• Leiah

Provsvar från läkaren. Vad betyder det?

Förra veckan var jag hos läkaren och tog blodprover, kollade blodtryck och lite sånt eftersom jag är gravid i andra trimester.

Idag fick jag hem ett brev med provsvaren.

En linje heter Rubellavirus IgG och där står det att mitt provresultatet var 10,9 och en kommentar som säger "Kan inte räkna med att vara skyddad. Rubellavaksin kort tid efter födsel rekomenderas"

Längst ner har man läkare kladdat "Hej Linda. Se gulmarkerad text. I övrigt allt ok".

Raden med rubellaviruset är gulad.

Vad betyder det här? Nån som vet? ;)        

• Svar på tråden Provsvar från läkaren. Vad betyder det?
  • Linnéa S

Det är ganska vanligt att vaccinet mot röda hund inte längre är tillräckligt. Man kontrollerar alltid det på MVC och om det är som i ditt fall så erbjuds man vaccin mot rödahund på BB.  Man kan inte vaccinera under graviditeten och det är framför allt om man får sjukdomen tidigt i graviditeten som det kan leda till skador på barnet. Röda hund är numera ovanligt i Sverige eftersom de flesta vaccineras, men undvik rödprickiga barn om du ser några.

Detta är ingenting du behöver oroa dig för. 

• Frontline

Dom vill att du ska vaccinera dig efter din graviditet, frugan har heller inget bra skydd mot röda hund utan ska vaccinera sig snart framöver..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Leiah

Tack ska ni ha för svaren! Då förstår jag provsvaren lite bättre! :)

Trodde att man tog vaccin mot röda hund som liten och att det räckte rätt länge.. men ok! Då är det bara att ta det igen efter graviditeten. 

• Linnéa S
    Leiah skrev 2012-10-09 18:10:16 följande:
    Tack ska ni ha för svaren! Då förstår jag provsvaren lite bättre! :)

Trodde att man tog vaccin mot röda hund som liten och att det räckte rätt länge.. men ok! Då är det bara att ta det igen efter graviditeten. 
    Ja meningen är att vaccinet ska räcka livet ut men av någon anledning saknar många skydd trots vaccinering i barndomen. Speciellt de som är födda 84 verkar vara dåligt skyddade, kanske fick de en sämre omgång med vaccin?
  • linas fina

Jag är också oskyddad mot Röda hund. Det visste jag redan vid min förra graviditet. Jag försökte få vaccinet efter men jag fick ingen hjälp på sjukhuset. De visste inte var man kunde göra det som vuxen. De hade knappt hört talas om någon som gjorde det som vuxen, det var onödigt sa de eftersom Röda hund knappt existerar. Jag ville inte insistera på vaccinet heller när de sa så eftersom jag tänkte att de kanske inte alls fanns studier på hur vaccinet påverkade vuxna.
    Men nu har ju tydligen Röda hund kommit igen, om än i mindre skala så visst är man lite rädd att smittas. Lite sur att de inte tog mig på allvar riktigt utan avfärdade det för när jag blev gravid andra gången kom alarmer om fall av röda hund...

• princessminizz

jag fick spruta på BB med sonen 07 och dottern 09...Blir spännande att se om man får det nu i april 2013 oxå.

Svar på tråden Provsvar från läkaren. Vad betyder det?