Inlägg från: DuTrorAttDuVet |Visa alla inlägg
  • DuTrorAttDuVet

Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!

Min son har diagnostiserad ADHD och utreds även inom autiskspektrat, vilket kommer fram mer och mer nu när adhd:n kontrolleras med medicin. Har förstått att matproblemet är typiskt för barn med autism så tänkte kolla om ni har några tips eller förslag :)

Min son ratar allt fler saker och nu är det mest mackor utan kanter (oftast inget på), fil/yoghurt med russin och nån enstaka flinga ibland. Pannkakor och pizza är den enda maten han äter någorlunda av, och nån gång i veckan kan jag få i honom en banan..
    Vad kan jag erbjuda  som jag inte tänkt på? Hur ska jag få i honom tillräckligt med ex vitaminer o sånt varje dag?

Han går inte ner i vikt än sålänge, så det är väl ingen större fara, men jag kan ju inte fortsätta proppa i honom fil o mackor när han inte äter? Eller? 

• Svar på tråden Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!
  • DuTrorAttDuVet
    Kalle Karls mamma skrev 2012-10-12 10:25:18 följande:
    Hej jag har oxo dotter med samma problematik. Vi har samma problem med mat, hon äter dåligt äter bara vissa saker vissa dagar. En dag kan det vara Makrill i flera dagar nästa dag är det det värsta hon vet
    Äterbara kycling och korv. Man får inte blanda maten och hon åter inte tacos  då det är för rörigt.
    På Bup har dom sagt att vi ska låta henne äta det hon vill och inte ta konfliktern men gud va trött man blir på det.... 
    Vi har också fått tipset att ge honom det han vill ha, men han vill ju endast ha onyttigheter :P 
    Att blanda maten känner jag igen, allt måste ligga på sin plats och nånting med sås vore total katastrof :)
    Makrill har vi aldrig testat (kan bero på att jag själv inte äter det), men kanske borde ta med honom till affären så han får välja själv... Skulle ju vara bra om han åt tex kyckling eller korv, även om det bara var det...
    Äter hon nån frukt eller grönsak eller har hon problem med saker som måste tuggas?
    Det är tydligen tuggandet som kan vara jobbigt om jag förstått det hela rätt.... 
  • DuTrorAttDuVet

han är 6 år och gillar inte saker som låter eller är "hårt" att tugga. Färg har jag inte tänkt på.. Ska definitivt testa omelett :)

• DuTrorAttDuVet

Idag åt han kinamat! :D Friterat fläsk, ris OCH sötsur SÅS :D han vräkte i sig en halv vuxenportion och åt friterad banan med glass till efterätt.. Tårarna rann när han åt kan jag lova :)
    Nu är bara frågan hur jag ska lyckas göra detta hemma så att jag itne blir ruinerad :P 

• DuTrorAttDuVet
    Kalle Karls mamma skrev 2012-10-13 16:28:11 följande:
    våran tös har gluten och vi provade även med mjölkfri kost. Ingenting som är vetenskapligt bevisat att det funkar. Däremot mår man inte bra av att äta glutenfri kost om man inte måste. Alltså ingenting man själv ska mixa med.
    Kan bli stora konsekvenser av det. 
    Kan vara jättebra att veta faktiskt! Har aldrig hört det förut...
  • DuTrorAttDuVet
    Lilia skrev 2012-10-13 18:41:57 följande:
    Är han tillräckligt hungrig så äter han. Han kommer inte att svälta!
    ehm... det var väl ett lite väl generellt uttryck? 
  • DuTrorAttDuVet
    Österlenska skrev 2012-10-13 18:48:23 följande:
    Du kan blanda i näringsdryck i yoghurten så det blir som en smoothie fast utan bitar och färg. Blanda vaniljyoghurt och proteinpulver så får han i alla fall i sig lite energi.

Vet att barn med adhd som medicineras får problem med maten och aptiten. Dom känner ingen hungerkänsla eller att maten är god.
    Hoppas det löser sig.
    Näringsdryck typ nutrilette eller? Finns det något särskilt man kan köpa?
  • DuTrorAttDuVet

"Skönt" att höra att vi är många som har detta problemet. Just nu håller de på att kartlägga hans kost på skolan (han äter mer där än hemma konstigt nog), så det ska bli anpassat så att han ska äta varje dag. Jag tackar gudarna för den skolan och hoppas nu bara på att han inte byter mat alltför ofta :)

Svar på tråden Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!