• Songbird1

Avlastning genom LSS?

Ni som har barn med funktionshinder - vad har ni för avlastning: avlösning i hemmet eller kortidsboende eller annat?
    Hur gamla är era barn och vilka diagnoser har de? 
    Hur många timmar per månad?
    Var det en jobbig utredning, hur gick den till och var det svårt att få stöd genom LSS?

Tack! 

• Svar på tråden Avlastning genom LSS?
  • ILS

Hejsan skulle vara skoj att få skriva brev med dig men det fungera inte!! Jag har LSS till min son det tog inte så långt tid att söka det men jag har bara 6 dyng i månaden till han förr hadde jag varanna vecka med stödfamilj men det verka inte finnas så mycket stödfamiljer runt omkring!!
    Min son är 7 år i dag han har fått en diagnos med lätt utvecklingstörning men jag tror han har mera än det men håller på att utreda han mera nu så!!
    Men hur gammal är ditt barn??
    Vad har ni för diagnos på det??
    MEn hoppas du skriver ha det bra
    Ingalill

• Philippa

Vi har stödfamilj en helg i månaden, sonen är 6 år med lätt autism. Det var inget svårt att få igenom det....

• Songbird1

Hej ILS!

Vår pojke på 3 år har en "vanlig" autism-diagnos, den som även kallas autism i barndomen. Han har ännu ingen diagnos på utv.störn och vi tror att han är normalbegåvad. Men det är ju väldigt tufft ändå! Fick diagnosen i våras så det är inte förrän nu i höst som allt dragit igång med kurser och hab m m. Hoppas verkligen vi får lite avlastning. Vi behöver det hela familjen. Har ingen aning hur dom bedömmer att vårt behov är, men jag kan väl känna lite att - säger man att vi behöver det, så finns det ett behov! 

• Songbird1
    Philippa skrev 2012-10-10 12:00:52 följande:
    Vi har stödfamilj en helg i månaden, sonen är 6 år med lätt autism. Det var inget svårt att få igenom det....
    Hur bedöms "lätt" autism? Har aldrig hört talas om det? Är barnet högfungerande? Kan vara nog så tufft ändå känner jag... Stödfamilj låter bra. Från vilken ålder är det lämpligt? Kanske blir senare för oss. Nu vill vi att han ska få vara i sin hemmiljö. :)
  • ILS
    Songbird1 skrev 2012-10-10 12:04:37 följande:
    Hej ILS!

Vår pojke på 3 år har en "vanlig" autism-diagnos, den som även kallas autism i barndomen. Han har ännu ingen diagnos på utv.störn och vi tror att han är normalbegåvad. Men det är ju väldigt tufft ändå! Fick diagnosen i våras så det är inte förrän nu i höst som allt dragit igång med kurser och hab m m. Hoppas verkligen vi får lite avlastning. Vi behöver det hela familjen. Har ingen aning hur dom bedömmer att vårt behov är, men jag kan väl känna lite att - säger man att vi behöver det, så finns det ett behov! 

Hejsan Singbird1
    Okey ja då förstår jag att ni har det tufft med andra ord men har dom börja utrda han något ännu eller håller dom på?? Ja det kommer att ta tid det tog det med min son ochså jag fick säkert vänta 3 3.5 år innan dom börja göra något jag fick bråka med allt å alla myndigheter så!!
    Men jag hoppas du är stark och årka bråka för det kommer du att fö göra! Men har ni flera barn i eran familj eller?? Men hoppas du får myckst stöd av vänner familj för det behöver du sen att du få komma ut träffa folk så du inte låser in dig själv.. Men kan vi inte börja skriva brev med varadnra eller?? Hälsningar Ingalill
  • ILS
    Philippa skrev 2012-10-10 12:00:52 följande:

Ja men jag hadde varanna veckan till min son men nu har dom sakt upps sig vill inte ha min son mera så då tog jag LSS å få 6 dygn i månadne det är lite när man är van varanna vecka!! Men har ni begärt själv en helg i månaden eller fanns det bara så??
    Ha det bra Ingalill
  • Philippa
    ILS skrev 2012-10-10 12:09:28 följande:

Ja men jag hadde varanna veckan till min son men nu har dom sakt upps sig vill inte ha min son mera så då tog jag LSS å få 6 dygn i månadne det är lite när man är van varanna vecka!! Men har ni begärt själv en helg i månaden eller fanns det bara så??
    Ha det bra Ingalill

Vi fick önska omfattning och vi önskade lör-sön en helg i månaden och det beviljades utan problem
  • Philippa
    Songbird1 skrev 2012-10-10 12:06:22 följande:
    Hur bedöms "lätt" autism? Har aldrig hört talas om det? Är barnet högfungerande? Kan vara nog så tufft ändå känner jag... Stödfamilj låter bra. Från vilken ålder är det lämpligt? Kanske blir senare för oss. Nu vill vi att han ska få vara i sin hemmiljö. :)

