• mammave

Ngn som jobbar på lab elr sjukvården

Hej!

Funderar på hur det går till efter att man gjort ett fvp och vad som händer med det - hela proceduren från att jag lämnat provet tills svaret kommer helt enkelt. Skulle vara tacksam om det är ngn som vet, som t.ex jobbar på lab elr inom sjukvården.

Jag gjorde mitt test i Örebro 13.00 i tisdags och funderar på om det egentligen inte är klart vid det här laget. (Har en massa knäppa funderingar just nu då jag håller på att bli tokig av att vänta på ett svar). Jag tänker som så att de borde ha skickat iväg det i tisdags em och lab borde ha haft det så de kunde analysera det i onsdags och torsdags (analysen skulle ta 2 dar sa de). Så egentligen borde det vara klaranalyserat, elr? Eller är det inte säkert de skickar det på en gång elr börjar analysen på en gång? Hur fungerar det? Om det är ngn som vet så kan ni väl förklara hur det går till för en som håller på att fundera och fundera och är jättenervös för att få ett samtal idag.

• Svar på tråden Ngn som jobbar på lab elr sjukvården
  • mammave

Kanske skulle tillägga att det är Uppsala lab provet skickats till (om nu det spelar ngn roll?)

• Annie 269

Gjorde också mitt fvp i tisdags. Hoppar högt varje gång telefonen ringer. Hemskt!!

• mammave
    Annie 269 skrev 2012-10-12 11:53:08 följande:
    Gjorde också mitt fvp i tisdags. Hoppar högt varje gång telefonen ringer. Hemskt!!

Ja, det är ren tortyr det här :( Usch, vad jobbigt det är. Uppdatera gärna om hur det går för dig.
  • chill72

Har ingen aning om hur det funkar rent praktiskt, men vi gjorde vårt prov på en torsdag och de sa att de skulle skicka iväg det samma dag. Sedan fick vi brevet med svaret att allt såg bra ut på tisdagen vilket måste innebära att resultatet blev färdigt på måndagen då... Det var labbet vid Linköpings universitetssjukhus som analyserade vårt prov och det hade då skickats 10 mil på något sätt på torsdagseftermiddagen/kvällen.

Vet inte om det hjälper era funderingar men till oss sa de att det skulle ta max 5 arbetsdagar innan vi fick svar. Jag tyckte att jag kunde lägga funderingarna åt sidan under helgen för då skulle ju ingen ringa... men måndagen och halva tisdagen innan vi fått posten var ju någon form av psykisk terror ju... Det går säkert bra ska ni se! 

• mammave
    chill72 skrev 2012-10-12 18:18:15 följande:
    Har ingen aning om hur det funkar rent praktiskt, men vi gjorde vårt prov på en torsdag och de sa att de skulle skicka iväg det samma dag. Sedan fick vi brevet med svaret att allt såg bra ut på tisdagen vilket måste innebära att resultatet blev färdigt på måndagen då... Det var labbet vid Linköpings universitetssjukhus som analyserade vårt prov och det hade då skickats 10 mil på något sätt på torsdagseftermiddagen/kvällen.

Vet inte om det hjälper era funderingar men till oss sa de att det skulle ta max 5 arbetsdagar innan vi fick svar. Jag tyckte att jag kunde lägga funderingarna åt sidan under helgen för då skulle ju ingen ringa... men måndagen och halva tisdagen innan vi fått posten var ju någon form av psykisk terror ju... Det går säkert bra ska ni se! 

Hade de varit lika snabba för min del borde jag ha fått svar idag. Men det var de tydligen inte. Jag känner oxå att man kan pusta ut lite nu under helgen, eftersom ingen ringer då. Men måndag kommer bli väldigt jobbig. Vad skönt att du fick ett brev så snabbt :)
  • mammave
    Annie 269 skrev 2012-10-12 11:53:08 följande:

Hur går det för dig? Helgen känns ganska ok, tycker jag. Men fasar ändå inför måndag. När sa de att du skulle få ditt svar?
  • Annie 269

Jag fasar väldigt mycket inför imorron. Helgen har känts okej, skönt med en paus från oron men vet att så fort jag vaknar imorron kommer ångesten att sätta klorna i mig :( känns så jobbigt att leva i sån här osäkerhet.. De sa bara till mig att svaret skulle dröja ungefär en vecka.. Försöker tänka att det är "bra" att jag inte hört något än eftersom det borde gå snabbare att ringa än att skicka brev..och om de ringer betyder det att det är illa :( varför gjorde du ditt prov, om jag får fråga?

• mammave
    Annie 269 skrev 2012-10-14 16:27:19 följande:
    Jag fasar väldigt mycket inför imorron. Helgen har känts okej, skönt med en paus från oron men vet att så fort jag vaknar imorron kommer ångesten att sätta klorna i mig :( känns så jobbigt att leva i sån här osäkerhet.. De sa bara till mig att svaret skulle dröja ungefär en vecka.. Försöker tänka att det är "bra" att jag inte hört något än eftersom det borde gå snabbare att ringa än att skicka brev..och om de ringer betyder det att det är illa :( varför gjorde du ditt prov, om jag får fråga?
    Förstår precis hur du känner. Jag tänker oxå så, men samtidigt sa hon månd/tisd, så det känns jobbigt. Jag gjorde det pga hög risk på KUB: 1/84, och då mest pga blodprovet. Du då? Gjorde du oxå i Örebro?

Ska på ul imorgon för att se att allt ser ok ut efter fvp. Detta pga att jag var väldigt orolig att fvp skulle orsaka mf. Men dagen kommer bli lång. Tror vår post kommer vid 13-14 och jag hoppas innerligt att det finns ett brev där. Har vi inte hört något på måndag em ringer vi nog läkaren och ber henne ringa lab.

Jag kommer nog vara här inne en massa imorgon för att försöka stilla min oro och få tiden att gå, så skriv gärna här så kan vi stötta varandra genom morgondagen.
  • Amarillo

Hej

Det beror lite på vad det är för FVP man gör, man kan göra ett standard som tar 5 dagar har jag för mig, finns ett då de söker på ett visst antal olika diagnoser och då kan du få det på 1-2 dagar, sedan finns det utökade och det tar mellan 21-23 dagar. Jag har gjort det utökade själv och det är en lång väntan, antingen kommer det är ett brev och då är allt ua eller så ringer läkaren och vill träffas och då har de hittat något avvikande.

På ett FVP kan de se allt från olika diagnoser. På labbet odlas cellerna från provet för att kunna ställa en diagnos.

Ett mkp tar de ogärna (iaf) i mitt län eftersom det är lätt att få mammans blod i stället för bebisen blod.  

• Annie 269

Usch, vaknade precis efter en totalt sömnlös natt på sånär som nån minut nu på morgonen.. Jag gjorde mitt prov i Helsingborg, så labbens hantering går nog inte att jämföra. Jag hade 1/500 på kub men jag är 26, vilket är en försämring av bakgrundsrisken. På ett efterföljande UL kunde näsbenet inte mätas dessutom :( jag ska jobba med projekt idag..men de jag jobbar med vet om min situation. Känns väl iofs som att det kan kvitta ändå.. Så omänskligt att först behöva vänta så långt in i graviditeten innan man ens får göra testet! Jag är så orolig för abort när man är såhär långt gången, både psykiskt och fysiskt. Håller tummarna för oss!!

Svar på tråden Ngn som jobbar på lab elr sjukvården