• Madelen21

hur ska jag få min dotter att sova i sitt egna rum?

hej

jag har ett problem som börjar bli ganska drygt...
    å det är att mitt älsta barn 5 år vägrar sova i sitt rum i sin säng.... spelar ingen roll hur vi gör inget funkar har provat allt.... å dessutom har jag en 2 åring som hon gärna triggar upp så att ja har problem å få han å sova... så  d bästa är att få den älsta å sova först å den minsta sen... men vissa kvällar är d helt hopplöst.... ja hoppas att det här ändras snart...för ja har just fått veta att vi ska få en till bäbis å då vill jag att d här med sömn är löst...

nån som har liknande problem å tips å råd 

• Svar på tråden hur ska jag få min dotter att sova i sitt egna rum?
  • La Lola

Kan hon inte ligga i erat sovrum då?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Madelen21

nej vi har inte plats för hennes säng i vårt sovrum.... å d spelar ingen roll för innan vi bytte säng åt henne så hade hon växa säng i vårt sovrum men hon sov inte i den...  

• La Lola
    Madelen21 skrev 2012-10-09 19:47:22 följande:
    nej vi har inte plats för hennes säng i vårt sovrum.... å d spelar ingen roll för innan vi bytte säng åt henne så hade hon växa säng i vårt sovrum men hon sov inte i den...  
    Men en madrass som skjuts in under er säng går kanske?
    Så hade vi till Alma.
  • Vinterankan

Testa att köpa en ny fin säng som hon får välja själv. Ligg med henne i hennes säng tills hon somnar. Och det var de enda två sakerna jag kom på, det är så vi gjort med vår dotter.

• pigglet

Lägg barnen i samma rum och "natta" dem samtidigt? Vissa barn sover tillsammans i en större säng, det låter ju mysigt om det funkar...
    Jag tror inte vi är skapta för att sova ensamma. Och för barnet kan det nog kännas verkligen orättvist: "mamma o pappa får ju sova tillsammans, varför ska JAG måsta vara ensam i ett rum?!" 

• Madelen21

jag vill att hon ska lära sig att sova i sitt rum, hon är ju ändå 5 år.. ja fattar inte varför hon inte kan ellr vill... hon säger att d finns spöken mm men ja har ju talat om att d finns inga spöken å vi har natt lampa mm men d hjälper inte.. ibland har hon somna på soffan å då har vi burit in henne i sin säng men då vakna hon mitt i natten å kommer in till oss iaf...

• Madelen21

ny säng har vi redan men d hjälper int...

natta båda i samma rum... nää d tror ja inte funkar här... den älsta triggar upp den minsta så blir d bara jobbigt...
    ääh ja får fundera på saken vidare... 

• La Lola
    Madelen21 skrev 2012-10-09 19:51:29 följande:
    jag vill att hon ska lära sig att sova i sitt rum, hon är ju ändå 5 år.. ja fattar inte varför hon inte kan ellr vill... hon säger att d finns spöken mm men ja har ju talat om att d finns inga spöken å vi har natt lampa mm men d hjälper inte.. ibland har hon somna på soffan å då har vi burit in henne i sin säng men då vakna hon mitt i natten å kommer in till oss iaf...
    Jag är 38 och ogillar att sova ensam.....
    Ålder har ju inget med den saken att göra.

Låt henne sova hos er säger jag.
    Hon behöver ju uppenbarligen den tryggheten.

• Vinterankan

När hon vaknar på natten så gå med henne tillbaka till sin säng och lägg er där och sov med henne. Vår dotter vet nu att vi kommer så hon går inte alls upp på natten utan ropar. Min sambo brukar lugga bredvid tills hon somnar och går sedan till sin egen säng men jag tycker det är mysigt och sover där resten av natten. Förut ropade hon varje natt, nu mindre än en gång i veckan.

• pigglet

Våra 3 barn sover i samma rum. 5-10 år. (iofs för att vi har för få rum, men de skulle nog ha svårt att sova ensamma)
    Min kompis HAR sovrum till alla barnen, men de sover ändå alla 3 i samma rum (6-10 år). Mellanbarnet gör med jämna mellanrum försök att flytta till sitt eget rum, men hamnar alltid tillbaks med de andra. 
    Min brors 6-åringar delar rum.
    Grannens barn delade rum tills de var typ 6 o 8 år eller något sådant.
    Jag var på besök i dotterns skola i förskoleklassen, barnen hade ritat sina rum och skulle redovisa. Av 9 barn var det typ 6 som delade rum med syskon.

Vad vill jag ha sagt? Jo, det är nog inte så ovanligt att barn inte sover ensamma i ett eget rum. Vi är sociala varelser och trivs bäst tillsammas (tills vi lärt oss något annat i alla fall, själv sover jag bäst ensam men det beror ju på lång avvänjning och absolut inget jag skulle föredragit som barn. Bäst sov jag i mammas och pappas säng, som de flesta andra)     

• skogsvitter
    Vinterankan skrev 2012-10-09 20:03:01 följande:
    När hon vaknar på natten så gå med henne tillbaka till sin säng och lägg er där och sov med henne. Vår dotter vet nu att vi kommer så hon går inte alls upp på natten utan ropar. Min sambo brukar lugga bredvid tills hon somnar och går sedan till sin egen säng men jag tycker det är mysigt och sover där resten av natten. Förut ropade hon varje natt, nu mindre än en gång i veckan.
    Det här tycker jag är en jättebra lösning om man inte vill eller kan ha barnet i sitt eget rum.

Utöver detta tycker jag inte att det är en särskilt olämplig eller dålig idé att låta syskon få trygghet av varandra heller. TS ni har ju inte ens testat att låta dem sova i samma rum låter det som? I mina ögon är det en given självklarhet, det är fruktansvärt tomt, stort och ensamt att ha ett helt rum för sig själv när man är så här liten. Våra två sover i samma rum, de är 5 år och 2 år. Det går hur bra som helst, de vänjer sig ju! Och de får trygghet och närhet av varandra och plötsligt känns det mycket lättare att sova i sin egen säng i sitt eget rum när man ändå har sitt syskon med sig hela tiden
  • Madelen21

ja men tyvärr så har vi inte plats för 2 sängar i dotterns sovrum.....
    tanken är att hon ska få ett större rum så småningom.. 

• pluvdo

Om er dotter inte känner sig trygg ensam i sitt rum så tycker jag inte att ni skall försöka tvinga henne till det.

Svar på tråden hur ska jag få min dotter att sova i sitt egna rum?