• Anonym (Tjockis)

Varför är min mage så tjock?! Är det pga läsken?

Jag börjar tro att jag är gravid i vecka 17 utan att veta om det. Obestämd 
    Min mage är jättetjock och tjocket börjar under naveln. Det verkligen putar ut rejält. Förut brukade jag åtminstone vara hyfsat platt på morgonen men inte nu längre. Magen är degig och jag kan verkligen knåda den liksom. Vad är det som har gjort mig så tjock? Sen i vår/vintras dricker jag upp till en liter cola om dagen, som minst 33 cl och som mest 1 liter, förmodligen oftast runt 5 dl. Kan det vara det? Jag äter en hel del kolhydrater också för att jag är veggi och jag har nyligen börjat träna lite. Vikten är i stort sett den samma som den har varit senaste 1-2 åren. Kan det vara colan som har ställt till det så illa? Kommer magen att försvinna när jag slutar med cola? Är inne på andra dagen utan cola nu.

• Svar på tråden Varför är min mage så tjock?! Är det pga läsken?
  • Anonym (Tjockis)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-09 15:39:17 följande:
    tänk på att i 1,5 liter cola finns 42 sockerbitar... så ja colan är en stor bov.

Jag levde helt utan socker i 100 dagar en gång.. det var det ENDA jag ändrade och jag gick ner 7 kg och fick en plattare mage... så kolsyran gör sitt men sockret är största boven.

VARFÖR måste du ha i dig så mycket koffein??  det är inte ens bra för kroppen med koffein.

Om du känner dig trött är det förmodligen pga det stora sockerintaget som gör att blodsockret gör skarpa kurvor upp o ner hela tiden.

Det låter som att du inte vill sluta med colan, pga sockret och koffeinet är den beroendeframkallande så det är nog inte så underligt om du känner så...
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-09 15:41:57 följande:
    i en liter cola är det ca 420 kcal.. beroende på din vikt så är det en fjärdedel-femtedel av hela ditt dagliga intag... EN liter alltså.. vad jag förstått så dricker du MER.. och så äter du på det.....

Colan är boven....
    Nej, jag skrev att jag dricker upp till en liter om dagen men oftast runt 5 dl. Klart jag vet att cola inte precis är nyttigt. Jag vill visst sluta med cola och bara dricka det på fest eller kanske en gång på helgerna. Colan har varit en dålig vana bara. Men jag varken röker eller dricker alkohol och alla har vi väl någon dålig vana?

Jag hoppas att det är så lätt att det är colan som är boven för då kommer väl mitt magfett att försvinna när jag har slutat med det? Drömmer

• Erikssonförfan
    Anonym (Tjockis) skrev 2012-10-09 15:51:57 följande:
    Nej, jag skrev att jag dricker upp till en liter om dagen men oftast runt 5 dl. Klart jag vet att cola inte precis är nyttigt. Jag vill visst sluta med cola och bara dricka det på fest eller kanske en gång på helgerna. Colan har varit en dålig vana bara. Men jag varken röker eller dricker alkohol och alla har vi väl någon dålig vana?

Jag hoppas att det är så lätt att det är colan som är boven för då kommer väl mitt magfett att försvinna när jag har slutat med det? Drömmer

inget du ska räkna med...  du verkar inte så kunnig i kost. fixar du verkligen att vara vege?
  • Anonym (Vegi)
    Erikssonförfan skrev 2012-10-09 16:03:58 följande:
    inget du ska räkna med...  du verkar inte så kunnig i kost. fixar du verkligen att vara vege?

Hon verkar ju äta quorn, mjölkprodukter och ägg regelbundet så hon lider knappast nån proteinbrist, däremotförstår jag inte hur hon kan undra ifall colan påverkar vikten...
  • Anonym (Tjockis)

Jag undrade bara om den "lilla" mängden cola kunde påverka vikten och magfettet så snabbt att det är enbart den som har gett mig en tjock mage. Geez, jag har väl aldrig påstått att jag tror att cola är nyttigt? Ville bara veta hur mycket den kan ha påverkat och om magen kommer att försvinna om jag tar bort colan helt ur min kost?

• Anonym (plugghästen)

Just att dricka socker..såsom läsk, juice, saft osv är den värsta typen av socker för kroppen att ta hand om. Vill man gå ner i vikt eller bli av med extra hull bör man absolut minska eller helt sluta med söta drycker.

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (Tjockis) skrev 2012-10-09 16:30:47 följande:
    Jag undrade bara om den "lilla" mängden cola kunde påverka vikten och magfettet så snabbt att det är enbart den som har gett mig en tjock mage. Geez, jag har väl aldrig påstått att jag tror att cola är nyttigt? Ville bara veta hur mycket den kan ha påverkat och om magen kommer att försvinna om jag tar bort colan helt ur min kost?
    fast det är inte en LITEN mängd cola.. det är KOPIÖST mycket.. som jag sa... jag vägde 96 kg innan jag blev gravid.. jag är FET jag har vägt så mycket som 110 och jag har aldrig någosin druckit sådana mängder cola.......visst har jag ätit fel och så men socker är absolut värsta boven och "bara" 33 cl per dag är åt helsike för mycket

Socker jäser också och kan ge svamp i tex underlivet om man intar stora mängder.. så det är ju inte bara vikt och tänder som påverkas
  • hellokill3r
    Anonym (Tjockis) skrev 2012-10-09 16:30:47 följande:

Bukfett är svårt att bli av med, men ja stor sannolikhet att colan gett dig detta! Men jag måste säga att ca 5-10 dl coca cola är inte "lite" det är ofanligt mycket coca cola, det är därför folk reagerar. "Normalt" så dricker folk oftast inte mer än typ 5-10 dl läsk på ens två veckor..
  • Anonym

Jag dricker typ två liter pepsi max om dagen och har ingen tjock mage. 
    Dricker du sockercola när du skriver cola? 

• slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-10-09 16:39:49 följande:
    MEn herregud, varför dessa mängder!?!?!?!? Även om det inte är socker så är det ju sötningsmedel i som ger liknande kickar för blodsockret, kolsyra som fräter sönder tänderna och som ger gaser i magen....

Dricker inte folk vatten längre?

Trodde aldrig att jag som är en tjockis skulle bli bestört över andra människors matvanor men jag börjar ju allvarligt fundera på om jag har något ämnesomsättningsfel när det verkar som att JAG är den som äter sundast
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym skrev 2012-10-09 16:39:49 följande:
    Vanlig röd cola.
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-09 16:41:13 följande:
    MEn herregud, varför dessa mängder!?!?!?!? Även om det inte är socker så är det ju sötningsmedel i som ger liknande kickar för blodsockret, kolsyra som fräter sönder tänderna och som ger gaser i magen....

Dricker inte folk vatten längre?

Trodde aldrig att jag som är en tjockis skulle bli bestört över andra människors matvanor men jag börjar ju allvarligt fundera på om jag har något ämnesomsättningsfel när det verkar som att JAG är den som äter sundast
    Lustigt att du tror att du äter sundast när du uppenbarligen har en enorm övervikt. Obestämd Ingen skulle kalla mig tjock utan jag väger runt 58-59 kg till mina 1.70 cm. Det är bara magen som är lite för stor enligt mitt tycke. Och jo, jag dricker mycket vatten också. Minst 2 liter om dagen. Varför tror du att man enbart dricker läsk bara för att man dricker läsk?

Svar på tråden Varför är min mage så tjock?! Är det pga läsken?