detta förb****de daltande
Skulle du tala om för min bonusdotter, min man OCH min bonusdotters mamma att jag inte räknades som bonusens förälder skulle de allihop fundera på om du allvarligt hade ngt fel... Jag är inte hennes mamma, det har hon redan en, men jag ingår i begreppet förälder. Jag, min man, bonusdottern samt hennes lillebror (min och pappans gemensamma) är en familj. Som föräldrar i den familjen sätter vi tillsammans reglerna, vi uppfostrar barnen som ingår i vår familj tillsammans. Har vi olika åsikter om uppfostran så tar vi upp det med varandra och diskuterar fram en lösning. Vi kör inte över varandras åsikter - för det gör man inte i en fungerande familj. Min bonusdotters mamma och jag har inte samma regler riktigt, men grunden är samma - hon kommer till MIG och rådfrågar, diskuterar och funderar över problem och lösningar. Varför? För hon anser att jag är en del av dotterns familj och hon inser att jag lever med hennes dotter, älskar henne och ser ibland andra sidor än hon själv gör. För ett antal år sedan så tog jag och min man en paus i vårt förhållande, fast vid det tillfället såg vi det som en separation. När min man berättade för mig att han behövde gå åt ett annat håll än jag höll jag på att gå under - inte bara för att jag älskar HONOM utan just för att jag inte har några somhelst lagliga rättigheter att träffa hans dotter, som jag älskar som min egen. Gissa vad som hände.. MAMMAN sökte upp mig, och bad mig fortsätta ha "umgänge" med dottern. Hon ville inte att hon skulle förlora den förälder jag faktiskt blivit. Sagt och gjort, under vår separation så åkte jag regelbundet hem till mamman, för att träffa min underbara bonustjej. Jag och pappan hittade efter några månader tillbaka till varandra igen, och bandet till dottern blev starkare än någonsin. För er som läst annat av vad jag skrivit så vet ni att jag och mamman inte alltid tycker samma - men i detta har vi precis samma åsikt - DOTTERNS behov och känslor går före våra eventuella olikheter. Det är jag henne evigt tacksam för. Så lägg ner din fördömande attityd och din tro att du talar för alla biomammor där ute. Inse också att de allra flesta av oss ÄLSKAR sina bonusbarn och vill dem väl. Det betyder inte att man curlar dom och sätter dem på en piedestal. Det betyder att man behandlar dem på samma sätt som man behandlar övriga familjemedlemmar!