• vveronicaa

Vilka vinterkläder för barn ska man satsa på?

Jag måste införskaffa vinterkläder till mina barn som är 4 & 6 år. Jag har tidigare köpt H&M:s vinterkläder och faktiskt varit nöjd med dom, barnen har aldrig klagat på att dom frysit eller blivit blöta. Nu har jag skaffat Tradera konto och har sätt en hel djungel med olika klädmärken och faktiskt blivit osäker på vad jag ska köpa. Jag kan tänka mig att handla begagnat som nytt men det får dock inte skena iväg och bli för dyrt. 

Jag hade först tänkt köpa Didrikssons vinterkläder men läste någonstans att efter 3 tvättar skyddar inte jackan lika bra? Pop kan jag tänka mig köpa men har aldrig haft dom och hört både positivt och negativt men det ska vara ett säkert "kort" för varma och torra barn.

Jag funderar på att köpa Everest vinterställ, har sätt en del såna jackor och termobyxor på nätet. Hur är dom?
    Eller ska man sats på Peak performance och såna mer dyrare jackor.

Det finns ju också Lager 157:s sortiment med märket Funk som är billigt och verkar vara helt okej. Min sambo ha en vinterjacka från dom och han håller sig varm och torr i den och tycker den lite högre kragen är perfekt när det blåser kallt. 

Som sagt, en massa frågetecken.
    Vad har ni för erfarenheter kring vinterkläder till era barn? Vad köper ni och vad köper ni inte? 

• Svar på tråden Vilka vinterkläder för barn ska man satsa på?
  • Indianica

Det är så individuellt. Beror ju på var ni bor, klimat och hur frusna barn ni har.

Jag har ju superfrusna barn, borr långt i norr och kläderna är därför världens största projekt varje höst.

Vad som dock är viktigt för alla barn är: Bra vattenpelare på kläderna, att de har slitstarkt och vindtätt tyg och gärna lätta att röra sig i

Jag föredrar att köpa nya vinterplagg och ev. sälja dem vidare för då har man kvar reklamationsrätten (om man spar kvitto) ifall t ex jackan börjar trassla. Viktigt tycker jag då det är att man inte köper för dyrt så man blir arg på barnen om kläderna råkar gå sönder eller blir nötta etc. För man kan aldrig räkna med att få tillbaka pengar man lagt ut för dyra plagg genom att sälja dem vidare, då är det bättre att köpa billigare varianter.

Vet att vissa ratar Everest, men jag har haft en del plagg ifrån det märket som jag varit nöjd med till barnen. Tycker det är ett bra "budgetalternativ" till te x Peak Perfomance och samma sak med Didriksson. Jag gillar även Reima som har hemskt slitstarka och fina plagg, men tyvärr är de ju lite dyra, särskilt om man ska ha tvådelat (byxa ca 1000 kr och jacka 1-2000 kr).

Ja, du blev kanske inte klokare av detta inlägg, men så tänker jag

• ugglan

Har ungefär lika gamla barn som du och har provat en hel del olika märken, både köpt nytt å beg,,
    De kläder jag varit allra mest nöjd med är av märket Gneis. Så otroligt lätta och smidiga samtidigt som de är varma och helt vattentäta, å sen även snygga som bonus.
    Jag är också Traderare och kan nu konstatera att dessa kläder börjar bli väldigt populära där med resultatet att de vinterkläder jag köpt relativt dyrt (men prisvärt) i Gneis webbshop sedan inbringat betydligt mer än halva nypriset efter en säsongs användning och att de då istället blev väldans billiga.

Som god tvåa i min favvolista kommer Kapp Ahls märke Kaxs, också prisvärda men inte lika smidiga

• Höghus

Jag har haft Molo till mina i flera år nu och tycker att deras vinterkläder är toppenbra. Både varma och fina.

• fortsätt paddla

Allt beror ju på vilken prisklass man kan tänka sig. Hur mycket vill du lägga på vinterkläder?

• Mitarashi

Jag använder pop, väldigt jämna i tester från år till år. Bra andrahandsvärde och håller barnet varmt och torrt :)

• Anne69

Vi har i flera år nu använt Reimas vinteroverall och gortexskor - Superfit eller Ecco. Det håller barnen torra och varma. Trodde inte jag skulle behöva overall till 6-åringen men så blev det ändå. Samt jacka o byxor också, många ggr räcker det ju med jacka för skolbarnen.

