• BioBonus

detta förb****de daltande

Anonym skrev 2012-10-12 13:10:48 följande:
    En timmes promenad är bara 6 km. Där jag bor får gymnasieeleverna och de som lever på försörjningsstöd inte busskort förrän de måste längre än så..... Hur långt är det till barnets skola i km?

Så varför inte skaffa en 2:a bil så du slipper vara irriterad?
    Så familjen ska behöva ha två bilar för att ett barn inte orkar gå/cykla 400 meter? Allvarligt? 
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-12 13:38:12 följande:
    Pappan anser att det är nödvändigt att skjutsa= är det hans bil och han som skjutsar så är det hans rätt att göra så. Har ts ingen egen bil men vill ha bil får hon skaffa en eller gå/åka buss/cykla= hennes val.
    Ett sätt att argumentera som bara dyker upp när det handlar om nyfamiljer. Om det är en kärnfamilj så är det aldrig vi och dem, min bil, din bil. Där äger man problemet tillsammans, och likaså bilen.

Men här är det en bonusmamma som anser att det daltas med bonusbarnet och istället för att ge råd om hur man ska hjälpa pappan att uppfostra sitt barn så att det blir en fungerande vuxen, så ska bonusmamman inte lägga sig i utan skaffa en egen bil om det nu är så jobbigt för henne att gå *skakar på huvudet* Ja jösses - vilken logik....
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-12 14:02:41 följande:
    Gemensamma barn uppfostrar man tillsammans, andras barn uppfostrar deras föräldrar så klart.
    Alla vuxna som lever tillsammans i en familj hjälps kanske åt att uppfostra familjens barn?
    Det där med att det krävs en by att uppfostra ett barn är inget du förespråkar? 
  • BioBonus

Hur kan man förstöra relationen mellan förälder och barn genom att påpeka att barnet kanske mår bra av att klara lite mer själv? Då är min relation till mina barn tokkörd. De kan det mesta själva. 

• BioBonus
    kitkat skrev 2012-10-12 14:19:01 följande:

Vi tror på olika sätt helt enkelt. Det är också olika sak att ta en diskussion kring nåt, och ge sig sen. Än att tvinga på sina idéer på någon annan. Din syn på uppfostran är kanske inte någon annans syn på uppfostran. Att tvinga sin partner till nåt den inte vill är att förstöra för mig. Men jag har förstått att vi tycker olika.
    Och var står det att TS tvingar pappan att ändra sig? Hon är irriterad över att barnet curlas, och att hon inte når fram, och att det går ut över henne.

Nej, min syn på uppfostran är inte allas syn på uppfostran. Jag är glad när jag nu ser mina barn som nästan vuxna att mitt sätt faktiskt har skapat två trevliga, sociala, självständiga och öppna killar som tycker om att tillbringa tid med sina förälkdrar. Och de har inte curlats. Men de har älskats. Och om det funkat på mina egna barn, så är det väl kanske värt att föra fram synsättet även när det gäller makens? Som tack och lov ser mina barn och känner att det där med barnuppfostran det kan hon allt lite om min kära maka....
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-12 14:26:56 följande:
    Vi pratar om olika saker. Att hjälpas åt, att hålla föräldrarnas regler, är självklart. Men inga utomstående ska uppfostra mina barn kan jag lova.
    Men är en bonusförälder som lever tillsammans med barnet lika mycket som du gör en utomstående?

Och vet du - jag hoppas faktiskt att riktigt utomstående, som lärare, tränare etc hjälper mig att uppfostra mina barn. Att utomstående också vågar säga ifrån om de uppför sig illa. Men vi tycker olika. 
  • BioBonus
    kitkat skrev 2012-10-12 14:27:49 följande:
    Det pratas så ofta om att man pjåskar med bonusbarnen. Så tycker man för att man inte är mamma/pappa till barnen, och barnen stjäl tiden som man själv ville ha. Som förälder är det sunt och självklart att man sätter sina barn i första rummet, en partner i andra rummet. Man är bara dum om man vill tränga ut barnen i det andra rummet och ta deras plats. Men så funkar det ofta, även om man inte vill erkänna det. Om man som förälder delar tiden med barnen med den andre föräldern, är det naturligt om man vill finnas där lite extra på den tiden man har. Göra lite extra, pjåska lite som andra skulle vilja kalla det. Låt dem hållas, fan vilken fin förälder man är då! Way to go!
    Fast nu generaliserar du verkligen hej vilt. 
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-12 14:29:01 följande:
    Då så, då väljer kanske pappan att fortsätta på sitt sätt. Alla blir nöjda och glada, eller hur?

Ja, fast han får köpa en egen bil att skjutsa med. 
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-12 14:33:05 följande:
    I stort sett när det gäller beslut som rör barnen.

Visst, men inte fan låter du väl läraren oemotsagt tala om för dina barn att de inte får cykla till skolan utan de ska skjutsas av föräldrarna?

