• kolinda

Skulle ni slå ihjäl Berit?

Såhär på hösten blir vi helt invaderade av äckligt slöa höstflugor! Tillråga på allt så har min dotter blivit världens djurvän på sistone. Idag deklarerade hon stolt att hon döpt en av flugorna till Berit! Nu sover dottern och Berit surrar runt i köket. Ska jag slå ihjäl Berit:)?

• Svar på tråden Skulle ni slå ihjäl Berit?
  • molly80
    HäxanSurtant skrev 2012-10-09 21:57:39 följande:
    Slå ihjäl???

Grilla den med sån där el-grej istället

Min dotter gör samma, döper dem alltså. Jag förklarar bara att jag släppt ut dom i frihet så den kan få må bra igen

Nej fy! Sådana där elsmällor är ju jättegrymma! Använder du såna?!
  • kolinda
    HäxanSurtant skrev 2012-10-09 22:09:57 följande:
    Vad gör silverfiskar egentligen?? Jag har inte alls så ont av dem faktiskt.
    De gör väl inget mer än är äckliga egentligen... Kanske lite synd att döda dem när man tänker efter....
  • kolinda
    LekandeLätt skrev 2012-10-09 22:08:42 följande:
    Jag skulle döda den och sedan säga att den flugit sin kos.

Jag måste bara berätta vad som hände när mina ungar var små. Vi var på stugan på landet och hade vänner på besök. Det var ca 10 ungar i varierande ålder och en av killarna hittar en liten liten musunge som han först springer och visar sin mor (min kompis som bara skriker att han ska ta bort den). Han springer stolt vidare till sin mormor, med de övriga i släptåg, mormor, mormor titta vad jag har hittat. Mormor som är en praktisk bondmora tittar på musen, vänder pojkens hand upp och ner så musen ramlar i backen och trampar helt sonika ihjäl den. Gissa hur förvånade alla ungar blev, de såg ut som fågelholkar allihop. Det tyckte jag var lite hårt, men att slå ihjäl en fluga som lika gärna skulle kunna ha flugit iväg har jag inget problem med =)
    Slår du dem när barnen ser också?
  • kolinda
    Nape skrev 2012-10-09 22:10:22 följande:
    Våra flugor brukar döpas till Bertil. Jag skulle aldrig ha hjärta att slå ihjäl någon med namn.

Jag är inbiten balkongodlare och i somras fick vi upp en snigel. Barnen döpte den till Kerstin och följande kunde höras från balkongen:

-Mamma, jag hittar inte Kerstin! Tänk om hon ramlat ner från balkongen?

-Mamma jag flyttar Kerstin till gräslöken nu. Jag tror hon är trött på sallad..
    Smäller du aldrig flugor? Du måste ha ett oändligt tålamod, haha
  • DrakUlla

Du kan väl slå ihjäl flugan och säga till din dotter att Berit skulle hem till sina barn?

• Apopan

kolinda: det vet jag inte, men om mitt barn skulle börja namnge flugor så skulle jag anta att han led brist på ett riktigt husdjur, och då skulle jag nog köpa ett till honom då jag inte har något emot att ha en drös djur hemma själv :)

När jag var liten så brukade jag fånga humlor och ha som husdjur i burkar där jag hade inrett med gräs och kvistar, när det sedan övergick till getingar så tyckte min mamma det var bäst att jag fick ett ordentligt husdjur, och har haft de flesta sedan dess. Tyckte min mamma tänkte rätt och skall nog göra det samma här hemma när den dagen kommer :)

• HäckHäxan
    LekandeLätt skrev 2012-10-09 22:08:42 följande:
    Jag skulle döda den och sedan säga att den flugit sin kos.

Jag måste bara berätta vad som hände när mina ungar var små. Vi var på stugan på landet och hade vänner på besök. Det var ca 10 ungar i varierande ålder och en av killarna hittar en liten liten musunge som han först springer och visar sin mor (min kompis som bara skriker att han ska ta bort den). Han springer stolt vidare till sin mormor, med de övriga i släptåg, mormor, mormor titta vad jag har hittat. Mormor som är en praktisk bondmora tittar på musen, vänder pojkens hand upp och ner så musen ramlar i backen och trampar helt sonika ihjäl den. Gissa hur förvånade alla ungar blev, de såg ut som fågelholkar allihop. Det tyckte jag var lite hårt, men att slå ihjäl en fluga som lika gärna skulle kunna ha flugit iväg har jag inget problem med =)
    hahahah

Min gamla hund gjorde en sån där grej också. Mamma och mormor såg honom gräva upp ett hål och ta en liten sorkunge jätteförsiktigt med munne och bägge utbrast Nawwww så söt, hunden gick bakom en rosbuske och käkade upp den, gick tillbaka till hålet och upprepade proceduren till alla var slut

Kanske inte såå Nawwww när allt kom omkring
    I'm not saying you're ugly, I'm just saying you're like 50 tequilas away from my type.
  • HäckHäxan
    molly80 skrev 2012-10-09 22:10:25 följande:

Nej fy! Sådana där elsmällor är ju jättegrymma! Använder du såna?!
    Jag har gjort, fast det var på min sambo och grannpojkarna visserligen. Inte på insekter.

I'm not saying you're ugly, I'm just saying you're like 50 tequilas away from my type.
  • HäckHäxan
    kolinda skrev 2012-10-09 22:11:53 följande:
    De gör väl inget mer än är äckliga egentligen... Kanske lite synd att döda dem när man tänker efter....
    Tänkte om de hade en vettig funktion eller bara var skadedjur i badrummet typ
Svar på tråden Skulle ni slå ihjäl Berit?