• Anonym (FK-tanten)

Jag jobbar på Försäkringskassan, fråga mig vad du vill!

.. fråga vad du vill.. men jag kan mest om sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsersättning. 

• Svar på tråden Jag jobbar på Försäkringskassan, fråga mig vad du vill!
  • Loth

Va käckt, tänkte precis kolla med er hur det fungerar med sjukpension om du vet något om det.

Kan man vabba som t ex farförälder åt sitt barnbarn trots att man är sjukpensionerad i enstaka fall när föräldrarna inte kan?

• Anonym (FK-tanten)
    Loth skrev 2012-10-11 17:33:25 följande:
    Va käckt, tänkte precis kolla med er hur det fungerar med sjukpension om du vet något om det.

Kan man vabba som t ex farförälder åt sitt barnbarn trots att man är sjukpensionerad i enstaka fall när föräldrarna inte kan?
    Nej, någon som är pensionerad (sjuk/ålderspensionär) kan inte vabba, eftersom vab grundar sig på dagersättning - dvs vilken förlorad inkomst du har. Är du pensionär förlorar du ingen inkomst.
  • Anonym (FK-tanten)
    Astarte skrev 2012-10-11 17:33:50 följande:
    Stämmer det att det har blivit lättare igen att få sjukersättning? Jag ska snart söka och det är klart man är nervös efter allt man har hört om det.
    Ja och nej. Det man har lättat upp på är framför allt när Försäkringskassan har bedömt att sjukdomen inte kan sägas vara stadigvarande. De domar som detta grundar sig på, handlar framför allt om kronisk värk, värktillstånd etc. Men personerna i fråga måste ändå ha uttömt allt medicinskt och arbetslivsinriktad rehabilitering (varit i arbetslivsintroduktion, testat att arbetsträna etc). Allt som går måste alltså fortfarande vara gjort. Vet inte om det är svar på din fråga? 
  • Anonym

Påverkas bostadstillägget (har sjukersättning minsta garantinivån) av att man söker handikappsbidrag?

• Astarte
    Anonym (FK-tanten) skrev 2012-10-11 17:40:37 följande:
    Ja och nej. Det man har lättat upp på är framför allt när Försäkringskassan har bedömt att sjukdomen inte kan sägas vara stadigvarande. De domar som detta grundar sig på, handlar framför allt om kronisk värk, värktillstånd etc. Men personerna i fråga måste ändå ha uttömt allt medicinskt och arbetslivsinriktad rehabilitering (varit i arbetslivsintroduktion, testat att arbetsträna etc). Allt som går måste alltså fortfarande vara gjort. Vet inte om det är svar på din fråga? 
    Ja tack! Jag är i rehab / arbetsträning nu sedan januari och den visar att 50% är det högsta som går. Jag har provat mer vid två tillfällen med medicinändringar mellan, men det går inte. Jag har varit sjuk sedan 2007 med hallucinationer, vanföreställningar, paranoia, ångest och tvångstankar. Jag har sjukintyg från läkare och en utredning från rättspsyk som stärker diagnosen. Kan man söka på de grunderna? Jag förstår att du inte kan säga om det kommer att beviljas eller inte, men är det tillräckligt för att alls söka?

Min vän har nyligen fått en svår diagnos, men hon har inte arbetstränat. Kan hon söka?

Jag vet att alla kan söka, men du förstår kanske vad jag menar; har man någon chans, typ?     
  • FrökenCarlsson

Har en sexårig son som jag ff har f-dagar kvar för, tänkte ta ut dom nu på höstlovet tex.. Blir dom dagarna grundade på min nya inkomst som jag lämnade in när jag fick jobb eller får jag samma som belopp som jag hade när sonen föddes?

• Lilje

Du kan nog inte svara på det, men hur länge ska det ta innan bostadsbidraget går igenom andra gången?  Jag glömde förnya, skickade in ny ansökan i april, fortfarande är det inte färdigbehandlat.  jag får brev ungefär varannan månad med nya uppgifter som behövs, nu senast barnpappans norska personnummer.

Och!  Kan man lita på uträkningen på hemsidan?  Enligt den ska jag ha 1700 i månaden, men jag fick endast 900 förra rundan, och även då var det tydligen för mycket.

Svar på tråden Jag jobbar på Försäkringskassan, fråga mig vad du vill!