Anonym (vitt ark) skrev 2012-10-10 15:09:14 följande:
Det är ju inte estetiskt fult vare sig med tribals eller svanktatueringar. Det handlar ju om vilken "typ" av människor som började med dessa och vad de sänder för signaler.
Följaktligen blir ju en tribaltatuering automatiskt kopplad till gängkultur och då känns det lite töntigt på de flesta (som ju faktiskt inte är med i gäng) Utan mer- Titta på mig- ooh jag är så hård
Gällande svanktatueringarna eller tramp stamps som det ju också kallas är jag osäker på ursprunget, men var inte det också från början lite "hang arounds" till killar med tribals för att generalisera något fruktansvärt. Och den "typen" av tjej känns ju också ganska töntigt att efterapa eller sträva mot.
Idag är det ju inte på något sätt så att tribaltatueringar endast görs på gängmedlemmar och tramstamps på trashiga hangarounds, utan vanligt folk gör dessa också för att de är snygga utan att bry sig om vad de från början "symboliserade". men historien ligger dem i fatet, inte estetiken...
Hade ingen aning om historiken kring svanktatueringar, intressant. Dock var det ju bara kåkfarare och sjömän som hade tatueringar överhuvudtaget för bara 40 år sedan så saker och ting kan ju förändras..
När jag själv gjorde min första tatuering för 24 år sedan så fanns det, på fullaste allvar, folk i min omgivning som konstaterade att jag var dömd till ett liv på samhällets botten "då INGEN anställer någon som är tatuerad". Då var min tatuering ändå osynlig även om jag bara hade T-shirt. Idag är jag VD...