Vi fick vet att stödfamilj är lämplig från ca 5-6 års ålder... och vi fick det i fjol när sonen var 5 år. Lätt autisk kallar jag det för han är inte i sin egna lilla värld längre... han har "bara" problem med den sociala biten och hur man beteer sig i alla olika situationer.... han ska även utredas för ADHD eftersom han har en hyperaktivitet.....
  • Songbird1
    ILS skrev 2012-10-10 12:08:11 följande:

Hejsan Singbird1
    Okey ja då förstår jag att ni har det tufft med andra ord men har dom börja utrda han något ännu eller håller dom på?? Ja det kommer att ta tid det tog det med min son ochså jag fick säkert vänta 3 3.5 år innan dom börja göra något jag fick bråka med allt å alla myndigheter så!!
    Men jag hoppas du är stark och årka bråka för det kommer du att fö göra! Men har ni flera barn i eran familj eller?? Men hoppas du får myckst stöd av vänner familj för det behöver du sen att du få komma ut träffa folk så du inte låser in dig själv.. Men kan vi inte börja skriva brev med varadnra eller?? Hälsningar Ingalill
    Nej, han är färdigutredd. Autism fick han. Det gick rätt fort att utreda, bara ett halvår så vi hade tur. Vi har ett barn till. Vi har stöd bland familjen men det räcker inte... Det är för stort ansvar att lägga på sin familj... Men han är ju hos dom ibland förstås. Jag är ledsen men har inte tid att skriva brev eller mail... Men om du har facebook är mitt tips att du går med i en grupp som heter Hjärtefrågor NPF där man kan få stöd av andra som har eller har barn med funktionshinder. Ha det så bra :)
  • Songbird1
    Philippa skrev 2012-10-10 12:57:05 följande:

Vi fick vet att stödfamilj är lämplig från ca 5-6 års ålder... och vi fick det i fjol när sonen var 5 år. Lätt autisk kallar jag det för han är inte i sin egna lilla värld längre... han har "bara" problem med den sociala biten och hur man beteer sig i alla olika situationer.... han ska även utredas för ADHD eftersom han har en hyperaktivitet.....
    Ok! Stort tack för att du delar med dig :) 
  • ILS
    Songbird1 skrev 2012-10-10 13:04:12 följande:
    Nej, han är färdigutredd. Autism fick han. Det gick rätt fort att utreda, bara ett halvår så vi hade tur. Vi har ett barn till. Vi har stöd bland familjen men det räcker inte... Det är för stort ansvar att lägga på sin familj... Men han är ju hos dom ibland förstås. Jag är ledsen men har inte tid att skriva brev eller mail... Men om du har facebook är mitt tips att du går med i en grupp som heter Hjärtefrågor NPF där man kan få stöd av andra som har eller har barn med funktionshinder. Ha det så bra :)

Ja men ni har avlastnig till han  i dag eller vadd`å?? ja men det är bra att du har någon runt omkring i allfall. ja men hur ofta är han hos familjen sin då?? men hur mycket hjälp å så behöver han är han mycket vårdkråvande.. ja men jag är glad att jag kan skriva med dig här så!!
  • alima

Vi har en 5-åring med autism och utvecklingsförsening, hon är en helg i månaden på kortis. Ansökte i mars, fick det beviljat på en gång och inskolningen kom igång i maj, så det är ganska nytt ännu. Det är ett kortis som är inriktat på barn med autism eller med den problematiken. Max 4 barn och det är personal till varje.
    Från 4 - 5 år var det vanligaste att de tog emot barn, men de haft nåt barn som inte fyllt fyra ännu.

Vi valde kortis framför avlösare just för att det var inte säkert att vi skulle få samma, och då skulle vara väldigt bundet och bestämt vad vi skulle göra för få avlösare. Nu blir det "friare". Stödfamilj diskuterades inte.

• marienna

Har 5-årig dotter som utreds för autism / adhd och har diagnos lindrig utvecklingsstörning. Har beviljats avlösare 20 Tim månaden och stödfamilj 1 dygn / månaden. Ger oss andrum i vardagen och tid för syskonet.

• sommar 77

Vi håller på och söker. Har en dotter på 7 år med högf Autism. Har två barn till. Ska bli intressant och se vad man får. Men känns svårt att föreslå hur vi bäst vill ha stödet och när. Har ni tips? Dels behöver hon extra tid för läxinlärning osv och sen behöver vi andra andrum i familjen.

• Little Ms Chatterbox

Vi har nyss blivit beviljad 1 helg i månaden för sonen som är 10 och har ADHD och Atypisk Autism. 
    När vi sökte så la vi tyngdpunkt på att han behövde få vara i en "syskonfri"  miljö. Eftersom våra övriga barn är så mycket yngre än honom och så tätt i ålder, en 6-åring och två 5-åringar. Drar de hem kompisar och stökar runt så blir det som ett helt dagis. Det blir för mycket för honom men samtidigt måste ju de få vara som vilka småbarn som helst. 

Svar på tråden Avlastning genom LSS?