• lissam

Lex Maria, Lex Sarah - skillnaden!

Hej!

Jag håller på med ett skolarbete och skulle behöva hjälp av kunniga inom området.

Det jag behöver veta är skillnaden mellan Lex Maria och Lex Sarah. Har läst, men blandar ihop och har lite svårt att förstå det. Så, vad är skillnaden mellan dessa två lagar?    

Tacksam för hjälp! 

• Svar på tråden Lex Maria, Lex Sarah - skillnaden!
  • AnnaS83

Lex Maria gäller väl sjukvården och Lex Sarah gäller socialtjänsten och LSS?

• elinaehn
    AnnaS83 skrev 2012-10-10 19:26:37 följande:
    Lex Maria gäller väl sjukvården och Lex Sarah gäller socialtjänsten och LSS?
    ja så är det väl? googla lagarna, vad mer konkret är din fråga? det handlar ju om att man anmäls eller själv anmäler då fel begåtts eller varit nära att begås.
  • lissam

Frågan såg ut exakt så, "Vad är skillnaden mellan Lex Maria och Lex Sarah?"

Tack för svar! 

• elinaehn

Ah men då har du svaret. Eller ska man skriva mycket mer? Vilken nivå läser du på?

• lissam

Det är gymnasienivå, vet inte riktigt vad för svar läraren är ute efter, men tycker det borde räcka om man ger exempel också.

Tack så mycket för svaren! 

• Dominant
    lissam skrev 2012-10-11 08:24:06 följande:
    Frågan såg ut exakt så, "Vad är skillnaden mellan Lex Maria och Lex Sarah?"

Tack för svar! 
    Lex Sarah gäller inom socialtjänsten, vid Statens institutionsstyrelse och i verksamheter enligt lagstiftningen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Lex Maria gäller för verksamheter som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen.
  • JA77

Det är ju sjukvården som anmäler sig själva. En privatperson kan inte anmäla tex sin läkare till lex Maria.

• nihadaahmetovic

Hej! Jag har fastnat på en fråga som är, vilka verksamheter styrs av SoL, HSL och LSS i Trollhättans kommun?. Jag är tacksam i förväg om någon svarar på min fråga. Vänlig hälsning

• Litet My

Varför ringer du inte kommunen själv? Visst kan man kolla på forum men poängen är ju att man själv ska hitta sin information, dessutom på en ganska enkel fråga. Om inte annat så kolla kommunens hemsida.

Svar på tråden Lex Maria, Lex Sarah - skillnaden!