• Mete

Allt är pinsamt. Tydligen.

Rök i hop med min 17-åriga bonusdotter i morse om en i mina ögon bagatell.

Hon hade ett inplanerat besök hos vårdcentralen kl. 11.
    När vi pratade om detta så kom hon plötsligt på att hon inte skulle kunna äta någon lunch.
    Jag sa att det hinner hon ju göra efter besöket.
    Men problemet var inte att hinna utan att då skulle hon behöva äta ensam och det går bara inte.
    Alla hennes klasskompisar skulle redan ha ätit när hon var klar hos VC.
    Enligt henne var det bara utmobbade som åt ensamma och det skulle se helt sjukt ut att äta själv
    Då hoppade hon hellre över lunchen.

Jag blev ruskigt irriterad över denna inställning.
    Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

• Svar på tråden Allt är pinsamt. Tydligen.
  • SandraP81

Hehe, jag tyckte nog likadant när jag var i den åldern. Om jag inte hittade mina kompisar när vi skulle gå till matsalen så skippade jag hellre lunchen än att gå dit ensam. Nu i vuxen ålder tycker jag det är jätteskönt att äta själv.. Härligt med lugn o ro!

• petrasandell

Jag tycker också det låter mycket konstigt...men tonåringar är ett helt mysterium! Speciellt om självkänslan är väldigt låg så kan det såklart vara en jobbig sak.

• Severus

Min yngsta dotter är hellre utan lunch än äter ensam. Hon är 14 och påstår att "alla stirrar" om man är ensam

• SandraP81

Hon kan ju ha med sig en drickyoghurt o en frukt eller nåt och äta efter VC.. klart att det är lite fjantigt beteende fast jag förstår ändå hur hon tänker, onödigt att ha en konflikt om det kan jag känna. Hon äter säkert lunch de allra flesta dagarna ändå så..

• slutatsnusa

känner igen mig och förstår henne
    det är ju inte så att alla stirrar, men det känns så och det tar ett gäng år att komma till den insiktenGlad

• Severus

Skickar med måltidsbars om det är mat hon vägrar äta och/eller hon missar lunchen

• BängtRagnhild

Jag äter inte offentligt själv som vuxen heller. Känner mig utstirrad. Ser i stället till att ha med mig något att äta.
    Och det är väl inget att bli irriterad över? Det är ju hennes känslor och de ska tas på allvar även om du inte förstår dem. 

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Dixie
    Mete skrev 2012-10-10 09:44:21 följande:
    Jag blev ruskigt irriterad över denna inställning.
    Kan någon hjälpa mig att förstå detta?
    hon är tonåring - bättre att bara acceptera än att försöka förstå...........
  • Mete

Tack för era svar.

@Sandra.
    Visst var det kanske onödigt att ta en konflikt om det.
    Jo, hon äter nog lunch de allra flesta andra dagar och hon ville ju göra det i dag också.
    Hon var ju sur över att besöket hos VC gjorde så att hon inte skulle kunna äta.
    Inte att det var hennes inställning som förhindrade det.

Svar på tråden Allt är pinsamt. Tydligen.