• fallen star

Någon som har testat kronjäst surdeg?

Jag har testat kronjäst rågsurdeg enligt receptet på burken. Men det blev ju inte alls enligt förväntan. Jag trodde att det skulle bli ett lite luftigt bröd med en lite hård, seg skorpa som det brukar vara på surdegslimpor. Men det blev bara ett mjukt vanligt bröd. Lite tråkigt. Dock höll det sig saftigt i flera dagar. Så ett stort + för det. 

Hur har era bröd blivit? Har ni testat med några andra mjölsorter? 

• Svar på tråden Någon som har testat kronjäst surdeg?
  • sallan

Jag har använt det flera gånger!! Mitt blir jätteluftigt och har alltid hård skorpa.
    Smakar supergott!
    Använder du bakmaskin, typ Kitchen Aid?

• fallen star

Nej inte en bakmaskin som gör allt, som gräddar brödet. Men som arbetar brödet. Jag hade till och med äggklocka och timade allt så det skulle bli rätt. Min ugn gick inte till 260 grader som man skulle ha, bara 250, sen skulle man sänka, kan det ha sådan inverkan? Eller har jag bearbetat degen för lite?

• sallan

Nä jag har oxå en sån som bara knådar degen. Jag brukar låta den knåda lite längre än 10 min. Efter 10 min brukar jag ha i salt och en extra dl mjöl, o sen knåda ytterligare nån minut.
    Min ugn går oxå bara till 250 grader men jag sätter på den långt innan brödet ska in så den verkligen blir supervarm. Den sänker jag till 220 som det står att man ska. Det enda jag gör annorlunda är min extra dl mjöl och att jag arbetar den lite längre i maskin. Gjorde en sats igår som blev jätteluftigt och gott! :)

• fallen star

Jag undrar om min bakmaskin inte är bra

Jag har en (dyr och stor förvisso) där skålen snurrar runt men där degblandaren står stilla. Värdelöst. Eller gör jag fel?? Ni som har samma? Så jag använder degrullen och degskrapan som sitter på sidan. Men det kanske inte bearbetar degen lika bra. Kollar du det på något sätt om degen är tillräckligt arbetad?

• sallan

En sån maskin vet jag inget om faktiskt.
    Det enda jag kollar är att degen ser jäst ut. Förutom kitchen aid så rör jag knappt degen. Poängen tror jag är att knåda in så mycket luft som möjligt i degen och låta den vara kvar. Enda gången jag rör degen är när jag lägger upp den på plåten.

Svar på tråden Någon som har testat kronjäst surdeg?