• BinaBurner

Vegetarian! Vad ersätter man köttet med om man inte tål soja?

Jag har den sista tididen väldigt starkt känt att jag vill föra in mer vegetariska rätter och ekologiska alternativ i bl.a. grönsaks- och fruktväg i vårt hem. Jag har funderingar på att själv vara lakto-ovo-vegetarian men låta resten av familjen fortsätta med köttet (eftersom de vill det) men då lite mer "moraliskt försvarbart" kött.

Mitt problem är att jag inte tål soja och därmed inte kan äta quornprodukter (dessutom är jag glutenintolerant, laktosintolerant och kan inte heller äta några större mängder baljväxter, lökväxter eller kål... Bland annat.). Så vad sjutton ska jag äta om jag också tar bort köttet? Vad finns det för alternativ för att få i sig nog med protein och kött-relaterade vitaminer?

• Svar på tråden Vegetarian! Vad ersätter man köttet med om man inte tål soja?
  • BinaBurner

Jag har nog blandat ihop quorn och tofu. Men i vilket fall som helst så vet jag sedan tidigare att jag inte tål quorn. Linser, i alla fall röda, kan jag äta i små mängder ibland. Jag kan inte äta gasbildande livsmedel pga IBS. Så du menar att om man kokar dem länge så är de inte gasbildande? Det vore ju jättebra :)

• YummyMami
    BinaBurner skrev 2012-10-12 10:50:41 följande:
    Jag har nog blandat ihop quorn och tofu. Men i vilket fall som helst så vet jag sedan tidigare att jag inte tål quorn. Linser, i alla fall röda, kan jag äta i små mängder ibland. Jag kan inte äta gasbildande livsmedel pga IBS. Så du menar att om man kokar dem länge så är de inte gasbildande? Det vore ju jättebra :)
    Ja, det kan ju funka. Jag har inte IBS så jag kan ju inte säga hur de är. Men jag får lätt gaser ifall jag kokar dem bara så länge att de förblir hela, jag gör tex linssoppa och kokar dem till oigenkännlighet, mossörja, då får jag inga gaser. Kikärtor, blötlägger jag väldigt länge, byter ut vattnet, kokar dem över en timma och tar bort skumet som bildas för det är det gasbildande. Sen äter jag inte kikärterna så som de är utan mosar dem i tex hummus eller gör kikärtsbiffar av dem. Hemmagjort ger mig mindre gaser än färdigkokta. 
  • Biffus

Om du får i dig nog mycket energi får du automatiskt i dig nog mycket protein (om du inte endast dricker läsk utan att äta något alls).

Grönsaker ska du äta mycket av. Djuren producerar inte vitaminer och mineraler själva direkt, isf skulle alla i världen ha en guldproducerande ko hemma ;)

• deus ex machina

Seitan innehåller inte soja (glutenprotein).
    Man kan köpa det på bl.a www.seitanfoods.com
    Supergott dessutom!
    Annars kan du äta linser och bönor, men se till att kombinera det med exempelvis broccoli, ruccola eller spenat för att göra proteinet fullvärdigt.

Svar på tråden Vegetarian! Vad ersätter man köttet med om man inte tål soja?