• Anonym (Vad ska jag göra)

Vill säga upp mig

Har sedan i våras funderat på hur jag vill göra med mitt liv. Cancern kom in i vårt liv, och jag börja inse livet är kort.

Insåg att nej jag vill inte arbeta som förskollärare under det premisser som finns idag och jag ser inte att det kommer ändras och göra det bättre utan snarare tvärtom.

Är så sugen på bara gå och säga upp mig, men då kommer man såklart till den ekonomiska biten. Jag lever ensam och skulle inte klara mig utan en inkomst, för inte får man några pengar av a-kassan när man själv säger upp sig?

Den stora frågan är vad skall jag göra istället?

Jag är vid den punkten att det snart är ohållbart och gå till jobbet utan att jag skall förstöra mitt liv för resten av framtiden.

Vad skall jag göra?

• Svar på tråden Vill säga upp mig
  • AnnaGreta 378

Hoppas att du kommer på något.
    Jag har inga kloka råd att ge dej just nu.
    Jag är i exakt samma situation. Känner att min arbetssituation är ohållbar.

AnnaGreta 378 skrev 2012-10-10 22:30:48 följande:
    Hoppas att du kommer på något.
    Jag har inga kloka råd att ge dej just nu.
    Jag är i exakt samma situation. Känner att min arbetssituation är ohållbar.
    Jag hoppas det löser sig för oss båda!
  • Rakad Apa

Plugga till något du brinner för och ta CSN-lån?

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym

Spara pengar under en period så att du klarar dig över de 45 avstängningsdagarna vid egen uppsägning?

• Anonym

Jag är i samma funderingar jag, bortsett från att jag inte har cancer....
    Jag vantrivs så otroligt mycket och känner att "herregud" ska jag gå hela mitt liv och vantrivas?? Vad är det för liv?
    Samtidigt så behöver jag inkomsten som jobbet ger....
    Jag står på kanten till att säga upp mig varje dag, går till jobbet med känslan att behöva "stå ut".
    Jobbar med människor så det är kräver min närvaro och energi till fullo...

Alternativa lösningar:

Studier
    Tjänstledigt
    Sjukskrivning 
    Omplacering
    Söka jobb med ljus och lykta

Man får ungefär 3 straffmånader, då man blir utan ersättning från a-kassan om man säger upp sig själv. Surt men det är verkligheten. Det innebär att man behöver ungefär 3 månadsinkomster för att klara en egen uppsägning....

Hur det än är så jobbar vi där vi jobbar just nu och just NU är det viktigt att vi ser till att må så bra som möjligt trots vår situation. Kan du prata med din chef om hur du mår? Har du möjlighet att gå och prata med någon genom arbetet?

Jag tycker inte man ska behöva acceptera att man mår dåligt och vantrivs, vägen till en förändring kanske dock inte sker över en vecka.

Styrkekramar till dig 

Rakad Apa skrev 2012-10-10 22:52:56 följande:
    Plugga till något du brinner för och ta CSN-lån?
    Har pluggat 3,5år redan till förskollärare och läst vidare 1,5år, till så CSN -skulder har jag så det räcker och blir över, så läsa vidare är inte aktuellt, är inte sugen på plugga igen :(
    Anonym skrev 2012-10-10 22:54:59 följande:
    Spara pengar under en period så att du klarar dig över de 45 avstängningsdagarna vid egen uppsägning?
    Ja det skulle man i och för sig göra,  trodde inte man fick pengar från a-kassan när man sa upp sig själv...
    Anonym skrev 2012-10-10 23:02:48 följande:
    Jag är i samma funderingar jag, bortsett från att jag inte har cancer....
    Jag vantrivs så otroligt mycket och känner att "herregud" ska jag gå hela mitt liv och vantrivas?? Vad är det för liv?
    Samtidigt så behöver jag inkomsten som jobbet ger....
    Jag står på kanten till att säga upp mig varje dag, går till jobbet med känslan att behöva "stå ut".
    Jobbar med människor så det är kräver min närvaro och energi till fullo...

Alternativa lösningar:

Studier
    Tjänstledigt
    Sjukskrivning 
    Omplacering
    Söka jobb med ljus och lykta

Man får ungefär 3 straffmånader, då man blir utan ersättning från a-kassan om man säger upp sig själv. Surt men det är verkligheten. Det innebär att man behöver ungefär 3 månadsinkomster för att klara en egen uppsägning....

Hur det än är så jobbar vi där vi jobbar just nu och just NU är det viktigt att vi ser till att må så bra som möjligt trots vår situation. Kan du prata med din chef om hur du mår? Har du möjlighet att gå och prata med någon genom arbetet?

Jag tycker inte man ska behöva acceptera att man mår dåligt och vantrivs, vägen till en förändring kanske dock inte sker över en vecka.

Styrkekramar till dig 
    Det var min mor som fick cancer, inte jag, var nog lite otydlig i startinlägget. Men det fick mig iaf och fundera till
    Och ha känslan att gå till jobbet och stå ut är passerad sedan länge.  Att jag sedan har en kollega som gör livet surt är  ännu värre.

Det är så jag med känner, små barn som jag jobbar med, kräver min  närvaro till fullo, och där är jag inte idag. jag gör ett dåligt jobb och mår dåligt över att jag är medveten om att jag gör ett dåligt jobb.

3månadslöner, ja då kommer jag aldrig kunna säga upp mig.... :/  Då lär jag gå in i väggen innan dess.

Jag hoppas det löser sig för oss båda. kram
  • Anonym
    Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2012-10-10 23:03:38 följande:
    Ja det skulle man i och för sig göra,  trodde inte man fick pengar från a-kassan när man sa upp sig själv...
    jodå, du får pengar. Men de har 45 arbetsdagars karens först.
    Så kan man spara vad man behöver under de 3 månaderna, alternativ ta ett lån för att slippa vänta ut tiden, ja då tar det ju inte så lång tid innan du kan säga upp dig..
  • Rockelina

Vill bara komma in här som kloka mamman och varna för fas 3.

Ditt jobb kanske är bättre än att tvingas jobba gratis för mindre än du har nu och plocka skräp på gatorna...tänk på hur du vill ha det om 10 år. Det är jobbigt och vi kan alla känna oss trötta ibland. Men det är svårt att få arbete idag och vill du göra något annat så snälla försök då hitta det medan du har jobb.

Fly inte problematiken och tänk att det ska fixa sig sen - det gör det bara jobbigare.    

Svar på tråden Vill säga upp mig