• Nova Starlight

Mitt barn har börjat stamma

Jag vet inte om detta inlägg har hamnat under rätt tråd. Hittade ingen som hade med denna sortens problem i. Det är så att jag har en son som föddes i januari 2008 och ska bli 5 år om några månader. Han är en mammas pojke och jag har i stort sett alltid varit hemma med mina barn. Han går på dagis men sedan efter han har kommit hem så har jag alltid funnits där. 

I somras så åkte jag och min sambo till ett bröllop i Danmark och min mamma samt syskon var här. På kvällen frågade min son sin storasyster var jag var och hon sa då att jag var i Danmark och skulle komma om, två dagar. Han blev lite ledsen och saknade mamma sa han men somnade till sist.

Dagen efter började han att stamma. Han gjorde det rätt så mycket under de dagar som vi var borta och när jag kom hem så blev han ju superglad. Han stammade lite då med men en vecka efter så började så slutade han sakta men säkert att stamma.

Jag fick ett jobb och var och jobbade en kväll då började han att stamma igen. Vi fick problem att lämna honom på dagis och han grät och var ledsen. Det tog en månad ca sen kunde vi lämna på dagis utan problem. Nu har han varit fri från stamning ett tag men nu har han börjat igen. Vad kan det bero på? Han pratar lugnt och vi lyssnar utan att fylla i det han tänker säga och vi kommer inte med förslag.

Vad kan vi göra? Tycker så synd om honom när han ska säga en mening och stakar på ett ord en stund. 

• Svar på tråden Mitt barn har börjat stamma
  • Celes

Det är inte ovanligt att barn stammar i den åldern. Det brukar gå över av sig själv inom ett par månader.

• Tjolanta

Förstora inte upp det. Lyssna och låt honom tala färdigt utan att avbryta/ fylla i.

• Nova Starlight

Tack för era svar. Det känns lite bättre nu. Nej vi fyller inte i utan låter honom prata i sin takt. Tycker mest synd om killen bara. 

• Tjolanta

Har själv ett barn som plötsligt stakat på orden. Stamning är en helt annan typ. Stakningar är vanligare och växer oftast bort. Märks väl då det är pressat i skolan med teatrar lucia skolavslutningar mm då barnet är blygt och tycket detta med att stå inför publik är jobbigt. Stakningarna låter mer tex babababa-bada. Medan stamning är mer bbbbbbbbb-bada. Vi har med jämna mellanrum varit i kontakt med talpedagog för säkerhets skull. Prata med BVC om du är orolig.

• Turboplingen

Låter som stamningen kommer i stressiga situationer för han? När något nytt sker och ändras i hans liv?

Har ni stamning i släkten?

Jag tycker ni ska kolla om det går över den här gången också. Annars skulle jag ta kontakt med Bvc och logoped. Min dotter är periodare och börjar stamma mycket när det är något nytt som kommer i hennes liv. Tex nu så utökades antalet explosivt med barn på hennes avdelning på dagis.

• Kim 128

Hej! Jag tycker absolut att du skall kontakta logoped mottagningen så att du får lite mera information och stöd. Hon / han kan även prata lite med  din son, för att bedöma om det är en ev. barn stamning. Ju tidigare man sätter in hjälp och stöd ju bättre är det för hela familjen. Du kan kontakta även Stamningsförbundet så att du får material och broschyrer se  www.stamning.se, 08/7206112  Det kan vara bra att informera personalen på dagis också hur de skall bemöta din son i svåra situationer. Det är också bra om personalen är uppmärksamma så inte barnen härmar honom och retas. Viktigt är att inte fylla i orden åt honom, inte fråga för mycket, inte säga ta det lugn, ge honom ögonkontakt, kanske kan du sänka dit eget taltempo lite grann också. Lycka till!
    Vänligen Kim Lindbom Carlsson Föräldra-barnansvarig i Stamningsförbundet

• Nova Starlight

Tack för era svar. Det är nog så att det blir i stressiga situationer. När något nytt händer. Jag har tagit upp det på dagis och de har en talpedagog där. Just nu är det lugnt på fronten.

Svar på tråden Mitt barn har börjat stamma