• Thinkerbell

var köpa jättestora lakan?

Hej! Vi har precis köpt en jääätestor säng, 210 x 240 hur skönt som helst med plats för barnen! MEN - vi har då upptäckt att alla våra "vanliga" dubbelsängslakan är för små - nästan alla verkar vara just 240 breda. Vi skulle behöva minst 290 breda. De största jag hittat är 270 breda men det känns som gränsfall, då är det ju bara 15 cm på varje sida som ska runt bäddmadrassen och in under och få lakanet att ligga kvar.... 

Tacksam för alla tips!  

• Svar på tråden var köpa jättestora lakan?
  • Pissenisse

Okej det är läggdags för mig... Läste rubriken "var köpa jätteskor till räkor"..

Reagerade först när jag såg att du blev tipsad om Gekås... Då tänkte jag "räkor har ju jättesmå fossingar"

Nä jag borde ha loggat ut innan jag tog sömntablettten... Förlåt.

• pluvdo

Var köpte ni sängen? Det känns ju som att en affär som säljer jättebreda sängar även borde sälja jättebreda lakan

• SylvieC

Är på jakt efter en så stor säng (har nu 2x105) så jag undrar vart ni köpt den?

• Mandel

Vanliga drapålakan är ju gjorda för att ha runt en tjockare skummadrass, hur tjock är er bäddmadrass?
    Vår säng är visserligen en 180 och jag har ett drapålakan som är för 180bredd, men jag tycker att det blir lite väl påsigt så jag är inne på att prova ett i 160 för att se om det stramar åt bättre runt en bäddmadrass.
    Och då har vi ändå en ganska tjock bäddmadrass, men så klart inte så tjock som en skummadrass

Har du vanliga lakan som du inte vill kasta får du roa dig med att sy dit några dm på vardera sidan av ett annat lakan så att de når om madrassen

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Thinkerbell

Oj vad många svar redan, tack :) 

Sängen är en kontinentalsäng, vi köpte den på blocket men ursprungligen är den från från Ana bedding, speciellt företag som bara säljer via "fabriksförsäljning" och påstår därmed att de blir xxx % billigare än andra sängar... huruvida det är sant eller inte vet jag inte men sängen är iaf jättestor och jätteskön :) Enligt säljaren var den även jättedyr (>40k) och det tror jag kan stämma iom att den är så stor (standardstorlekar blir ju alltid billigare).... Ana säljer inget annat än sängar tyvärr...  

Bäddmadrassen är väl "normaltjock" d.v.s. tunnare än t.ex. Ikeas tjockaste (som vi hade förut). 

Gekås, hur stora lakan har de då? Har de någon hemsida med sina produkter eller måste man åka dit?

Ikea har inte så stora lakan...  

Jo en variant är ju att sy ihop flera lakan men då får man ju en skarv... halva idén med kontinentalsäng är ju att man slipper allt vad skarvar heter :)  

• Mine18

Alltså dem kan man inte se på hemsidan men bär säng är 180 säng och de lakanen ja köpte var typ fööör stora! Har minst 50 cm på varje sida över när ja bäddar, som ja får trycka in under madrassen, tror inte heller det kostade mer än 100 lappen:)
    Har du vart på gekås?

Svar på tråden var köpa jättestora lakan?