• Rocket Mania

Hur klär ni era barn en dag som idag? 5 grader, soligt, inte mkt vind

Ibland blir jag helt chockad hur dåligt klädda barn är. Hur tänker föräldrarna?

I dag är det 5 grader här i Stockholm och det verkar som att temperaturen inte kommer ta sig upp över 7-8 grader på resten av dagen. Det blåser inte speciellt och solen skiner men värmer inte mycket.

På bussen på väg till jobbet kliver det på en grupp barn. Skulle tro att dom var 7-8 år gamla. Det såg ut som dom var på väg ut på utflykt då alla hade ryggsäckar med termos osv (vissa hade termosen i fack utanpå).

Av dessa barn, c:a 10 st, var det två som hade fodrad jacka. TVÅ! De flesta hade t-shirt/skjorta och en hood/zipjacka i bomull. Ofodrat. Någon hade t-shirt och skaljacka, ingen tjock tröja eller fleece. Ingen av dom hade vare sig mössa eller vantar. Det såg nästan ut som att barnen hade gått direkt från klassrummet ner till bussen utan att passera hängarna där ytterkläderna hängde. 

Hur rolig blir den utflykten för barnen? Även om de ska till ett museum måste dom ju gå utomhus vissa sträckor. Igen - hur tänker föräldrarna? Och om barnen hade jackor när de gick hemifrån och att dessa hängde kvar på skolan, har då inte läraren/personalen ett ansvar att se till att barnen klär sig?

Ett av mina barn ska också på utflykt idag. Hans klass ska vara ute större delen av dagen och de ska till ett ställe som ofta är blött och lerigt vare sig det regnat nyligen eller ej. Alltså har han stövlar och skalbyxor. Sedan har han fleece och fodrad jacka, mössa och vantar. Jag skulle aldrig släppa iväg honom utan ordentliga kläder, hur ska dagen kunna bli rolig om man står och fryser?

Jag menar inte att den största vinterjackan ska fram redan nu men nog är det väl för kallt för t-shirt och ofodrad bomullshood?

Hur tänker ni? 

• Svar på tråden Hur klär ni era barn en dag som idag? 5 grader, soligt, inte mkt vind
  • läkarstudent

När sonen (6år) kommer till skolan en dag som denna har har bomullsbyxor och en långärmad jumper. Över detta har han fleecejacka, överdragsjacka och överdragsbyxor. Sedan har han en tunnare mössa, fingervantar och fodrade höstkängor. Tyvärr har han endast innekläderna, skorna och överdragsjackan på sig när han hämtas ute på eftermiddagen (temperaturen har då legat på ca 5-7 grader de senaste dagarna). Säger man till personalen att han behöver mer kläder när de är ute så skyller de på att de inte hittat på dem - trots att allting ligger på hans plats!

• Anonym

Mina mindre har ullunderställ (vi hade minusgrader i morse och barnen bad att få ha dem på sig), varsin ullfrottejacka, skaljacka, skalbyxor, goretexskor och tunn ullmössa och fingervantar. Sen är de så stora att de själva kan reglera klädseln om det blir varmare under dagen. Vi har också lite kläder på fsk/skolan ifall de vill byta till vanliga innekläder istället för ullstället.

Tonåringen hade luvtröja och converse  

• Anonym

Bor också i Stockholm och mina barn ska iväg på en utflykt idag (ute ca 4 timmar i sträck).
    Dom har på sig jeans, kortärmad piké och swetshirt, bomullsstrumpor. Sedan fleecetröja, raggsockor, gummistövlar, skalbyxor, skaljacka och bomullsfingervantar. Mössa har vi avvaktat med men den åker nog fram snart.

• Karisma

Skalbyxor, vantar och fodrad jacka (skaljacka + fleece innan det blev kallare ute) har alltid min son (8år) på sig när han går till skolan +mössa. När de var på utflykt ute en heldag hade han underställ, thermobyxa, skalbyxor, fodrad jacka samt  mössa och handskar. 

Idag skulle mellangrabben (4år) på mulleutflykt. Han hade skaljacka, tshirt + cardigan under den och sen skalbyxor och stövlar + mössa och fleecefodrade galonvantar. Stoppade i en fleece samt vinterhandskar i väskan OM han skulle bli kall. Vet dock han är otroligt varmblodad. :)

Ser barn som är klädda som de du beskriver och det är ju hemskt. Lärare måste ju säga åt barnen att klä sig när de ska ut på sånt här och föräldrar ska se til att barnen har med sig det de behöver till förskolan/skolan.    

/K 

• Anonym
    Karisma skrev 2012-10-10 10:33:27 följande:
    Skalbyxor, vantar och fodrad jacka (skaljacka + fleece innan det blev kallare ute) har alltid min son (8år) på sig när han går till skolan +mössa. När de var på utflykt ute en heldag hade han underställ, thermobyxa, skalbyxor, fodrad jacka samt  mössa och handskar. 

