• älskarminfamilj

Febertermometer man mäter i örat, bra eller dålig ?

Jag skulle vilja köpa en ny febertermometer, en sån som tar 3 sek och man mäter i örat ist för i rumpan.
    Men jag har bara hört dålig saker om dessa, att de är missvisande tex..

Vad har ni för erfarenhet av dessa ?

Och OM man köper, måste man köpa en för 600 på apoteket eller går det bra med en som kostar 2-300 på öb ? 

• Svar på tråden Febertermometer man mäter i örat, bra eller dålig ?
  • Petronilla

Jag har köpt vår på apoteket och är väldigt nöjd med den. Vi tar alltid i bägge öronen för att få ett bra riktvärde.

/ bra köp helt enkelt.

• Lili78

jag tycker att de är riktigt bra. jag rekomenderar att du köper en bra sådan från Apoteket, och de kostar lite. men en riktigt bra investering. köpte våran för nio år sen, och den funkar än idag

• katalysator

Kan det vara ett bra alternativ att ha en av varje hemma? En örontermometer för "vardagsbruk" när det inte är dödsnoga att den mäter på hundradelen exakt rätt temperatur (ofta räcker det ju bra att bara veta om ungen har feber eller inte), och en rumptermometer för mer kritiska situationer.

• Vickan I

Örontemp är jättebra. Att folk säger att den är missvisande är för att de har en dålig eller för att de vinklar den fel. Det gäller att vinkla den rätt så man får en korrekt mätning. Vi har ett feberkrampsbarn och tar tempen ganska ofta. I början tog vi både i örat och rumpan för att se att mätningen var korrekt. Efter några gånger hade man snitsen.

• Vickan I

Ambulanspersonal och sjukhus etc tar också alltid i örat, även på barn där man lätt skulle kunna ta i rumpan, för att de visar korrekt. Barnen ska inte vara för små bara då örongången är för trång att mäta rätt då.

• nozpa

De gånger jag varit inne på sjukhuset har dom alltid kollat min temp med en örontemp. Så köper man en bra sådan så tror jag absolut inte att de är missvisande på något sätt.
    Då hade dom ju inte använts inne på sjukan. 
    Kan ju vara bra att använda bägge ibörjan så man ser om det stämmer överrens.  

• BrödernaBus

Jag har också örontermometer, den är hur bra som helst. Lite knixigt med yngsta sonen då han har så små öron dock. Funkar inte att tempa sönerna i rumpan längre då dem protesterar högljutt (och vem skulle inte göra det?)
    Jag köpte dock min på Teknikmagasinet. Likadan som dem säljer på Apoteket men nån hundring billigare! 

• TaSe

Jag jobbar på akuten och visst använder vi örontemp, men är det viktigt att veta exakt tempar vi rektalt.

• Nano07

Funderar på att köpa en jag med men har en sak i bakhuvudet. Var inne på jourtid med dottern då hon var två eftersom hon var dålig. De kollade temp i örat och visade över 39 grader. När vi väl träffade läkaren så hade hon öroninflamation i just det örat, känns som att tempen då inte blir särskilt korekt eller tänker jag fel?

• strojes

Brauns örontermometrar kan finnas på andra ställen än apoteket, clas olsson, kjell & co tex. Kan ju vara värt att kolla lite priser.
    Jag rekomenderar absolut en lite dyrare termometer av känt märke.

Svar på tråden Febertermometer man mäter i örat, bra eller dålig ?