• Anonym (Uppgiven)

    Asperger och konsekvenshantering

    Hej,

    Jag har en dotter på snart 9 år som står i kö hos Bup för utredning om ev Asperger (tror man säger så), vi kanske med lite tur får påbörja utredning innan jul, vi har väntat sedan maj 2012.

    Vardagen är banne mig inte lätt och jag är så trött på dotterns alla fadäser som hon kanske inte kan rå för eller så kan hon det...

    Jag behöver snabbt tips på konsekvenser när hon går över gränser och sårar alla inkl mig själv runt ikring sig. Hon har ju snart inga vänner och snart vill ingen leka med henne heller och jag orkar inte försvara henne konstant, har hållt på i snart 8 år dvs från det att hon började prata.

    Jag är trött, jag tror att dottern är trött på sig själv och på att jag alltid upplevs som sur på just bara henne.
    Dottern upplever det nog ibland som att hela världen är emot henne vilket i många fall också är sant eftersom hon också kan såra hela världen.

    Självklart har hon korta stunder då allt flyter på men det är banne mig inte ofta.

    Jag behöver snabb hjälp innan jag får komma till bup, bara något som kan vara bra tills dess liksom.

    Tack på förhand en orolig och trött mamma.

  • Svar på tråden Asperger och konsekvenshantering
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det är ju så med alla barn att de har perioder när livet fungerar bättre och när allt är sämre. Det låter som om du just nu lever i en besvärlig ovisshet mellan att tänka att din dotter beter sig så här på pin kiv eller  pga dålig uppfostran. Det andra alternativet är att hon har en diagnos och faktiskt inte kan hantera sitt beteende på ett för någon bra sätt.
    I det förra fallet är det lätt att bli leds när hon aldrig blir som vanligt. Det senare  att hon kanske faktiskt har en diagnos och att det därmed finns hjälp att få hur man ska bemöta och hjälpa henne blir ju då nästan en utväg.
    Jag tycker att du ska ringa BUP och be att få ett samtal innan utredningen startar bara för att få hjälp hur du ska bemöta din dotter i nuvarande läge. Utredningen är tidskrävande och därför har du fått vänta, men ett stödjande samtal innan borde du kunna utverka.
    För omedelbar hjälp tycker jag att du ska fundera igenom de situationer som har varit svårast att hantera . Fundera sedan över vad som utlöst dem och se om det går att underlätta eller undvika några av dessa. 
    Tänk också på att du rent konkret kan hjälpa din dotter med vad hon kan och framförallt vad hon inte kan säga till sin omgivning. Det kan vara så att det som du tycker är självklart är något hon måste lära sig bokstavligt. Säg inte bara att hon ska vara juste mot andra utan förklara vad hon ska göra och säga och be henne pröva det.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Asperger och konsekvenshantering