Idag skulle mellangrabben (4år) på mulleutflykt. Han hade skaljacka, tshirt + cardigan under den och sen skalbyxor och stövlar + mössa och fleecefodrade galonvantar. Stoppade i en fleece samt vinterhandskar i väskan OM han skulle bli kall. Vet dock han är otroligt varmblodad. :)

Ser barn som är klädda som de du beskriver och det är ju hemskt. Lärare måste ju säga åt barnen att klä sig när de ska ut på sånt här och föräldrar ska se til att barnen har med sig det de behöver till förskolan/skolan.    

/K 
    Här får skolbarnen klä sig själva, de förväntas kunna välja rätt kläder...
  • Rocket Mania
    Anonym skrev 2012-10-10 10:39:21 följande:
    Jag tycker det är skillnad på om de bara ska ut på rast eller om de ska iväg på en utflykt. Det är inget fel att påminna barnen, dom kan bli ansvarsfulla medborgare ändå.
  • Anonym
    Rocket Mania skrev 2012-10-10 10:40:34 följande:
    Jag tycker det är skillnad på om de bara ska ut på rast eller om de ska iväg på en utflykt. Det är inget fel att påminna barnen, dom kan bli ansvarsfulla medborgare ändå.
    Nej,d et tycker inte jag heller, men det är så skolan resonerar. Det sista jag gör varje dag när jag lämnar är att påminna om att det finns kläder i väskan/vid hyllan som de kan använda om de fryser och att de ska ta på sig jacka och byxor om de har utedag.
  • Karisma
    Anonym skrev 2012-10-10 10:39:21 följande:

Handlar fortfarande om barn! Som förälder pratar man ju med sitt barn om vad de ska ha på sig när de går ut. Sen tycker jag att vuxna människor ska kunna säga åt barnen. Tex vi åker inte förrän alla har jacka och mössa på sig! Ett exempel bara. Kräver inte att lärarna ska stå och tjata på mitt barn.

Nu är det bra personal på min sons skola. De ser till att ungarna är klädda innan de går ut, jackan ska på när det är kyligt ute, så är det bara. 

/K   

• Kärlek84

Idag var det 2 grader när barnen skulle till skolan. Det blev fodrade jackor, tunna överdragsbyxor över jeansen, fingervantar och mössa.

Visst rör sig barn mer när dom är ute så dom blir varma medn som är ute mycket också och det är kallt i marken. Hellre skickar jag med lite för mycket kläder de sen kan ta av sig på rasten om det blivit varmare.   

• Höghus

Min 7-åring hade jeans, pike och sweatshirt och vanliga strumpor imorse. Utanpå det dunjacka, fingervantar, mössa och varma höstkängor. Det jag reagerar mest på är alla ungar som går i tygskor alternativt slitna sneakers när det är frost ute.

• Anonym
    Kärlek84 skrev 2012-10-10 11:08:38 följande:
    Idag var det 2 grader när barnen skulle till skolan. Det blev fodrade jackor, tunna överdragsbyxor över jeansen, fingervantar och mössa.

Visst rör sig barn mer när dom är ute så dom blir varma medn som är ute mycket också och det är kallt i marken. Hellre skickar jag med lite för mycket kläder de sen kan ta av sig på rasten om det blivit varmare.   

Så resonerar jag också. Jag är väldigt frusen av mig och vet med mig att jag har en tendens att överföra det på barnen och bylsa på dom. Men då är det bättre att dom plockar av sig lite själva än att dom ska gå och frysa.
  • BängtRagnhild

Idag åkte det fodrade regnstället fram. Sen får pedagogerna avgöra vad som är lämplig klädsel när de väl går ut eftersom mitt barn inte är tillräckligt gammal för att kunna fatta det beslutet själv.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • hymafr

När min dotter gick i trean var jag med på en friluftsdag.
    Det var 20 minusgrader och en del barn var klädda så att man borde ringt socialen.
    En liten tjej hade bara skalbyxor och skaljacka!!!
    En pojke i ettan (vår granne) hade bara vanliga innekläder under overallen, alltså ingen tjock tröja, inga långkalsonger, ingen halsduk. (Han hade inget mer med sig, men föräldrarna hade inte glömt utflykten eftersom han hade matsäck med sig). 

Min dotter hade långkalsonger, mysbyxor, t-shirt, långärmad t-shirt, tjock tröja, overall, dubbla vantar, halsduk, tjock mössa, raggsockor och ordentliga vinterstövlar. Hon frös inte ett skvatt. Tvärtom stannade hon ute på skolgården och lekte lite till när alla kommit tillbaka. (Jag var också ordentligt klädd och frös inte heller trots att jag stod stilla hela tiden)     

• Duckan

Vi bor i Stockholm och min femåring vägrar överdragsbyxa (när fsk säger till tar hon på den). Så idag har hon vanliga byxor, vantar, mössa, tröja och en hoodie. Den varma jackan vägrade hon, men den hängdes på kroken och jag sa till personalen att jag är medveten om att det är för lite kläder, men jag tänker inte tjafsa om det utan fryser hon får hon klä på sig.

Svar på tråden Hur klär ni era barn en dag som idag? 5 grader, soligt, inte mkt vind