• Anonym (s)

Graviditetspenning

Hejsan,

Jag är gravid och beräknat förlossningsdatum är den 26 februari. Nu ska jag ansöka om graviditetspenning och undrar vilka datum jag då söker mellan. 
    Är det from den 26 december? 

Är det min arbetsgivare jag kontaktar angående uträkning av SGIn? Några speciella papper som isåfall ska in på det? Alltså blanketter som ni har på er hemsida?

Jag jobbar 60% och undrar om jag då ansöker om "HEL graviditetspenning" eller ansöker jag om 60% ? 

Tacksam för svar.  

• Svar på tråden Graviditetspenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Det beror på varför du får graviditetspenning. Om du får graviditetspenning på grund av ett fysiskt påfrestande arbete så kan du få ersättning i högst 50 dagar, tidigast från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning. Men om du har blivit förbjuden att fortsätta ditt arbete på grund av risker i arbetsmiljön får du graviditetspenning för varje dag som förbudet gäller.

Graviditetspenning betalas dock ut längst till och med den elfte dagen före beräknad förlossning. De sista 10 dagarna före beräknad förlossning kan du i stället ta ut föräldrapenning.

Du skall skicka in moderskapsintyget som du får ifrån MVC.  Det fungerar då som en anmälan om att du så småningom vill ha föräldrapenning och Försäkringskassan skickar hem ett startbrev till dig. I brevet följer det med en inkomstblankett som du fyller i och skickar tillbaks till oss. Du kan ta hjälp av din arbetsgivare med inkomstuppgiften.

Ifall du har tänkt avstå hela dagen från ditt arbete ansöker du om Hel omfattning.

Hälsningar

Ellen, handläggare 

• Anonym (s)

Ok tack för ditt svar. Jag ska ansöka om graviditetspenning för tungt arbete. Kan du ge mig det datum som jag då ska söka från. jag förstår inte hur jag ska räkna. Är det då blankett 7205 samt 7206 + den inkomstblankett jag får hemskickad som krävs för att söka eller är det ytterligare papper? Har det betydelse om jag skickar in allting i samlat kuvert eller först skickar moderskapsintyg, 7206,7205 och en vecka senare inkomstblanketten . vh

• Försäkringskassan

Hej, 

Du kan då söka om graviditetspenning 60 dagar innan beräknad förlossning, det vill säga från och med den 28 december.

Det är de blanketter du nämner i ditt inlägg som du behöver skicka in. Det spelar ingen roll om du skickar det i samma eller separat kuvert. 

Hälsningar
    Olle, handläggare 

• Anonym (s)

Kan jag under tiden jag är hemma med graviditetspenning bli beordrad att jobba ändå? Är det ok att jobba låt säga 10%/månad samtidigt jag har graviditetspenning för att jag ändå inte jobbar heltid? Om jag skulle få beviljad graviditetspenning från den 28 december, men sen känner att jag orkar jobba lite till, hur gör jag då? NÄR måste jag meddela FK detta? Tack för all hjälp.

• Försäkringskassan

Hej igen!

Beordrad att jobba kan du nog inte bli eftersom du har en form av tjänstledighet och har blivit beviljad ersättning på grund av att du inte orkar och kan utföra ditt arbete.

Om du blir beviljad hel graviditetspenning men väljer att arbeta i någon omfattning så måste du meddela oss detta så snart som möjligt alternativt vänta med att skicka in din försäkran om graviditetspenning ( denna blankett får man först när man har blivit beviljad graviditetspenning och på den får man svara på frågor om bland annat utfört arbete under tiden man ansöker om ersättning)

Hälsningar
    Anastasia, handläggare

• Anonym (s)

Förhoppningsvis är detta sista frågan...... Kan jag på försäkringskassans hemsida hitta och skriva ut inkomstblanketten själv? Har nämligen försökt hitta den men ser inte. Tycker jag har väntat en vecka nu på att få hem brev från er...

• Försäkringskassan

Hej,

Den inkomstblankett som finns att ladda ner är den blankett man skickar in när man har ett pågående ärende och får ändrad inkomst.
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d47e65ee-71d1-4a36-9e4d-0ef5f8dc205a/5157.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=d47e65ee-71d1-4a36-9e4d-0ef5f8dc205a&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0 

De blanketter som skickas till arbetsgivare kan du få om du ringer vårt kundcenter på 0771-524 524

Hälsningar
    Theo, Handläggare 

• Anonym (s)

Ja alltså jag menar den som jag behöver fylla i för att söka graviditetspenning. Kommer ni skicka hem en sån? Eller måste jag ringa erat kundcenter?

• Anonym (s)

Men tidigare i denna tråd så har jag fått svar att det är blankett 7205+7206 + en inkomstblankett. Så vart är inkomstblanketten?! Jag har inga problem att hitta varken 7205 eller 7206.

• Försäkringskassan

Hej, 

Inkomstblanketten kan man inte skriva ut via vår hemsida. När du har skickat in ansökan om ersättning och fyllt i uppgifter om inkomst och arbetsgivare kommer det att skickas ut en inkomstblankett till din arbetsgivare eller till dig.  

Hälsningar
    Ella, handläggare  

Svar på tråden Graviditetspenning