kitkat skrev 2012-10-12 15:10:11 följande:
Jag svarar utifrån bonuspäronens åsikter i denna tråden, i andra trådar och på andra arenor. Jag ryser! Angående kalasgrejen som nån skrev. Om föräldrarna säger att det inte ska vara nåt kalas. Bonusföräldern tycker att det ska vara kalas. Då är det inget kalas som gäller. Säger föräldern ja, bonuspäronet nej, så är det ja som gäller. Man är verkligen inte förälder i någon mening alls. Man är en vuxen förebild, en vuxen kompis. Om förhållandet tar slut har man ingen umgängesrätt. Man vill förmodligen inte ens ses, för man är INTE förälder. Tar det slut återgår man och blir INGENTING. Man samarbetar självklart i en familj. Men i grund och botten är ungarna föräldrarnas ansvar. Inte någon annans ansvr.
Här kommer ett inlägg i debatten hur en annan mamma anser att vi bonusföräldrar ska agera:
"Det handlar i grunden om hur man ser på styvbarn, du (och andra) verkar anse att det är skillnad på dessa kategorier av barn.
Jag anser att den dagen man går in i en relation med en förälder så är det samma situation som att adoptera: du tar på dig ett absolut föräldraansvar för det barnet. Det innebär alltså att alla barnen räknas som dina per definition i min värld. Därmed blir alla dina argument irrelevanta i min värld. Du måste orka, för det är dina barn. "
Så enligt en del mammor så ska vi bli nya mammor, enligt andra så ska vi nöja oss med att vara utomstående. Det är inte lätt att vara alla till lags