Erfarenheter av orolig bebis
Hej!
Jag vill gärna ha andras erfarenheter, tips och råd om hur ni haft det med era bebisar. Min tjej är nu sju veckor gammal och är oftast ganska tillfreds med tillvaron. De senaste två veckorna har hon dock börjat få problem att komma till ro på kvällen. Flera kvällar har gått till att med olika medel försöka få henne lugn och avlsappnad, vilket tar flera timmar och vi somnar inte förrän sent på natten. Tidigare var hon lugn vid sänggående, jag ammade henne tills hon verkade nöjd, vilket i och för sig kunde ta ganska lång tid och vid enstaka tillfällen avslutade jag med lite ersättning. Efter detta lade jag henne mot mitt bröst för rapning och buff i rumpan tills hon somnade. Hon sov sedan antingen i sitt babynest, bredvid mig i sängen eller på mitt bröst, med uppvakning med jämna 1-3 timmars mellanrum. Men de senaste veckorna är hon väldigt orolig i sin lilla kropp när det är dags för buff i rumpan. Hon "klättrar" med benen och hon vänder huvudet fram och tillbaka och gnäller. Vissa kvällar är det även skrik ,men inte alltid. Hon har helt klart inte ro i kroppen och det blir alltid bättre när jag till slut ställer mig upp och guppar eller går fram och tillbaka med henne i famnen. Ändå tar det flera timmar innan hon till slut somnar. Och när hon somnat kan hon inte längre sova i sitt babynest, hon vaknar antingen direkt eller efter bara några minuter när jag lagt ner henne. Känns detta igen hos någon mer? Kan någon lugna mig med att det är en fas som går över snart? I samråd med BVC började vi idag med minifom-droppar, för att se om det kan vara gaser i magen som spökar, även om symtomen inte är direkt självklara. Andra som fått bukt med orolig bebis men utan utmärkande kolikskrikande med hjälp av minifom?
Det bör kanske tilläggas att hon aldrig somnat på något annat sätt än i famnen hos mig eller hennes pappa. På dagtid sitter hon mesta tiden i bärsjal eller sele, då vi lärt oss att det är närhet hon allra helst vill ha här i livet. Sova i barnvagnen under promenad är inte jättepopulärt, hon kan somna efter lite skrik men sover inte mer än 20-30 minuter. I bilstolen kan det gå lite bättre. I övrigt har hon aldrig somnat själv. Min inställning är att visar hon att hon vill ha närhet så får hon det, jag tror någonstans att man inte kan skämma bort en så liten bebis med för mycket närhet och kärlek. Men nu börjar tankar om hur övergången till att sova själv i framtiden ska gå till? Nu när jag själv börjar bli påverkad av sömnbristen med nedstämdhet vissa dagar och lätt till tårarna känns det viktigt att få möjlighet till lite mer vila. Sova på dagen när hon sover är ju inte enkelt, eftersom hon vaknar så fort man spänner upp bärselen för att lägga ner henne, efter promenaden är hon alltid vaken igen osv. Fler som haft bebisar som inte somnar och sover själva som fått det att fungera bra senare ändå?
Tacksam för era tips!