• Yogi

Era erfarenheter från habiliteringen i Lund eller Eslöv

Jag är på väg att flytta ner till Skåne igen och skulle gärna vilja veta mer om habiliteringen i Lund eller Eslöv.

Min son, 9 år, är autistisk och har svårmedicinerad epilepsi. Han har tillhört habiliteringen på vår nuvarande bostadsort i sex år men efter att i stort sett hela personalstyrkan byttes ut så har det inte fungerat så bra.

Hans diagnos är inte mer specifik än "inom autismspektrat" och habiliteringen har haft väldigt svårt att hjälpa oss eftersom han inte "platsar" inom deras "normala" ramar. Så jag vill ha tag på en habilitering som kan tänka utanför boxen, så att säga.

• Svar på tråden Era erfarenheter från habiliteringen i Lund eller Eslöv
  • Tant Groda

Har tillhört barnhabiliteringen som barn i Eslöv och tycker att de verkar bra. Jag hade väl kanske inte alltid samma syn när jag var barn. Kan sakna att gå dit ibland. Nu är det ju några årsen jag var barn.

• 060810
    Yogi skrev 2012-10-08 22:08:47 följande:
    Jag är på väg att flytta ner till Skåne igen och skulle gärna vilja veta mer om habiliteringen i Lund eller Eslöv.

Min son, 9 år, är autistisk och har svårmedicinerad epilepsi. Han har tillhört habiliteringen på vår nuvarande bostadsort i sex år men efter att i stort sett hela personalstyrkan byttes ut så har det inte fungerat så bra.

Hans diagnos är inte mer specifik än "inom autismspektrat" och habiliteringen har haft väldigt svårt att hjälpa oss eftersom han inte "platsar" inom deras "normala" ramar. Så jag villha tag på en habilitering som kan tänka utanför boxen, så att säga.
    Lund ska vi byta till :)
    Vi går i Kristianstad men det funkar inte så bra där då jag och viss personal inte kommer överrens och det är så tråkigt.
    Var på autism utbildning i Lund i förra veckan och det var riktigt bra! :) De kan verkligen tänka utanför boxen så att säga! Vi trivdes jättebra med dem de två dagarna och jag vill verkligen byta dit nu.

Min son har med autism. 
  • Songbird1

Vår pojke med autism tillhör hab i Eslöv. Vi tycker att de flesta som jobbar där är toppen! Det man säger tas på allvar och de tar tag i saker direkt. Lund vet jag inte men tror det är bra. Lycka till!

• Yogi
    060810 skrev 2012-10-09 19:24:29 följande:
    Lund ska vi byta till :)
    Vi går i Kristianstad men det funkar inte så bra där då jag och viss personal inte kommer överrens och det är så tråkigt.
    Var på autism utbildning i Lund i förra veckan och det var riktigt bra! :) De kan verkligen tänka utanför boxen så att säga! Vi trivdes jättebra med dem de två dagarna och jag vill verkligen byta dit nu.

Min son har med autism. 
    Vi har haft vår beskärda del av Kristianstad eftersom vi bott i Skåne förut. Jag kan bara säga att jag ALDRIG kommer att bosätta mig i den kommunen igen.

Jag har hitintills fått en bra uppfattning av Lunds hab men dit jag flyttar tillhör eg Eslöv. Dock har man ju fritt val inom vården.
  • Yogi
    Songbird1 skrev 2012-10-09 20:56:34 följande:
    Vår pojke med autism tillhör hab i Eslöv. Vi tycker att de flesta som jobbar där är toppen! Det man säger tas på allvar och de tar tag i saker direkt. Lund vet jag inte men tror det är bra. Lycka till!
    Det låter bra. Är de bra på att se annorlunda på saker och ting? Dvs hitta alternativa lösningar eller tenderar de att fastna i gamla invanda fotspår?
  • Songbird1
    Yogi skrev 2012-10-09 23:05:55 följande:
    Det låter bra. Är de bra på att se annorlunda på saker och ting? Dvs hitta alternativa lösningar eller tenderar de att fastna i gamla invanda fotspår?
    Det är svårt att säga... Vi har bara bra erfarenhet av Eslöv. De utgår från ens barn och dess behov och svarar snabbt när jag kontaktar dom med något. Kan du ge ett specifikt exempel på vad du menar? ;) 
Svar på tråden Era erfarenheter från habiliteringen i Lund eller Eslöv