• Anonym

Kan man vara hemmafru ett par år utan att förlora alltför mycket i pension???

Hej!

Just nu studerar jag, men har tredje barnet på väg och denna gången skulle jag kunna tänka mig att vara hemma ett par år eftersom det ekonomiska läget ser helt annorlunda ut nu än det gjort när jag fick de andra barnen.

Men går det att vara hemma ett par år utan att förlora alltför mycket i pension? Vi klarar oss bra enbart på min mans lön, men hur ska jag spara för att vara smart? Pensionssparar just nu bara 200 kr i månaden, men det kan jag öka betydligt men frågan är hyr mycket?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kan man vara hemmafru ett par år utan att förlora alltför mycket i pension???
  • Pension

Hej!

Det stämmer att föräldern med lägst pensionsunderlag automatiskt får pensionsrätt för barnår de första fyra åren i barnets liv, max för ett barn i taget. Om man vill föra över barnårsrätterna till den andra föräldern anmäls det till oss.

Att spara extra på sidan om kan vara bra. Om du har lån kan det dock vara läge att försöka amortera av så mycket som möjligt på dessa också först för att spara kostnader inför framtiden och pensionen.

På vår hemsida, http://pensionsmyndigheten.se/GorEnPensionsprognos.html, kan du själv gå in och göra en prognos och där lägga in olika inkomster för att se vad skillnaden blir.

Hälsningar Kajsa, kundservice Pensionsmyndigheten

• Kastrullresan

Jag gjorde så när jag fått mitt fjärde barn. Jag var då hemma tills han var nästan fem år gammal. Visst förlorade jag lite pengar på det men sett till det stora hela så var det värt varje krona.

Jag har sedan jag kommit tillbaka till arbetslivet haft en mycket god löneutveckling vilket mer än väl har kompenserat för den förlust jag gjorde under de åren.Jag har också jobbat heltid hela tiden.

Jag tror att du behöver fundera lite över helheten och tiden efter att du varit hemma också.  Kan du tänka dig att satsa på jobbet när du väl börjar arbeta igen? Hur ser en förväntad löneutveckling ut? Har du någon utbildning som inte blir helt inaktuell när du är hemma?

Sådana frågor är också viktiga att fundera över för är det så att du räknar med att behöva utbilda dig, arbeta deltid inom låglöneyrken resten av tiden är det nog mer tveksamt hur du ska göra.   

Svar på tråden Kan man vara hemmafru ett par år utan att förlora alltför mycket i pension???