Men det var bäst att göra så. Har precis hämtat ut mjölkersättning från Apoteket för reflux. Ska tydligen stanna kvar lättare i magen. Nu är jag inte lika stressad av att pumpa så det finns i överflöd, men samtidigt gillar jag inte att behöva ge ersättning ibland...
  • marla333

Oroa dig inte för pumpningen. För mig kom det inte heller nåt de första veckorna. Men sedan gick de bättre. Har du en bra pump? Jag har en elektrisk, så kan slappna av. I början kommer det bara några droppar, men efter 10-15 min brukar det koma mer än i början. Det jag gjorde i början var att amma på ett bröst tills bebis var nöjd, sedan pumpa på andra. Nästa gång det var dags för mat, bytte jag. Känner igen att de hetsar med ersättning vissa bm. När min dotter var 3dagar ville de vi skulle ge ersättning. Men när vi var på återbesök, var det en annan bm vi träffade och hon tyckte inte vi skulle ge ersättning utan förutsätta amma så mjölken rann till. Man kan ju undra om vissa bm är köpta av semper eller nestle då de är så ivriga att man ska ge ersättning....

litetfröimagen skrev 2013-01-10 00:00:33 följande:
    Jag har läst lite i den här tråden den sista veckan. Jag har en son som är tre veckor idag. Har haft mycket besvär med amningen, detta pga av komplikationer vid förlossningen samt att det även upptäcktes att jag har endimetrios. vilket gjorde att det dröjde innan mjölken rann till. Upptäcktes när E var tre dagar gammal att han gått  ner mer än 10% av sin födslovikt. Jag hade då ammat honom i princip varje timme sen han va tio timmar gammal och trott att han fått i sig då han verkade nöjd. Amningsombud sattes in för att hjälpa oss, vilket dom gjorde till en viss del. Men jag kände mig så fruktansvärt värdelös som mamma för att jag inte kunde ge mitt barn mat. Detta stressade upp mig jätte mycket plus att det blev så sjukt mycket fokus på teknik att jag inte hann gosa och knyta an till E. Efter en helt hysteriskt skrikande bebis en natt och jag i upplösningstillstånd gav vi honom en liten skvätt ersättning i kopp, något som gjorde susen och efter det har han börjat gå upp i vikt. Jag ammar varje timme occh mjölken har definitivt runnit till mer men tyvärr verkar jag inte ha mer än det jag har. Vet att det inte räcker som det är för när vi slutade med ersättningen några dagar rasade han i vikt igen. Jag kommer fortsätta att helamma med ersättning som komplement. Känner mig mycket bätter till  mods nu när jag vet att han får i sig och har känt att mjölkproduktionen ökat i och med det. Kan tilläggas att jag försökt pumpa men mina bröst släpper bara ifrån sig mjölk till mitt barn inte till pumpen, tydligen ganska vanligt enligt amningsombudet. Konstigt hur amning påverkar en, har verkligen känt en stark sorg att det inte funkar helt som det ska och gråtit okontrollerat till och från sen han föddes över detta.  E kan också vara sådär att han släpper bröstet och bara pickar på bröstvårtan utan att suga tag varvat med gråt. Brukar då lägga upp honom på axeln en stund, prata lugnande med honom och efter några minuter testa igen, alternativt byta bröst. Brukar funka om det nu är mer mjölk han vill ha. Oj vilket långt inlägg det här blev. Men jag ville dela med mig och jag känner med er! Kramar till er allihop              

Svar på tråden Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.