Nej. Men om de har en god anledning till sitt uttalande så är jag stor nog att fundera över om jag tänker felaktigt. Men vi tycker olika.
  • BioBonus
    Iam skrev 2012-10-12 14:35:11 följande:
    Om jag exempelvis anser att barnen ska plocka undan efter sig efter maten, ja då ser jag till att lära dom att göra det. Oavsett om pappa inte håller med. För nu är det så att i vårt hem så lever även jag, och jag tar oftast hand om disken.. Alltså tar jag mig rätten att uppfostra hans barn till att plocka undan efter sig. 
    Likadant är det med städning av deras rum. I sann kvinnoanda är det jag som håller koll på städningen här hemma. Han hjälper till och drar sitt stå till stacken, men han är inte den som ser när det behöver göras... Så.. när barnen behöver städa sina rum, då säger jag ifrån att nu är det dags att städa sina rum.
    Är dom otrevliga och har attityd så säger jag ifrån.
    Slåss dom skickar jag iväg dom till sina rum för att sära på dom.
    Gör dom något riktigt dumt så sätter jag konsekvens på det.
    Jag är en lika stor del och lika vuxen som min sambo, och i vårt hem har jag lika stor rätt att avgöra hur saker ska vara som han har. Om han inte vill leva med mig under premissen att alla är lika viktiga så är han fri att leva med någon som anser att han bestämmer för att han råkar ha barn sen innan. Frågan är om han hittar någon som vill leva i diktatur i sitt eget hem. 
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-12 14:41:09 följande:
    Plötsligt tänker vi lika. Du menar alltså att föräldrarna bestämmer och att utomstående får ha åsikter, men föräldrarna beslutar om det ska bli så eller inte?!
    Jag menar att utomstående också får uppfostra mina barn utifrån sina egna preferenser utan att kolla med mig först också.
    Om min son sitter med fötterna på sätet på tunnelbanan så hoppas jag att ngn har vett nog att säga till honom att ta ner dem. Om han är uppkäftig i skolan så tar jag för givet att ngn säger till honom att skärpa sig. 
    Om min man har synpunkter på hur jag uppfostrar mina barn så hoppas jag han säger det, och eftersom jag har stort förtroende för honom så lyssnar jag på honom. Om min man tycker att det är viktigt att de plockar undan efter sig hemma, men inte jag, så har han full frihet att uppfostra dem runt det. Det är hans hem och hans regler också. Så nej - vi tänker inte lika. Utomstående får också bestämma regler för mina barn. Regler dom gäller för den situation den utomstående interagerar med mitt barn i. 
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-12 14:44:40 följande:
    Intressant att du som utomstående har rätten att bestämma till och med över barnens rum.
    Du lever i kärnfamilj antar jag? Med tanke på att du kallar bonsuföräldrar som lever med barnen lika mycket som de biologiska föräldrarna som utomstående....
  • BioBonus
    kitkat skrev 2012-10-12 15:10:11 följande:
    Jag svarar utifrån bonuspäronens åsikter i denna tråden, i andra trådar och på andra arenor. Jag ryser! Angående kalasgrejen som nån skrev. Om föräldrarna säger att det inte ska vara nåt kalas. Bonusföräldern tycker att det ska vara kalas. Då är det inget kalas som gäller. Säger föräldern ja, bonuspäronet nej, så är det ja som gäller. Man är verkligen inte förälder i någon mening alls. Man är en vuxen förebild, en vuxen kompis. Om förhållandet tar slut har man ingen umgängesrätt. Man vill förmodligen inte ens ses, för man är INTE förälder. Tar det slut återgår man och blir INGENTING. Man samarbetar självklart i en familj. Men i grund och botten är ungarna föräldrarnas ansvar. Inte någon annans ansvr.
    Jag ska leta reda på en annan mammas åsikt om hur vi bonusföräldrar ska vara. Vänta lite....
  • BioBonus
    kitkat skrev 2012-10-12 15:10:11 följande:
    Jag svarar utifrån bonuspäronens åsikter i denna tråden, i andra trådar och på andra arenor. Jag ryser! Angående kalasgrejen som nån skrev. Om föräldrarna säger att det inte ska vara nåt kalas. Bonusföräldern tycker att det ska vara kalas. Då är det inget kalas som gäller. Säger föräldern ja, bonuspäronet nej, så är det ja som gäller. Man är verkligen inte förälder i någon mening alls. Man är en vuxen förebild, en vuxen kompis. Om förhållandet tar slut har man ingen umgängesrätt. Man vill förmodligen inte ens ses, för man är INTE förälder. Tar det slut återgår man och blir INGENTING. Man samarbetar självklart i en familj. Men i grund och botten är ungarna föräldrarnas ansvar. Inte någon annans ansvr.
    Här kommer ett inlägg i debatten hur en annan mamma anser att vi bonusföräldrar ska agera:

"Det handlar i grunden om hur man ser på styvbarn, du (och andra) verkar anse att det är skillnad på dessa kategorier av barn.  

Jag anser att den dagen man går in i en relation med en förälder så är det samma situation som att adoptera: du tar på dig ett absolut föräldraansvar för det barnet. Det innebär alltså att alla barnen räknas som dina per definition i min värld. Därmed blir alla dina argument irrelevanta i min värld. Du måste orka, för det är dina barn. "

Så enligt en del mammor så ska vi bli nya mammor, enligt andra så ska vi nöja oss med att vara utomstående. Det är inte lätt att vara alla till lags Skrattande

Svar på tråden detta förb****de daltande