• Mamma Classe

Någon mer som upplever att bebisbyxor ofta är för korta?

Jag har en liten pojke som nu är 7 veckor, senaste vägningen/mätningen vägde han 3575 g och var 54,5 cm lång. Så som jag har förstått det ska klädstorlekarna motsvara längden på ett ungefär. Trots detta så är i stort sett alla byxor i stl 56 för korta medan bodysarna passar perfekt både på längden och i ärmarna, många bodysar kan även vara stl 50 utan att vara för små. Problemet gäller även heldressarna där ärmarna är lagom eller tom för långa men benen är för korta. Nån mer som upplever samma sak?

• Svar på tråden Någon mer som upplever att bebisbyxor ofta är för korta?
  • Annelie 76

Nej, min son har tvärtom. Bodyn passar perfekt men byxorna är lite för långa. Bäst passar det att ha en storlek mindre på byxorna än bodyn... Sen har han stora fötter så efter stl 56 har han inte kunnat ha byxor med fot. Fötterna är en storlek större än resten av kroppen (enligt tabellerna).

Men när det gäller min sons kroppsform så har han ärvt den direkt från pappa. Han har också korta ben i förhållande till resten av kroppen. Han är 10cm längre än mig men vi har lika långa ben.

Barn är lika olika som alla andra. Vissa följer mallen, andra är lite utanför. Alla kläder passar väl inte dig heller även om de är samma storlek?     

• amiofo

Med sonen har det varit och fortfarande är tröjorna som, kräver en strl större än byxor.

• cosinus

Så har det varit för alla mina barn i varierande grad, minst på lilltjejen som är lite knubbigare. Men på de smala barnen så har bodyn räckt hur länge som helst och till slut blivit för kort i armarna. Små smala barn ger mindre storlek på blöja och när inte bodyn behöver runda någon knubbig mage når det hur länge som helst.

Byxor på små smala barn sitter som upp i midjan och hasar inte ner under kulan och kommer dessutom upp mer i grenen då inte rumpan + blöjan alls är lika stor som på en bebis som väger något kg mer.

Så min slutsats är att jag dels har ungar med långa ben i förhållande till överkroppen men också att på smalisar så blir gärna byxor för korta eftersom de sitter på ett annat sätt än på knubbisar.

• Ramborg

För min flicka är det som för TS son. Hon skulle kunna ha kläderna mycket längre om de hade längre byxben.

42.
  • daimstrut

Tvärtom på bägge mina barn, oftast växtes bodyn ur först. De är ganska normallånga, kanske lite åt det korta hållet men bägge har lång överkropp och korta ben.

• Purlan

Tvärtom här med. Brukar vara mitt tips till folk som ska bli föräldrar "köp byxor en stl mindre än bodyn om ni köper ett set". Hade en massa fina set vi fick men fördelarna tyvärr inte kunde användas samtidigt (och innan man fattade det var ju lapparna borttagna för länge sen)

• fluu

Upplever ofta att byxor med muddar åker upp väldigt lätt och därför upplevs som för korta.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Mamma Classe

Hmm intressant att det är så olika... Det är helt enkelt så att barn är olika :) Nackdelen för oss är att det inte funkar så bra att gå upp en stl heller för då blir byxorna för stora i midjan eftersom han är rätt så smal... Blir till att leta efter rätt modell på kläderna helt enkelt!

• Echo
    Mamma Classe skrev 2012-10-09 22:50:59 följande:
    Hmm intressant att det är så olika... Det är helt enkelt så att barn är olika :) Nackdelen för oss är att det inte funkar så bra att gå upp en stl heller för då blir byxorna för stora i midjan eftersom han är rätt så smal... Blir till att leta efter rätt modell på kläderna helt enkelt!
    Strumpbyxor är bra. Leggings brukar också vara långsmala.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Muffins i magen

Min lille kille har också långa ben, satsa på byxor i rätt storlek men med ordentliga muddar, de brukar funka längre.

• cosinus
    Mamma Classe skrev 2012-10-09 22:50:59 följande:
    Mitt smalaste barn, en son, har växt upp i velourtights från Lidex, de är smala i modellen och har faktiskt funkat helt ok.

Polarns långkalsonger (en del har ju lite roliga mönster) har också fungerat bra.

Byxor från HM funkar inte alls och har aldrig gjort på något av mina barn inte ens i slimfit-utförande. Lindex "tjej"-modeller däremot kan funka. KappAhl har kläder som iaf för större barn är rätt smala i modellen. Där händer det faktiskt att mina killar kan ha byxor från pojkavdelningen. Åhlens har överlag rätt smala kläder.
  • Mamma Classe
    cosinus skrev 2012-10-10 08:32:24 följande:
    Mitt smalaste barn, en son, har växt upp i velourtights från Lidex, de är smala i modellen och har faktiskt funkat helt ok.

Polarns långkalsonger (en del har ju lite roliga mönster) har också fungerat bra.

Byxor från HM funkar inte alls och har aldrig gjort på något av mina barn inte ens i slimfit-utförande. Lindex "tjej"-modeller däremot kan funka. KappAhl har kläder som iaf för större barn är rätt smala i modellen. Där händer det faktiskt att mina killar kan ha byxor från pojkavdelningen. Åhlens har överlag rätt smala kläder.

• mikroE

Ja det är samma för oss. Dottern växte ur byxor i 56 när hon var två månader, nu vid 3½ så kan hon ha någon enstaka body i 56 men har mest 62 på bodies. Byxorna i 62 är perfekta nu och lär snart vara urväxta, vissa par innan hon ens varit nära att få dem att passa i midjan. Jag har gillat kappahls ,mjukisbrallor som har dragsko, de passar smalisar som hon.

Svar på tråden Någon mer som upplever att bebisbyxor ofta är för korta?