• Anonym (förvirrad)

Vad gör en personalvetare!?!?

Jag är nu nästan klar med min utbildning och får en "psykologiexamen med personalinrikting", med andra ord är jag personalvetare. Jag har dock insett att jag inte har en susning om vad jag sen ska jobba med, tanken var att jag skulle komma på det under de här tre åren men har nu insett att jag inte har koll alls på vad jag utbildat mig till!! *skäms*  Har suttit länge och kollat jobb på arbetsförmedlingens sida men blir inte klok på vad jag kan och inte kan söka...

Någon där ute som kan berätta för mig vad min utbildning egentligen innebär i praktiken? Ge gärna förslag på typiska jobb jag skulle kunna söka. Att fråga i skolan kan jag ju alltid göra men känns så otroligt pinsamt att inte veta vad jag utbildat mig till...

• Svar på tråden Vad gör en personalvetare!?!?
  • SvenGlen

Jadu, det undrar jag också. Det jobbar ett gäng på personalkontoret hos oss och dom fika ta mig fan hela dagarna.

Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Adonis

Jag tänker att du kan jobba med all form av personalrelaterade frågor. Att olika fackliga avtal följs samt arbetsrättsliga frågor men även mer "mjuka" frågor som personalhantering. På ett större företags personalavdelning blir det med all säkerhet mycket kontakt och samtal med anställda som mår dåligt, ska sägas upp osv. Men även delaktighet vid rekryteringar. Anställningsavtal och villkor. Personalvård, ergonomi, hantering och analys av personalenkäter, löner och arbetstider osv är andra områden.

• Anonym (förvirrad)
    SvenGlen skrev 2012-10-10 16:48:33 följande:
    Jadu, det undrar jag också. Det jobbar ett gäng på personalkontoret hos oss och dom fika ta mig fan hela dagarna.

fika kan jag ju alltid. =)
  • Anonym (C)

Jag är inne på tredje året på personalvetarprogrammet just nu.

Kan dela med mig lite av vad jag skulle vilja jobba med i framtiden :)

Jag är intresserad av konflikthantering och skulle därför gärna vilja arbeta som konsult med att hjälpa till i företag som har problem med konflikter som de inte kan lösa själv.

Sen är utbildningen bred. Här är lite yrken jag känner utbildade personalvetare som arbetar med:

På bemanningsföretag

Arbetsförmedlare

Konsulter inom organisationsförändring samt konflikthantering

På personalavdelning med arbetsuppgifter som t ex rör arbetsrätt. Här är det att ge stöd åt chefer som behöver hjälp med dessa samt sitta med i förhandlingar med facket. Ordnar med löner och liknande uppgifter.

• Anonym (C)

Sen finns det ju flera utbildade som arbetar på HR-avdelningen i organisationer också. Deras arbete är att stödja cheferna i deras arbete genom att till exempel ha medarbetarsamtal, utifrån medarbetarsamtal bedöma om ågon medarbetare kanske skulle behöva åka på kompetensutveckling eller läsa någon kurs, i deras uppgift kan det också ligga att tillsammans med medarbetaren sätta upp mål som han eller hon ska uppnå och utifrån resultat (här är chef också inblandad) föra diskussioner om eventuell löneökning och liknande.

Hoppas du fått lite svar i alla fall :)

• Harmagedon

Men hur är det ens möjligt att ta sig genom flera års högskolestudier utan att ha en tanke på vad examen ska leda till för jobb?

• Madbe
    Harmagedon skrev 2012-10-10 18:05:38 följande:
    Men hur är det ens möjligt att ta sig genom flera års högskolestudier utan att ha en tanke på vad examen ska leda till för jobb?
    Exakt min tanke också.. Dessutom studera till personalvetare och ändå inte ha koll?

Vad hade du för tanke när du började studera? Själv så arbetar jag inom bemanning och rekryteringsbranschen. Jag trivs bra, men det kanske inte är en bransch som alla trivs i då det är hög arbetsbelastning med ett högt tempo.. 
  • Anonym (förvirrad)
    Harmagedon skrev 2012-10-10 18:05:38 följande:

Jag har bra koll på vad jag kan och har lärt mig dessa tre år och känner att jag har väldigt mycket kunskap att dela med mig av. Problemet ligger snarare i att jag inte har någon aning om vilka typer av arbetet som faktiskt finns ute på arbetsmarknaden och vilka benämningar som finns. Jag vet snarare vilka typer av arbetsuppgifter jag skulle vara bra på och klara av. Utbildningen är nämligen otroligt bred. Studerar man till exempelvis läkare, socionom eller lärare är det mer tydligt vilka yrken man kan söka sig till.   
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (C) skrev 2012-10-10 17:58:18 följande:
    Jag är intresserad av konflikthantering och skulle därför gärna vilja arbeta som konsult med att hjälpa till i företag som har problem med konflikter som de inte kan lösa själv.

Sen är utbildningen bred. Här är lite yrken jag känner utbildade personalvetare som arbetar med:
    På bemanningsföretag
    Arbetsförmedlare
    Konsulter inom organisationsförändring samt konflikthantering

På personalavdelning med arbetsuppgifter som t ex rör arbetsrätt. Här är det att ge stöd åt chefer som behöver hjälp med dessa samt sitta med i förhandlingar med facket. Ordnar med löner och liknande uppgifter.
    Tack!! Även jag är väldigt intresserad av att i framtiden arbeta med konfliktlösning i någon form är har även et stort intresse för arbetsmiljöfrågor generellt. I framtiden hoppas jag på att arbeta som konsult och hålla utbildningar och olika arbetsmiljörelaterade projekt på företag men känner att jag först behöver få mer erfarenhet.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (C) skrev 2012-10-10 18:01:53 följande:
    Sen finns det ju flera utbildade som arbetar på HR-avdelningen i organisationer också. Deras arbete är att stödja cheferna i deras arbete genom att till exempel ha medarbetarsamtal, utifrån medarbetarsamtal bedöma om ågon medarbetare kanske skulle behöva åka på kompetensutveckling eller läsa någon kurs, i deras uppgift kan det också ligga att tillsammans med medarbetaren sätta upp mål som han eller hon ska uppnå och utifrån resultat (här är chef också inblandad) föra diskussioner om eventuell löneökning och liknande.

Hoppas du fått lite svar i alla fall :)

Tack!!
    Tror nog det skulle passa mig att arbeta på en HR-avdelning, känns som en bra start. =)
  • Harmagedon

Menade det inte som kritik. Menade att jag skulle ha haft svårt att motivera mig till att kämpa med utbildningen om jag inte kunnat visualisera vad jag ska med den till.

Svar på tråden Vad gör en personalvetare!?!?