• längtan8402

Ni som tjänar olika hur delar ni på räkningar?? Sambos! Ej gifta.

Vi tjänar olika mkt, han får ut sextusende mer än mig i månaden cirka. Ändå betalar vi lika mkt var i hyra, jag tycker det känns orättvist på ett sätt....eftersom jag är hemma mer, så gör jag precis allt i hemmet. Det borde väll också vara värt något tycker man, hm,, hur ska man resonera här?? Är det några därute som gör så att den som tjänar bättre betalar mer av räkningarna??

• Svar på tråden Ni som tjänar olika hur delar ni på räkningar?? Sambos! Ej gifta.
  • Celes

Min sambo tjänar mer. Han betalar alla räkningar. Jag köper barnens kläder. Mat m.m betalar ibland han, ibland jag, ingen särskild fördelning utan det blir som det blir. 

• J01

Min sambo betalar alla våra räkningar varje månad. Jag betalar mat och saker till barnen, ex försäkring, kläder, blöjor. Han får ut 10.000 mer än mig i månaden.

• MedLitenAlien

Har ni inte gemensam ekonomi?
    Jag tycker att: Om man har gemensam ekonomi så spelar det ingen roll alls hur mycket av *dina* pengar som går till det ena eller det andra, då man slår samman all inkomst varje månad och det som blir över får ni sprätta bäst ni vill tillsammans Oavsett om han tjänar mer.

ang hyran om ni INTE har gemensam ekonomi.
    Där tycker jag i vilket fall att man delar på hälften, sedan skall du ju inte stå för hans kostnader osv osv.
    Bor du med han och har adressen med han så är de inte mer än rätt att betala halva var, oavsett om du bara går hemma och städar osv.
    Han är ju ute och jobbar hela dagarna och gör så de finns *mat på bordet* så att säga.
    Ditt *jobb* är hemma. om du inte har en arbetsplats.

Så ser jag det iaf, även min kille och vi fungerar hur bra som helst.
    Bör tilläggas att jag betalar mina räkningar själv, är hemma och fixar hushållssysslorna medans han sliter och håller på.

• Frontline

När vi var sambos så gick alla pengar in på ett och samma konton, vi har varsitt bankkort kopplat till det kontot så med andra ord betalas allt gemensamt.
    Jag tjänade kanske runt 10000:- om inte mer en frugan i månaden men vad gjorde det vi delade på allt ändå...
    Nu är vi gifta men gör på samma sätt nu med...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • ChaosMum

Vi tömmer ett konto i taget. Dock dras hyra och el och försäkringar från mitt konto.

• längtan8402

Nej jag går inte hemma hela dagarna jag jobbar 80 procent och han 100 . Jag får ut 6000 mindre varje månad än vad han får.. Därför har jag fått för mig att jag tycker det vore mer rättvist att han kan betala lite mer än mig på hyran varje månad... Jag betalar det mesta av maten eftersom jag e den som oftast är hemma och det blirså att jag påtänker är det behövs handlas och då gör jag det. Tycker aldrig mina pengar räcker.

• längtan8402

Vi ska snart ha barn med om tre månader. Då kmmer jag få ut lite är jag e hemma med barnet,då ska han betala hela hyran...och jag får stå för den mesta maten inköp

• MedLitenAlien
    längtan8402 skrev 2012-10-10 15:27:34 följande:
    Nej jag går inte hemma hela dagarna jag jobbar 80 procent och han 100 . Jag får ut 6000 mindre varje månad än vad han får.. Därför har jag fått för mig att jag tycker det vore mer rättvist att han kan betala lite mer än mig på hyran varje månad... Jag betalar det mesta av maten eftersom jag e den som oftast är hemma och det blirså att jag påtänker är det behövs handlas och då gör jag det. Tycker aldrig mina pengar räcker.
    Av någon annledning får jag känslan av ditt inlägg att du gärna hade haft dina pengar för dig själv och inte riktigt vill vara med och dela. Inget illa menat alls.
    Får du pengar av honom om ditt konto skulle bli tomt? eller sparar han dom för sig själv?
    Tänkte på, om du kan ex fråga honom om en slant eller liknande om du skulle vilja dra till stan eller så och shoppa lite. Eller är det tvärstopp när ditt konto är tomt?
  • Isabell012

Båda våra löner går in på ett gemensamt konto, här betalas räkningar, mat ( maten betalas alltid med samma kort), klädinköp till barn samt hemmet och gemensamt sparande. Därefter tar vi ut vars en summa som vi själva fogar över! Perfekt system tycker jag!

Har ni barn? 

• Norrbrud

Vi delar på hyra el vatten och när vi handlar delar vi på maten.
    sen har vi våra försäkringar som vi betalar själva.

• Isabell012
    längtan8402 skrev 2012-10-10 15:29:02 följande:
    Vi ska snart ha barn med om tre månader. Då kmmer jag få ut lite är jag e hemma med barnet,då ska han betala hela hyran...och jag får stå för den mesta maten inköp
    Oj, missade att ni ska ha barn. Varför delar ni inte bara rakt av? Det hade jag nog krävt, speciellt om ni bildar familj!
  • MiaIa 90

Sambon betalar alla räkningar och hyra och sedan betalar han mat och allt runt om tills hans pengar är slut sedan så börjar vi ta av mina pengar som jag har kvar tills han får lön igen.
    Dock sparar jag nästan allt av mina pengar.
    Sambon får 11tusen i lön och jag får i från Fk ca 6500kr. 

