Hur klär ni era barn en dag som idag? 5 grader, soligt, inte mkt vind
Ibland blir jag helt chockad hur dåligt klädda barn är. Hur tänker föräldrarna?
I dag är det 5 grader här i Stockholm och det verkar som att temperaturen inte kommer ta sig upp över 7-8 grader på resten av dagen. Det blåser inte speciellt och solen skiner men värmer inte mycket.
På bussen på väg till jobbet kliver det på en grupp barn. Skulle tro att dom var 7-8 år gamla. Det såg ut som dom var på väg ut på utflykt då alla hade ryggsäckar med termos osv (vissa hade termosen i fack utanpå).
Av dessa barn, c:a 10 st, var det två som hade fodrad jacka. TVÅ! De flesta hade t-shirt/skjorta och en hood/zipjacka i bomull. Ofodrat. Någon hade t-shirt och skaljacka, ingen tjock tröja eller fleece. Ingen av dom hade vare sig mössa eller vantar. Det såg nästan ut som att barnen hade gått direkt från klassrummet ner till bussen utan att passera hängarna där ytterkläderna hängde.
Hur rolig blir den utflykten för barnen? Även om de ska till ett museum måste dom ju gå utomhus vissa sträckor. Igen - hur tänker föräldrarna? Och om barnen hade jackor när de gick hemifrån och att dessa hängde kvar på skolan, har då inte läraren/personalen ett ansvar att se till att barnen klär sig?
Ett av mina barn ska också på utflykt idag. Hans klass ska vara ute större delen av dagen och de ska till ett ställe som ofta är blött och lerigt vare sig det regnat nyligen eller ej. Alltså har han stövlar och skalbyxor. Sedan har han fleece och fodrad jacka, mössa och vantar. Jag skulle aldrig släppa iväg honom utan ordentliga kläder, hur ska dagen kunna bli rolig om man står och fryser?
Jag menar inte att den största vinterjackan ska fram redan nu men nog är det väl för kallt för t-shirt och ofodrad bomullshood?
Hur tänker ni?