Inlägg från: Paisley |Visa alla inlägg
  • Paisley

Han fyller snart 2 och kan bara 7 'ord'

Du ska inte oroa dig över talet utan att ha tittat på hur kommunikationen är. Hur är det ögonkontakt, gester och samspel? En äkta språkstörning, om det nu skulle röra sig om det, kommer sällan ensam.

Det vanliga är att barn har ett ord förutom mamma och pappa vid 12 månader, 8-10 ord vid 18 månader och talar i 2 ordsmeningar vid 2 år. Men det är ingen fara om man är lite sen så länge det andra är okej. Man ska även utesluta att det inte är något problem med hörseln.

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Jossofräs skrev 2012-11-21 13:05:15 följande:
    Min grabb ska till bvc om ett par veckor, tänkte ta upp det då så får vi se vad dom säger där. Det har kommit enstaka fler ord men han har jätte svårt att formulera sig. Nu är det:

Hej
    Mmm (ja)
    Nej 
    Mamma
    Pappa
    Tack
    Namnam
    Mao (mjau) 
    Vhuvhu (hundljud)
    Kvack  
    Grrr (monsterljud)
    Uuuuu (mu)
    Det viktiga är inte mängden ord, utan hur de används. Använder han dem för att kommunicera? Beskriva? För att be om något? Du ska ju nämna för BVC när orden kommer och hur de används. Som jag skrev i det tidigare inlägget, notera hur han samspelar och hur gester och ögonkontakten är.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    k girl skrev 2012-11-21 19:31:17 följande:
    Fast man kan ju ha expressiv problematik utan att pragmatiken eller kommunikationsviljan är påverkat, som för min son.

Men i den åldern bryr man sig inte om det. Inte i 2 års åldern.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    k girl skrev 2012-11-22 19:06:07 följande:
    Min son fyller tre på söndag och vi har haft logopedkontakt för honom i över ett halvår. Vi använder stödtecken hemma och har avslutat en behandlingsomgång. Han ska göra hörselkontroll, försenat eftersom det halkade mellan stolarna. Så lite måste de väl bry sig? Broschyren vi fick vid första besöket sade att man ska prata med bvc om barnet inte använder tvåordsmeningar vid två år.

Alltså det jag menade var ju uttalet på orden och att man byter ut bokstäver och så. Det var det jag trodde du menade med expressivt.
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Han fyller snart 2 och kan bara 7 'ord'