• Lillis80

Vi har helt gemensam ekonomi. Ibland tar jag alla räkningar från mitt konto, annars tar han dem från sitt. Spelar ingen roll alls :) Alla pengar är "våra" pengar :)

• Kjell2

Om ni är så nära varandra att ni kan skaffa barn borde ni vara tillräckligt nära varandra för att på ett vuxet sätt snacka igenom familjens ekonomi.

Ni bör verkligen fundera på hur ni ska hantera er ekonomi där dels din inkomst sjunker pga barnledighet då du tar han om ert gemensamma barn och del de ökade kostnaderna pga barnet.

Finns många sätt att lösa detta, alla har sina för och nackdelar.
    Helt gemensam ekonomi, alla pengar in och ut från ett konto
    Betala gemensamma kostnader i förhållade till inkomst
    Ansvarsområden, en står för barn, mat och bil. Den andra för bostad och semster
    mm

• niotillfem

Vi är gifta men har fortsatt göra på samma sätt som när vi "bara" var sambo.

Vi har gjort en kalkyl över våra fasta utgifter och räknat ut ungefär hur mycket vi lägger på hyra, el, tv, bredband, försäkringar, mat, hygienartiklar, gemensamma måltider ute o.s.v. per månad. Den totala summan har vi delat procentuellt efter vår inkomst. Eftersom han tjänar mer står han för större andel. Varje månad förs den bestämda summan över från våra respektive lönekonton till ett gemensamt utgiftskonto. Därifrån betalas alla räkningar, plus att vi har varsitt Visa-kort kopplat till det för inköp.

Utöver detta har vi ett gemensamt sparkonto dit vi också har stående överföringar varje månad, plus att vi har varsitt eget sparkonto. Han har dessutom lite aktier och fonder som han placerat pengar i. Vi sparar till en kontantinsats för att köpa hus på några års sikt. 

De pengar som är kvar på var och ens lönekonto när dessa överföringar är gjorda är det fritt fram att sätta sprätt på. I mitt fall går de bland annat till kläder, smink, frissabesök, fika, presenter, tidningar och sånt. Och vad han gör med sina pengar skiter jag i. När det är dags för större inköp som resor, möbler m.m. pratar vi ihop oss och brukar dela kostnaden rakt av om det är något som vi båda har lika mycket nytta/glädje av.

För oss fungerar det här alldeles strålande. Nu när vi snart ska ha barn får vi räkna om hela kalkylen igen efter hur mycket vi får ut under föräldraledigheten. Men vi slipper allt tjafs om vem som ska betala vad och har samtidigt våra egna pengar att röra oss med. Det tog lite tid att göra upp kalkylen, men det var det värt!

• amiofo

Just nu betalat sambon hyra+div räkningar. Jag tar förskoleavgift och det mesta i klädväg, mat tar han mesta jag ibland

• S och T Kärleksbarn

Jag och min sambo har liknande bekymmer. Just nu har vi helt delad ekonomi trots att han tjänar några tusen mer än mig. Anledningen är helt enkelt för att vi inte har kommit på ett bra sätt att skapa en gemensam ekonomi. 

Jag är van att alltid lägga upp min egen ekonomi, ser det liksom som en utmaning varje månad! ;) Att få det att gå ihop så bra som möjligt och förhoppningsvis kunna spara en del. Min sambo har inte lika bra hand om sina pengar. Han har liksom ingen koll vart dom tar vägen, enl mig! ;)

Iallafall. Jag är gravid och i vår är vår bebis beräknad att komma. Så just nu försöker vi komma på en bra lösning hur vi ska lägga upp en gemensam ekonomi. Alla våra boende kostnader dvs hyra, bolån, hemförsäkring, parkering, billån, bilförsäkring och pengar till matkonto dras från mitt konto. Sedan har han endel egna räkningar som dras från hans konto. 

Usch, jag blir alldeles matt av att tänka på detta! Någon som har förslag på hur vi ska lägga upp vår gemensamma ekonomi? Det kommer ju bli extra viktigt när jag är mammaledig, men vi vill börja redan nu! 

• IngenVet

Han betalar alla räkningar från sitt konto, förutom dom som dras med autogiro från mitt, vilket är typ min mobilräkning och fackavgift.
    Pengarna som blir över har vi tillsammans och ingen räknar några kronor på vems pengar som är vems.
    Vi har även ett gemensamt sparkonto.

Min sambo  får ut ungefär 6-8000kr mer än mig/månad.

• mp90

Vi delar på allt men jag kör provisionsjobb så vissa månader får jag ut 15 och vissa 35! Jätte olika!

Men min åsikt är att om någon tjänar mer ska den få göra vad den vill med de pengarna som är över! Oftast är det ju gemensamma grejer ändå :)

Svar på tråden Ni som tjänar olika hur delar ni på räkningar?? Sambos! Ej gifta.