• vveronicaa

Tack till alla som har kommit med tips angående vinterkläder!
    Jag har kollat runt och googlat lite och jag tror jag faktiskt ska se om jag kan hitta Molos vinterkläder, de verkar varma och sköna. Kostar ju en hel del nya men jag tänkte se om det fanns begagnat någonstans. Annars får jag hitta något annat som passar :)

Du som skrev om Molo här, hur är storlekarna? Jag har en son på 4 år som är ca. 106cm lång och en dotter på ca. 109cm. Är det 110 som gäller här eller kan man ta en större storlek som 116 till pojken och 122 till tjejen? (hon har 122 i kläder) De ska ju inte bada i dom men vill gärna ha lite växtmån..  

• Höghus

Molo är åt det större hållet. Min 4-åring är 108 cm och hennes nya overall i 116 är stor. (egentligen skulle hon nog kunna ha 104:an som hon ärvt efter brorsan en halv/en säsong till).

• Höghus

Vad jag menar TS är att din son absolut kan ha 110 och tjejen 116. Det är nog perfekt. Kan du stå ut med att de är lite stora i början så ta 116 och 122. Då kommer barnen säkert kunna ha kläderna nästa vinter också.

• vveronicaa

Det blev inga Molo jackor, jag letade efter dessa vinterkläder och priserna skenade iväg rätt bra på Tradera och även på Blocket också. Läste mycket om reflexerna på deras jackor som trillat av och blivit ganska slitna så jag valde Everest till båda mina barn. De borde ju vara vindtäta och hålla blötan borta hoppas jag. Jag valde att lägga det där lilla extra på vinterskorna istället, köpte Kavat Lillån till båda, så jag hoppas barnen håller sig torra om fötterna och så köpte jag till underställ och ullstrumpor från pop. Det borde väl räcka eller vad tror ni?

Fler som testat Everest? 

Förresten, tack så mycket Höghus för dina svar, de hjälpte bra i mitt letande även om det inte blev några Molo detta året ;)

• Minza83

köp INTE från Lager157 om ditt barn inte är väldigt varmt av sig.. vår äldsta son hade ullunderställ,fleeceställ och en lager157 overall förra vintern men var ändå KALL! :/
    köpte en didriksons kilimanjaro istället vilket löste problemet..

du kan ju kanske kika på gneis med, det är också ett bra (svenskt) märke!:) 

• Dolphin

Håller verkligen Gneis värmen?
    Fick hem jackan Youngster till sonen igår och den känns ju hur tunn som helst. Knappt så att den känns särskilt fodrad ju. Jag tycker Didriksons är tunna men dom är ju mycket tjockare än Gneis.
    Är orolig nu och vet inte om jag ska skicka tillbaka den.

• vveronicaa
    Dolphin skrev 2012-11-07 09:48:22 följande:
    Håller verkligen Gneis värmen?
    Fick hem jackan Youngster till sonen igår och den känns ju hur tunn som helst. Knappt så att den känns särskilt fodrad ju. Jag tycker Didriksons är tunna men dom är ju mycket tjockare än Gneis.
    Är orolig nu och vet inte om jag ska skicka tillbaka den.

Jag tycker också att Gneis verkar vara tunna i tyget men kan du inte köpa till en sån lurv fleece från Gneis att under? Då blir det rejält fodrat och ditt barn håller sig varm hela vintern. Har sett några såna på Tradera för en billig peng. Vad jag har läst så ska Gneis vara väldigt bra att röra sig i, just för att de är så tunna. Jag tycker väl också att vinterkläder ska vara fodrade men det är väl lite så nu att de allra flesta kläder som tillverkas idag ska vara så tunna och smidiga som möjligt och samtidigt hålla värmen.

Jag slår ett slag för vinterkläder från ex; Peak Performance/Everest m.fl. Tycker ytterplagg från sportaffärer håller värmen väldigt bra. Och sen är Polarn och pyret bra också vad jag har läst, dock aldrig provat själv. Man får helt enkelt prova sig fram! Jag ska prova Everest i år till mina barn så får vi se om jag fortsätter med det eller om det blir något annat. 

Svar på tråden Vilka vinterkläder för barn ska man satsa på?